T/17701. számú törvényjavaslat indokolással - A kereskedelemről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

E törvény hatálya a Magyar Köztársaság területén - a gyógyszer-kereskedelem kivételével - a kereskedelmi tevékenység folytatására és annak ellenőrzésére terjed ki.
E törvény alkalmazásában:
a) beszállító: aki a terméket, szolgáltatást kereskedelmi tevékenységet folytatónak forgalmazási céllal értékesíti;
b) beszerzési szövetség: két vagy több vállalkozás által a beszerzési stratégiájuk érvényesítésére, beszerzési tevékenységük részének vagy egészének végzésére, koordinálására kötött megáll...

T/17701. számú törvényjavaslat indokolással - A kereskedelemről
2005. évi CLXIV. törvény a kereskedelemről
Az Országgyűlés abból kiindulva, hogy a kereskedelem a nemzetgazdaság meghatározó ága és a mindennapi élethez nyújt szolgáltatásokat, fontosnak tartja, hogy a kereskedelmi tevékenység gyakorlásának szabadságát megtartva, a hatékony működésre képes mikro-, kis- és középvállalkozások fennmaradását és fejlődését előtérbe helyezve a tevékenység folytatásának alapelveit és feltételeit szabályozza, különös tekintettel a gazdasági környezet, a kereskedők és a vásárlók érdekeire. Fontosnak tartja a vállalkozási szabadság elvének fenntartását, ezért a beavatkozások körét minimálisra szűkítve elismeri a szakmai önszabályozás, valamint olyan - a kereskedők csoportjai által létrehozott, magukra nézve kötelezően elismert - magatartási kódex jelentőségét, amely meghatározza a kereskedők magatartását olyan fontos területeken, mint a tisztességes kereskedelmi gyakorlat, a fogyasztókkal szemben folytatott magatartás, vagy a beszerzési ár alatt történő értékesítés gyakorlatának korlátozása. Ezért a következő törvényt alkotja:
A törvény hatálya
1. §
E törvény hatálya a Magyar Köztársaság területén - a gyógyszer-kereskedelem kivételével - a kereskedelmi tevékenység folytatására és annak ellenőrzésére terjed ki.
Értelmező rendelkezések
2. §
E törvény alkalmazásában:
a) beszállító: aki a terméket, szolgáltatást kereskedelmi tevékenységet folytatónak forgalmazási céllal értékesíti;
b) beszerzési szövetség: két vagy több vállalkozás által a beszerzési stratégiájuk érvényesítésére, beszerzési tevékenységük részének vagy egészének végzésére, koordinálására kötött megállapodás;
c) csomagküldő kereskedelem: az a kereskedelmi tevékenység, amelynek során a kereskedő kizárólag a termék ismertetőjét juttatja el bármely formában a vásárlóhoz vagy reklámban hívja fel a figyelmet az árura, és az ismertető vagy reklám alapján kiválasztott és megrendelt árut szállítja (szállíttatja) a megjelölt címre;
d) internetes kereskedelem: olyan szolgáltatás, amelynek célja termékek, illetőleg szolgáltatások gazdasági tevékenység keretében történő értékesítése a világhálón, valamint egyéb elektronikus hírközlő eszközön keresztül, távollévők között kötött szerződés keretében, ide nem értve a csomagküldő kereskedelmet;
e) jelentős piaci erő: olyan piaci helyzet, amelynek következtében a kereskedő a beszállító számára termékeinek a vásárlókhoz való eljuttatása során ésszerűen megkerülhetetlen szerződéses partnerré válik, illetve vált és forgalmi részesedésének mértéke miatt képes egy termék, termékcsoport piacra jutását regionálisan, vagy országosan befolyásolni,
f) kereskedelmi szolgáltatás: a termékek értékesítését elősegítő vagy az értékesítéssel összefüggő szolgáltatások üzletszerű nyújtása, így különösen a termékek kölcsönzése, kiskereskedelem keretében értékesített fogyasztási cikkek javítása;
g) kereskedelmi tevékenység: kis-, illetve nagykereskedelemi tevékenység, vendéglátás, turisztikai tevékenység üzletszerű végzése, kereskedelmi szolgáltatás nyújtása, amelybe beleértendő a vásárolt termékek és kereskedelmi szolgáltatások gazdasági tevékenység keretében történő értékesítése, házhozszállítása;
h) kereskedelmi ügynöki tevékenység: olyan tevékenység, amelynek keretében a kereskedő más javára termékek, szolgáltatások eladására, vagy vételére tárgyalásokat folytat, és azokra megbízás alapján szerződést köt;
i) kereskedő: aki kereskedelmi tevékenységet folytat;
j) kiskereskedelem: termékek és kereskedelmi szolgáltatások értékesítése, illetve nyújtása közvetlenül a vásárló részére;
k) közterületi értékesítés: a közterületi engedély alapján végzett kiskereskedelmi tevékenység;
l) nagykereskedelem: termékek átalakítás (feldolgozás) nélküli továbbértékesítése kereskedő, feldolgozó részére, ideértve a termékek raktározásával, szállításával és a termékekhez kapcsolódó közvetlen szolgáltatások nyújtásával folytatott tevékenységet, valamint a nagybani piaci tevékenységet is;
m) piac: olyan értékesítő hely, ahol üzletben vagy üzlet nélkül, általában napi, esetenként heti rendszerességgel élelmiszert és napi cikket árusítanak;
n) szexuális termék: bármely birtokba vehető, forgalomképes olyan dolog, amelynek elsődleges célja a szexuális ingerkeltés, különösen amelyik nemi aktust vagy egyéb szexuális cselekményt nyíltan ábrázol, illetve emberi testet, testrészt szexuális ingerkeltésre alkalmas módon, vagy szexuális ingerkeltés céljából ábrázol, ideértve- rendeltetése szerint- a szexuális ingerkeltésre szolgáló, nemi aktus, vagy egyéb szexuális cselekmény során alkalmazható eszközt is;
o) turisztikai tevékenység: az utazásszervezés, az utazásközvetítés, az idegenvezetés, a kereskedelmi szálláshely, idegenforgalmi információs és szolgáltató iroda működtetése, a magánszálláshely idegenforgalmi célú hasznosítása, a programszervezés és a turisztikai szolgáltatás (gyógy-, örökség-, kongresszusi-, és aktív turizmus igényeit kielégítő szolgáltatás) nyújtása;
p) üzlet: a szilárd térelemekkel körülhatárolt, talajjal egybeépített vagy ahhoz rögzített, tartós használatra készült, rendszeresen (állandóan vagy ideiglenes jelleggel) nyitva tartó kis- és nagykereskedelmi, jármű- és üzemanyag-kereskedelmi, vendéglátó, szálláshely-szolgáltató, idegenforgalmi, továbbá lakossági fogyasztási cikk javító-szolgáltató értékesítő hely, ideértve a lakástól vagy lakóingatlantól műszakilag el nem különíthető, fogyasztási cikk javítószolgáltató tevékenység céljára kialakított helyet, a raktározás, tárolás célját szolgáló nyitott, értékesítést folytató helyet, valamint a különböző intézményekben, munkahelyeken üzemelő értékesítő helyeket és a csomagküldő kereskedésnek vevőszolgálat céljából működtetett helyiségét;
q) vásár: olyan országos vagy helyi jellegű, általában időszaki vagy szakjellegű értékesítési lehetőség, amelynek keretében a termékeket, szolgáltatásokat rendszerint nyílt területen, kirakodással mutatják be;
r) vendéglátás: kész, vagy helyben készített ételek, italok jellemzően helyben fogyasztás céljából történő eladása, az azzal összefüggő szórakoztató és egyéb szolgáltató tevékenység, továbbá a munkahelyen, valamint az oktatási és nevelési intézményekben bármely formában üzletszerűen történő étkeztetés.
A kereskedelmi tevékenységek folytatásának általános feltételei
3. §
(1) A Magyar Köztársaság területén kereskedelmi tevékenység - a határon átnyúló kereskedelmi tevékenység és a (3) bekezdésben foglaltak kivételével - külön jogszabály alapján meghatározott működési engedéllyel rendelkező üzletben folytatható.
(2) Az üzletben kereskedelmi tevékenységet végző személynek a külön jogszabályban meghatározott szakképesítéssel kell rendelkeznie.
(3) Az (1) bekezdéstől eltérően, nem szükséges üzlet - a külön jogszabályban meghatározott feltételekkel - az alábbi kereskedelmi tevékenységek folytatásához:
a) automatából történő értékesítés;
b) idegenvezetői tevékenység;
c) internetes kereskedelem;
d) kereskedelmi ügynöki tevékenység;
e) utazás értékesítése kizárólag utazásközvetítő útján;
f) közterületi értékesítés;
g) magánszálláshely idegenforgalmi célú értékesítése;
h) piaci és vásári értékesítés, a külön jogszabályban meghatározott termékkörök kivételével;
i) üzleten kívüli kereskedés.
(4) Azon termékek és szolgáltatások körét, amelyek esetében - közbiztonsági, környezetvédelmi, természetvédelmi, közegészségügyi szempontból vagy más közérdekből - a kereskedő hatósági nyilvántartásba vételére is szükség van, külön jogszabály állapítja meg.
(5) Az üzlet működéséhez szükséges feltételek - ideértve a szakhatósági állásfoglalások bekérését is - meglétét egy hatósági eljárás keretében, a kereskedő kérelmére az üzlet helye szerint illetékes települési (Budapesten a kerületi) önkormányzat jegyzője (a továbbiakban: jegyző) vizsgálja meg. A jegyző a külön jogszabályban meghatározott feltételek teljesítése esetén köteles a működési engedélyt kiadni.
(6) A jegyző a működési engedélyt külön jogszabályban meghatározott üzletkörökre adja ki. Az üzletben kizárólag a működési engedélyben megjelölt, az üzletkörhöz tartozó termékek forgalmazhatók. Amennyiben a szakhatóság az üzletkörön belül egyes termékek értékesítéséhez, illetve tevékenységek végzéséhez nem járul hozzá, a jegyző a működési engedélyen megtiltja a termék értékesítését, illetve a tevékenység folytatását.
(7) A működési engedély tartalmazza:
a) a kereskedő nevét;
b) a kereskedő székhelyének címét;
c) a kereskedő adószámát, statisztikai számjelét;
d) a kereskedő cégjegyzékszámát, illetve vállalkozói igazolványának számát;
e) az üzlet nevét;
f) az üzlet címét;
g) az üzletkör megnevezését;
h) az üzletkör jelzőszámát;
i) az üzletkörhöz tartozó, de szakhatósági állásfoglalás alapján a forgalmazni nem engedett termékek körét;
j) mozgóbolt esetén az árusításra engedélyezett területeket és az árusításra kijelölt napokat.
(8) A jegyző az üzletekről, az üzletek nyitva tartásáról nyilvántartást vezet.
A kereskedelmi tevékenységek folytatásának egyéb feltételei
4. §
(1) A kereskedőnek az árusítás helyén rendelkeznie kell - amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik, a saját előállítású termék kivételével - az árusított termék eredetét hitelt érdemlően igazoló bizonylattal (számla, szállítólevél, termékkísérő okmány stb.). Amennyiben a kereskedő a bizonylatokat az adóhatósághoz bejelentett helyen - de nem az üzletben - őrzi, köteles az eredeti bizonylatok másolatát az üzletben tartani. Az ellenőrzést végző hatóság felhívására köteles az eredeti bizonylatokat három munkanapon belül bemutatni.
(2) A kereskedő köteles biztosítani, hogy a vásárló a megvásárolni kívánt termék jellegétől függően, annak méretét, súlyát, illetve használhatóságát az üzletben ellenőrizhesse.
(3) Az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen vásárlók könyvét kell elhelyezni. A vásárlók a vásárlók könyvébe jegyezhetik be az üzlet működésével kapcsolatos panaszaikat, bejelentéseiket és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos. A bejegyzést a külön jogszabályban meghatározottak szerint kell a kereskedőnek megvizsgálnia és az intézkedésről harminc napon belül a vásárlót tájékoztatnia.
(4) Üzlet nélkül folytatott kereskedelmi tevékenység esetén az adott tevékenységre, kereskedelmi formára vagy módszerre vonatkozó külön jogszabályi rendelkezések szerint a kereskedő köteles tájékoztatni a vásárlót a székhelyéről, a panaszügyintézés helyéről, illetve módjáról, valamint az adott tevékenységre vonatkozó sajátos rendelkezésekről.
(5) A kereskedelmi szálláshelyeket és a vendéglátó üzleteket szolgáltatásaik színvonalától függően - a külön jogszabályban foglaltak szerint - kategóriába vagy osztályba kell sorolni. A turisztikai szolgáltatásokról, a vendéglátó üzletekben forgalomba hozott készítményekről, azok áráról, kategóriájáról vagy osztályáról a vendégeket tájékoztatni kell.
(6) 18. életévét be nem töltött személy részére szeszesitalt, szexuális terméket valamint dohányterméket kiszolgálni, illetve értékesíteni tilos. Az e bekezdésben meghatározott korlátozás érvényesítése érdekében a kereskedő feladatkörében eljáró személy, kétség esetén - saját eljárási jogosultságának igazolását követően - életkorának hitelt érdemlő igazolására hívhatja fel a terméket vásárolni kívánó személyt. Az életkor megfelelő igazolásának hiányában a termék kiszolgálását meg kell tagadni.
(7) A (6) bekezdésben foglalt termékek forgalmazását külön jogszabály feltételekhez kötheti, vagy korlátozhatja.
Az üzletek nyitva tartásának rendje
5. §
(1) Az üzlet nyitvatartási idejét a vásárlási szokások és a foglalkoztatottak érdekeinek figyelembevételével a kereskedő állapítja meg.
(2) A kereskedő köteles
a) az üzlet nyitvatartási idejét a működési engedély iránti kérelem beadásakor, illetve az abban bekövetkező változást, az azt megelőző öt munkanapon belül a jegyzőnek írásban bejelenteni;
b) az üzlet nyitvatartási idejéről és az abban bekövetkező változásokról a vásárlókat tájékoztatni.
(3) A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény 125. §-ának (3)-(4) bekezdésében meghatározott munkaszüneti napokon a vendéglátóüzletek, kereskedelmi szálláshelyek, a virág-, az édességüzletek és az üzemanyagtöltő állomások kivételével az üzletek nem tarthatnak nyitva. A tilalom alól, különösen az idegenforgalmi szempontokra vagy a helyi hagyományokra tekintettel, az illetékes települési (Budapesten a kerületi) önkormányzat képviselőtestülete - a Kereskedelmi Ágazati Párbeszéd Bizottság véleményének kikérésével rendeletben felmentést adhat, meghatározva a kereskedelmi tevékenység típusát és ezen belül az üzletköröket.
(4) A (3) bekezdésben foglaltaktól eltérően december 24-én - a vendéglátó üzletek, kereskedelmi szálláshelyek, a virág-, az édesség üzletek és az üzemanyagtöltő állomások kivételével - az üzletek 14 óráig tarthatnak nyitva.
(5) A jegyző bejelentés alapján vagy hivatalból - a lakók egészséges életkörülményeinek és pihenéshez való jogának biztosítása érdekében - a külön jogszabályban meghatározott veszélyes mértékű zaj esetén az üzlet éjszakai (22 óra és 6 óra közötti) nyitva tartását korlátozhatja. A korlátozás keretében a jegyző a jogsértő állapot megszüntetéséig kötelező éjszakai zárva tartási időszakot rendelhet el.
(6) A külön jogszabályban meghatározott veszélyes mértékű zaj esetén a jegyző megtilthatja vagy korlátozhatja a kereskedő számára a hirdetés vagy figyelemfelhívás céljára szolgáló hanghatásokat okozó eszköz használatát, ha az az emberek nyugalmát jelentős mértékben zavarja.
A jelentős piaci erővel rendelkező vállalkozásokra vonatkozó szabályozás
6. §
(1) A beszállítóval szemben a jelentős piaci erővel visszaélni tilos.
(2) Az (1) bekezdés szerinti visszaélésnek minősül különösen
a) a beszállító indokolatlan megkülönböztetése;
b) a beszállító értékesítési lehetőséghez való hozzáférésének indokolatlan korlátozása;
c) a tisztességtelen, a kereskedő számára egyoldalúan előnyős kockázatmegosztást eredményező feltételek előírása a beszállítóval szemben, különösen a kereskedő üzleti érdekeit is szolgáló - így raktározási, reklámozási, marketing és más - költségek aránytalan áthárítása a beszállítóra;
d) a szerződéses feltételek beszállító hátrányára történő indokolatlan utólagos megváltoztatása, illetve ilyen lehetőség kikötése a kereskedő részéről;
e) a beszállítónak a kereskedővel kialakítandó üzleti kapcsolataira vonatkozó feltételek előírása, különösen a legkedvezőbb feltételek alkalmazásának kikötése, ennek visszamenőleges érvényesítése, illetve annak előírása, hogy azonos időszakra adott termékre csak az adott kereskedőnek biztosítson akciót;
f) a különféle - különösen a kereskedő beszállítóinak listájára vagy árukészletébe való bekerülésért, más, a beszállító által nem igényelt szolgáltatásokért fizetendő - díjak egyoldalú felszámítása a beszállítónak;
g) a szerződés felbontásával való fenyegetés, az egyoldalú előnyt jelentő szerződéskötési feltételek kikényszerítése érdekében.
(3) A jelentős piaci erő fennáll a beszállítóval szemben, ha az adott vállalatcsoport - ideértve a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény szerinti anya- és leányvállalatok összességét, közös beszerzés esetén pedig a beszerzési szövetséget létrehozó vállalkozások összességét - kereskedelmi tevékenységéből származó előző évi konszolidált nettó árbevétele (a továbbiakban: konszolidált nettó árbevétel) meghaladja a 150 milliárd forintot, vagy a forgalma alapján megállapítható piaci részesedése a kereskedelmi forgalomból a tíz százalékot.
(4) A (3) bekezdésben meghatározottakon túl akkor áll fenn a kereskedő jelentős piaci ereje, ha a piac struktúrája, a piacra lépési korlátok léte, a vállalkozás piaci részesedése, pénzügyi ereje és egyéb erőforrásai, kereskedelmi hálózatának kiterjedtsége, üzleteinek mérete és elhelyezkedése, kereskedelmi és egyéb tevékenységeinek összessége alapján a kereskedő vállalkozás, vállalatcsoport, illetve beszerzési szövetség a beszállítóval szemben egyoldalúan előnyös alkuhelyzetben van vagy abba kerül.
A kereskedelmi tevékenységek folytatásának ellenőrzése, jogkövetkezmények
7. §
(1) Az egyes kereskedelmi tevékenységek folytatására vonatkozó jogszabályi és hatósági előírások megtartásának ellenőrzését a jegyző, illetve a külön jogszabályokban meghatározott hatóságok végzik.
(2) A jelentős piaci erővel rendelkező kereskedő a 6. § (1)-(4) bekezdése szerinti visszaéléssel kapcsolatos felügyeletet a Gazdasági Versenyhivatal a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvényben (a továbbiakban: Tpvt.) foglalt versenyfelügyeleti eljárási szabályok alkalmazásával végzi oly módon, hogy a jelentős piaci erővel történő visszaélés alapján induló eljárásokban a határidők számításakor a Tpvt. 21. §-ának megsértése esetén irányadó rendelkezéseket alkalmazza.
(3) A3.§ (4) bekezdése szerinti nyilvántartásba vételi feladatokat a Kormány rendeletében meghatározott szerv látja el.
(4) Amennyiben a kereskedő a kereskedelmi tevékenység folytatásához előírt kötelezettségeinek nem tesz eleget
a) a jegyző az üzlet ideiglenes bezáratásáról, azonnali bezáratásáról, az éjszakai nyitva tartás korlátozásáról, éjszakai kötelező zárva tartási időszak megállapításáról, az 5. § (6) bekezdésében meghatározott hanghatást okozó eszköz használatának tiltásáról vagy korlátozásáról, illetve a működési engedély visszavonásáról külön jogszabályban foglaltak szerint határozatban dönt, amely határozat fellebbezésre tekintet nélkül azonnal végrehajtható;
b) az ellenőrzésre jogosult hatóság a külön jogszabályokban megállapított jogkövetkezményt alkalmaz és a külön jogszabályban meghatározott mértékű bírságot szabhat ki.
Záró rendelkezések
8. §
(1) Ez a törvény a kihirdetését követő hatodik hónap első napján lép hatályba.
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti
a) a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvény;
b) a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvény módosításáról szóló 1989. évi VI. törvény;
c) a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvény módosításáról szóló 1986. évi 18. törvényerejű rendelet;
d) a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 73. §-a;
e) a pénzintézetekről és a pénzintézeti tevékenységről szóló 1991. évi LXIX. törvény 103. §-a;
f) a gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. törvény 24. §-ának b) pontja;
g) az Fgytv. 54. §-a (2) bekezdésének a) és b) pontja;
h) a gazdasági reklámok és az üzletfeliratok, továbbá egyes közérdekű közlemények magyar nyelvű közzétételéről szóló 2001. évi XCVI. törvény 6. §-ának (5) bekezdése.
9. §
E törvény hatálybalépésével egyidejűleg
(1) a mérésügyről szóló 1991. évi XLV. törvény 15. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Felhatalmazást kap az OMH irányítását ellátó miniszter, hogy a mérőeszközökre vonatkozó egyedi előírásokat tartalmazó szabályokat, a mérőedényként használt palackok forgalomba hozatalának feltételeit, illetve az előrecsomagolt iparcikkek és élelmiszerek megengedett tömeg- és térfogatmértékeit és az ellenőrzés módszereit rendeletben állapítsa meg.";
(2) az Fgytv. 56/A. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a § a következő (4)-(5) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Felhatalmazást kap a miniszter - hogy az érdekelt miniszterrel egyetértésben - rendeletben állapítsa meg a kizárólag használati és kezelési útmutatóval együtt forgalomba hozható áruk körét.
(4) Felhatalmazást kap az iparért és a fogyasztóvédelemért felelős miniszter, hogy a külön jogszabályban meghatározott termékek (termékkörök) használati és kezelési útmutatójának tartalmára részletes szabályokat együttes rendeletben állapítson meg.
(5) Felhatalmazást kap a kereskedelemért és a fogyasztóvédelemért felelős miniszter, hogy a fogyasztói forgalomba kerülő áruk ára, illetve szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályait együttes rendeletben állapítsa meg.".
10. §
(1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy
a) az üzletek működési engedélye kiadásának rendjét és feltételeit, az üzletben történő árusítás feltételeit, az engedélyezésben közreműködő szakhatóságok körét, az engedélyben foglaltak megtartása ellenőrzésének szabályait, valamint a jogszabályban előírt kötelezettségek be nem tartásának esetén alkalmazandó jogkövetkezményeket;
b) az üzleten kívüli kereskedés feltételeit;
c) az utazásszervező és -közvetítő tevékenység végzésének feltételeit, valamint a jogszabályban előírt kötelezettségek be nem tartásának esetén alkalmazandó jogkövetkezményeket;
d) a magánszálláshelyek idegenforgalmi célú hasznosításának feltételeit, a szállásadók nyilvántartásba vételére, valamint a vendégkönyv vezetésére vonatkozó részletes szabályokat, a szállásadók tájékoztatási és adatszolgáltatási kötelezettségeit;
e) a forgalomba hozható gyógynövények körét;
f) a fogyasztói panaszok és kifogások vásárlók könyvében történő dokumentálásának és intézésének rendjét;
g) a Kormány rendeletében meghatározott szerv ellenőrzése során a vonatkozó jogszabályok megsértése esetén kiszabható bírság megállapításának, mértékének és felhasználásának részletes szabályait;
h) a vásár- és piactartás részletes szabályait, a vásárrendező és piacfenntartó tevékenységek végzésének, valamint korlátozásának részletes feltételeit;
i) a közterületi értékesítés részletes feltételeit;
j) az automatából történő kereskedés részletes feltételeit;
rendeletben állapítsa meg.
(2) Felhatalmazást kap a kereskedelemért felelős miniszter, hogy
a) az egyes ipari, kereskedelmi és vendéglátóipari tevékenységek végzéséhez szükséges szakképesítéseket;
b) a nyilvántartásba vételre kötelezett áruk és szolgáltatások körét és az ezekre vonatkozó kereskedelmi tevékenység gyakorlásának feltételeit;
c) a kereskedelmi szakértői tevékenység folytatásának feltételeit;
d) a vendéglátó üzletek kategóriába sorolásának, valamint ártájékoztatásának szabályait;
e) a mutatványos berendezések időszakos műszaki vizsgáztatásának rendjét
rendeletben állapítsa meg.
(3) Felhatalmazást kap az energetikáért felelős miniszter, hogy
a) a motorhajtó anyagok és egyes kőolajtermékek belföldi forgalmazásának feltételeit;
b) a gépjármű-hajtóanyagok minőségi követelményeit
rendeletben állapítsa meg.
(4) Felhatalmazást kap a turizmusért felelős miniszter, hogy
a) az utazásszervezői szakmai minősítő vizsga követelményeit;
b) a kereskedelmi és fizető-vendéglátó szálláshelyek osztályba sorolásának feltételeit, valamint a falusi szálláshelyek minősítésének szabályait;
c) a Regionális Idegenforgalmi Bizottságok, valamint ezek munkaszervezeteinek feladatait;
d) az idegenvezetői tevékenység szabályait;
e) az idegenforgalmi tevékenységek végzéséhez szükséges szakképesítéseket;
f) a lovas szolgáltatás végzésének feltételeit
rendeletben állapítsa meg.
(5) Felhatalmazást kap a települési (Budapesten a kerületi) önkormányzat képviselőtestülete, hogy az 5. § (3) bekezdésében meghatározottaknak megfelelően rendeletben felmentést adjon a nyitvatartási tilalom alól.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az Európai Unió tagországaiban a kereskedelem igazgatására vonatkozó szabályozás nemzeti hatáskörbe tartozik, de ezen előírásoknak minden korlátozás nélkül ki kell elégíteniük az Európai Közösséget létrehozó szerződésben rögzített - így a közös kereskedelempolitikára (IX. cím) vonatkozó - alapelveket, amely szerint "a tagállamok és a Közösség a szabad versenyen alapuló nyitott piacgazdaság elvével összhangban tevékenykednek". A nemzeti szabályozásoknak tiszteletben kell tartaniuk az áruk, szolgáltatások, személyek és tőke szabad mozgásának közösségi jogi alapelveit is. Ezen túl az e területet érintő előírások az EU országaiban, sőt esetenként még azok régióiban is eltérőek.
Az EU kereskedelemre vonatkozó dokumentumai minden esetben hangsúlyozzák, hogy a tagállamoknak a kereskedelmi vállalkozások számára olyan szabályozásokat kell kialakítaniuk, amelyek egyszerűek, betarthatók, s egyenlő esélyeket teremtenek a belső piacon. Különösen fontos ez azért, hogy az ágazatban működő rendkívül nagyszámú mikro-, kis-, és középvállalkozás is nyomon tudja követni a követelményeket. Az új törvény megalkotásával e követelmény teljesül.
A törvényjavaslat keretjellegű szabályozása a kereskedelmi tevékenység folytatásának alapvető feltételeit határozza meg.
Az új szabályozás egyik legfontosabb célja, hogy a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvény elavult, részben kiüresedett fogalmait, meghatározásait - az új kereskedelmi értékesítési formáknak megfelelő - korszerű, a gyakorlatban alkalmazható meghatározásokkal váltsa fel, továbbá alapot teremtsen az egyes kereskedelmi értékesítési formákra vonatkozó igazgatási előírások megalkotásához.
A belkereskedelemről szóló törvény megalkotásakor alapvetően ágazati jelleget hordozott. Az elmúlt 26 év alatt ugyanakkor részben a kereskedelem területén, részben a jogalkotás területén, pl. az EU előírásoknak a hazai joganyagba való átültetése kapcsán, olyan változások következtek be, amelyek kiüresítették a jogszabályt. A törvény eredetileg a központilag irányított, többségében állami, szövetkezeti tulajdonban álló kereskedelmi rendszeren alapult, azóta a privatizáció, a szabályozás deregulációja és a tevékenységek liberalizációja teljesen átformálta a tulajdoni és szervezeti viszonyokat. A gazdaságban a kereskedelmi tevékenység mind a tulajdonosi viszonyokat, mind a kereskedelmi formákat tekintve megújult. A törvényből - ezzel párhuzamosan - kikerültek a fogyasztóvédelem és a gazdasági verseny területére, valamint a reklámra vonatkozó előírások.
A belkereskedelemről szóló törvényt felváltó törvényjavaslatból elhagyásra kerülnek a ma már nem, vagy nehezen értelmezhető fogalmak, ugyanakkor beépülnek olyan eddig nem szabályozott fogalmak, mint például a jelentős piaci erő. A Javaslatba egyes tevékenységek, mint a kereskedelmi ügynöki tevékenység, internetes kereskedelem, csomagküldés tartalmi, fogalmi meghatározásai már a korszerűsödő kereskedelmi folyamatokhoz igazodóan kerülnek be.
Törvényi szinten kerül rögzítésre, hogy kereskedelmi tevékenység fő szabályként működési engedéllyel rendelkező üzletben folytatható, amely a legálisan működő kereskedők védelme és a feketekereskedelem visszaszorítása érdekében már jelenleg is a szabályozás egyik legfontosabb alapelve. Szintén a törvénytervezet határozza meg az üzleti árusítás alóli kivételek alapeseteit.
Az üzletek nyitva tartásának kérdése folyamatos feszültségforrás, ugyanis a jelenlegi, viszonylag liberális szabályozást mind a szakszervezetek, mind a vállalkozások támadják.
Az Európai Unió tagországaiban megfigyelhető valamilyen liberalizációs szándék a szabályozásban, azonban nincsen egységes nyitvatartási rend.
Az ünnepi nyitva tartásra vonatkozóan a legtöbb tagállamban vannak előírások, azonban ezek függnek az alkalmazotti és a fogyasztói érdekvédelem súlyától, a vásárlási szokásoktól, valamint az ország kulturális hagyományaitól.
A törvényjavaslat a nemzetközi tapasztalatokat és tendenciákat, valamint az állampolgári jogok országgyűlési biztosának ajánlásait alapul véve, továbbá figyelemmel a hazai vásárlói szokásokra és igényekre, a nyitva tartással kapcsolatosan továbbra is csak az alapelveket rögzíti. Az üzlet nyitvatartási idejét a vásárlási szokások és a foglalkoztatottak érdekeinek és a Munka Törvénykönyve előírásainak figyelembe vételével a kereskedő állapítja meg, amely a vállalkozás szabadsága és a versenyképesség javítása tekintetében lényeges kérdés. A kereskedelmi vállalkozások, különösen a mikro-, kis- és középvállalkozások számára a működőképesség megtartásához, vagy javításához fontos eszköz, hogy a kereskedő az üzlet nyitva tartását a vásárlói, turisztikai igényekhez - a lehetőségek szerint rugalmasan - alkalmazkodva állapítsa meg. Versenypolitikai szempontból a vállalkozó számára jelentősége van annak is, hogy - a jelenleg alkalmazott gyakorlathoz hasonlóan - lehetőséget kapjon a vasárnapon történő nyitva tartásra is, figyelemmel arra, hogy a piackutatások eredménye szerint jelenleg a vásárlók körében elterjedt és megszokott jelenség az e napon való vásárlás. Munkaszüneti napokra vonatkozóan a törvényjavaslat - meghatározott kivételekkel - megtiltja a nyitva tartást. December 24-re a tervezet előírja, hogy az üzletek e napon 14 óráig tarthatnak nyitva.
Az éjszakai (éjjel 22 óra és reggel 6 óra között) nyitva tartást a jegyző a lakók pihenéshez való jogának biztosítása érdekében, a külön jogszabályokban meghatározott szempontok - zajra vonatkozó környezetvédelmi előírások - figyelembevételével korlátozhatja.
A törvényjavaslat bevezeti a kereskedelemben a jelentős piaci erő fogalmát, amely elsősorban magatartási jellegű korlátozó rendelkezéseket mond ki az ezzel rendelkező kereskedőkre.
A jelentős piaci erő olyan piaci helyzet, amelynek következtében a kereskedő a beszállítók számára a termékeik végső fogyasztókhoz való eljuttatása során ésszerűen megkerülhetetlen, illetve pótolhatatlan szerződéses partnerré válik. A kereskedő az aszimmetrikus hatalmi helyzetéből, tárgyalási pozíciójából adódóan képes lehet kirívóan egyenlőtlen jövedelemelosztást kikényszeríteni a beszállítótól, ami nem kizárólag a nagyobb hatékonyságon alapuló jövedelemtöbblet realizálását szolgálja, hanem közvetett módon a kereskedelmi kis- és középvállalkozások piaci pozícióját is hátrányosan érinti.
A jelenleg alkalmazott joggyakorlat szerint gazdasági erőfölényes helyzetet általában 30 %-os értékesítési piaci részesedés felett lehet csupán kimutatni. A disztribúciós folyamatokban a jelentős piaci erőből fakadó piaci jelenségek általában már alacsonyabb, becslések szerint 5-10%-ot elérő értékesítési piaci részesedés esetén is kimutathatóak. A törvényjavaslat meghatározza a jelentős piaci erő mértékét, és azokat a körülményeket, amelyek megvalósulása esetén a jelentős piaci erő fennállását vélelmezni kell.
A szabályozás egyik eleme a jelentős piaci erővel való visszaélés tilalma. Így a tervezet a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvénynek "A gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmáról" szóló előírásain túli esetben, már a jelentős piaci erő megléte esetén is tiltja az ezzel való visszaélést. Ezzel védelmet biztosít mind közvetlenül a mikro-, kis- és közepes méretű beszállítóknak, mind pedig közvetetten a kisebb méretű versenytársaknak, hiszen ezzel mérséklődik ezek piacról való kiszorulásának veszélye is.
A jelentős piaci erővel rendelkező vállalkozással szemben a mikro-, kis- és középvállalkozó beszállítók kiszolgáltatott helyzetben vannak. A beszállítói kiszolgáltatottság alapvető oka, hogy míg egy-egy beszállító a kereskedő értékesítési forgalmából töredéknyi részesedéssel rendelkezik, addig az érintett beszállító értékesítésének jelentős hányada történhet egy-egy jelentős piaci erővel rendelkező kereskedelmi vállalkozói hálózatán keresztül. Ez azzal a következménnyel jár, hogy a kereskedő megkerülhetetlen szerződéskötési partnerré válik a beszállító számára, s a vevő (kereskedő) egyoldalúan előnyös alkupozícióra tesz szert ez által. Az egyoldalúan előnyös alkupozíció esetén a beszállító érdekérvényesítési képessége gyenge, ezért kiszolgáltatottá válik. Kiszolgáltatottsága folytán a vevő (kereskedő) által diktált árakat kénytelen alkalmazni, ezáltal - jövedelem kiesése folytán - fejlesztési, innovációs lehetőségei lényegesen csökkennek, versenyképessége romlik.
Ez a helyzet a magyar kis- és középvállalkozások számára - amelyek jellemzően alultőkésítettek, s nyugat-európai versenytársaikhoz képest alultámogatottak - különösen hátrányos következményekkel járhat.
Mindezeket figyelembe véve szükséges, hogy törvényi szinten kerüljön szabályozásra a jelentős piaci erővel történő visszaélés tilalma.
A törvénytervezet szerint a kereskedelmi tevékenységek folytatásának ellenőrzése, indokolt esetben történő szankcionálása - a jegyzők, a fogyasztóvédelmi felügyelőségek, és a külön jogszabályokban meghatározott hatóságok által - a külön jogszabályokban előírtakkal összhangban kerül megállapításra. A jelentős piaci erővel történő visszaéléssel kapcsolatos felügyeleti feladatokat a Gazdasági Versenyhivatal látja el.
A törvénytervezet hatályon kívül helyezi a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvényt. A belkereskedelemre vonatkozó szabályozás kerettörvényét még ma is az 1978. évi I. törvény jelenti. E törvény olyan "ágazati" törvény, amely egyrészt nem felel meg a törvényalkotás alkotmányos követelményeinek, másrészt valódi keretszabályozásnak sem tekinthető, hiszen nem tartalmazza azokat az alapvető garanciális szabályokat, amelynek részleteit a Kormány vagy a hatáskörrel rendelkező miniszter alacsonyabb szintű jogszabály megalkotásával végre tudna hajtani. A hatályos törvény ellentétes a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 2. §-ával is, amelynek értelmében törvény állapítja meg a gazdaság működésére és jogintézményeire vonatkozó alapvető szabályokat, illetve az állampolgárok alapvető jogait, kötelezettségeit, ezek feltételeit és korlátait, valamint érvényre juttatásuk eljárási szabályait.
A jelzett követelményrendszerhez képest jogi szempontból nyilvánvalóan aggályos a belkereskedelmi törvény 40. §-a is, amely arról rendelkezik, hogy a törvény végrehajtásáról a Kormány gondoskodik, ennek keretében a miniszter egyes belkereskedelmi tevékenységek folytatásának feltételeit meghatározhatja. E felhatalmazás alapján került sor viszonylag nagy számú kormányrendelet és számtalan, a forgalmazás különböző területeit érintő miniszteri rendelet kiadására anélkül, hogy a belkereskedelmi törvény tartalmazná a kereskedelmi tevékenység folytatásának azon törvényi szintű rendezést igénylő szabályait, amelyek végrehajtásáról gondoskodni kell. A jelenleg hatályos felhatalmazás nem tartalmazza egyértelműen a felhatalmazás jogosultját, sem annak tárgyát, kereteit (korlátait), illetve nem érvényesíti a szubdelegáció tilalmát. Mindezekre figyelemmel a tervezet megadja azokat a felhatalmazásokat, amelyek alapján a jelenleg hatályos és a megalkotandó alacsonyabb szintű jogszabályok kiadhatók és a jogalkalmazás során érvényesíthetők lesznek.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1. §-hoz
A törvénytervezet hatálya kiterjed a kereskedelmi tevékenység folytatására és ellenőrzésére. A törvényjavaslat hatálya azonban a kereskedelmi tevékenységet - a jelenlegi előírásokkal összhangban - tágan értelmezi, vagyis magában foglalja a hagyományos kereskedelmi tevékenységen túl a vendéglátás, a turisztika és a kereskedelmi szolgáltatás területét is. Nem tartoznak viszont a törvény hatálya alá a külön jogszabályokban, így az egészségügyi joganyagban szabályozott kereskedelmi tevékenységek (gyógyszerek forgalmazása), tekintettel azok specifikus szabályozási kritériumaira.
A 2. §-hoz
A Javaslat pótolja azt a hiányosságot, amelyet korábban a kereskedelmi tevékenység szempontjából lényeges meghatározások hiánya okozott. Ezek döntő többsége már szerepelt az üzletek működéséről és a belkereskedelmi tevékenység folytatásának feltételeiről szóló 4/1997. (I. 22.) Korm. rendeletben. Nagy jelentőségű az értelmező rendelkezések törvényi meghatározása, ugyanis az ágazathoz kapcsolódó fogalomrendszer - a széleskörű társadalmi, vásárlói kapcsolat révén - gyakran keveredik a köznapi, felületes szóhasználattal, ami esetenként még a jogalkalmazás során is bizonytalanságot okoz, sértve a jogbiztonság követelményét. A tervezetben, a már bevezetett fogalmakon túlmenően számos olyan fogalom is nevesítésre kerül, amely eddig jogszabályban nem volt meghatározva, kizárólag a szakma által használt fogalmi körben funkcionált.
Új meghatározásként szerepel ezen kívül a jelentős piaci erő, a beszállító, beszerzési szövetség fogalma.
A 3. §-hoz
A tervezet alapszabályként rögzíti, hogy - nem érintve a határon átnyúló egyedi tranzakciókat - kereskedelmi tevékenység üzletben folytatható. Ennek megfelelően a kereskedelmi tevékenység folytatásának általános feltételeit szükségszerűen törvényi szinten kell meghatározni azzal, hogy melyek azok a speciális kereskedelmi tevékenységek, amelyekhez a törvény biztosítja az eltérő szabályozás kialakításának lehetőségét.
A vállalkozásbarát közigazgatási ügyintézés elemeként e paragrafus tartalmazza az "egyablakos" eljárás lefolytatását, amikor meghatározza a jegyző számára az egy hatósági eljárásban történő engedélyezési eljárást.
A 4. §-hoz
A kereskedelmi tevékenység folytatásának szabályozása figyelembe veszi, hogy az áruforgalmi lánc végső eleme a kereskedő, aki közvetlen kapcsolatban áll a vásárlóval, ezért előírja a tervezet, hogy a vásárló részére a megvásárolni kívánt áru méretének, súlyának és használhatóságának ellenőrzését a kereskedőnek biztosítania kell.
A Javaslat ugyancsak szabályozza az üzlet munkájával kapcsolatos panaszok, bejelentések és javaslatok bejegyzésére szolgáló vásárlók könyvének alkalmazását.
A törvényjavaslat előírja a szállodák, szálláshelyek és a vendéglátó üzletek osztályba sorolásának kötelezettségét. Az osztályba sorolás alapja a szolgáltatás színvonala.
Az 5. §-hoz
Az üzlet nyitvatartási idejét, a vásárlási szokások és a foglalkoztatottak érdekeinek figyelembe vételével - beleértve a heti pihenőnapon (vasárnap) való nyitva tartást is - a kereskedő állapítja meg.
A Munka Törvénykönyvében megállapított munkaszüneti napokon a vendéglátóüzletek, kereskedelmi szálláshelyek, a virág-, az édességüzletek és az üzemanyagtöltő állomások kivételével az üzletek nem tarthatnak nyitva. A tilalom alól a helyi hagyományokra és az idegenforgalmi érdekekre tekintettel, az önkormányzat képviselőtestülete - a Kereskedelmi Ágazati Párbeszéd Bizottság véleményét kikérve - rendeletben felmentést adhat. A tervezet előírja , hogy az üzletek december 24-én 14 óráig tarthatnak nyitva.
Az illetékes önkormányzat jegyzője közérdekből (környezetvédelmi szempontok alapján, a zajterhelés csökkentése érdekében, a lakók életkörülményeinek biztosítása céljából) az üzletek nyitva tartását - este 10 óra és reggel 6 óra között - korlátozhatja. E megoldás előnye, hogy érvényesíti a liberalizált kereskedelmi szabályozás elvét, ugyanakkor kivételesen, közérdekből helyi szinten lehetővé teszi a társadalmi szükségleteknek megfelelő - az éjszakai időszakra vonatkozó - nyitvatartási (zárvatartási) szabályok alkalmazását, illetve az egészséges környezethez és a pihenéshez való jog biztosítását.
A tervezet lehetőséget biztosít a jegyző számára arra is, hogy veszélyes mértékű zaj esetén megtiltsa vagy korlátozza a hirdetés vagy figyelemfelhívás célját szolgáló eszközök használatát, ha ez az emberek nyugalmát zavarja.
A 6. §-hoz
A jelentős piaci erő a gazdasági hatalom egy speciális fajtája. Megléte a gazdasági erőfölényhez hasonlóan nem verseny- és jogsértő, csak a vele való visszaélés minősíthető sérelmesnek.
Mindezeket figyelembe véve szükséges, hogy törvényi szinten legyen szabályozva a jelentős piaci erővel történő visszaélés tilalma.
A törvénytervezet kimondja, hogy a beszállítóval szemben a jelentős piaci erővel visszaélni tilos.
A tervezet meghatározza továbbá a jelentős piaci erővel való visszaélés eseteit, valamint a jelentős piaci erő fennállásának megállapításához szükséges feltételeket.
A 7. §-hoz
A tervezet igazodva a kereskedelmi tevékenység sajátos struktúrájához meghatározza azokat a szervezeteket, amelyek jogosultak a tevékenység ellenőrzésére, így elsősorban az üzlet helye szerint illetékes jegyzőt és a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséget, valamint a területi fogyasztóvédelmi felügyelőségeket hatalmazza fel e feladat ellátására. A jelentős piaci erővel rendelkező vállalkozások visszaélésével kapcsolatos vizsgálatokat - a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés vizsgálatához hasonlóan - a Gazdasági Versenyhivatal végzi. Arra az esetre, ha a kereskedő a kereskedelmi tevékenység folytatásához előírt kötelezettségeknek nem tesz eleget, a tervezet a jegyző és az ellenőrzésre jogosult hatóság számára, a külön jogszabályban foglaltak szerint, jogkövetkezmények alkalmazását teszi lehetővé. A tervezet a jelenleg hatályos alacsonyabb szintű jogszabályból a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvénnyel összhangban beemeli azt az intézkedést, hogy a jegyző által hozott intézkedések fellebbezésre tekintet nélkül végrehajthatók.
A 8-9. §-okhoz
A törvény hatályba lépésével egyidejűleg szükségessé válik a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvény és módosításai hatályon kívül helyezése. Szintén hatályát vesztik a (2) bekezdésben szereplő jogszabályok belkereskedelmi törvényre vonatkozó rendelkezései.
A törvény a kihirdetését követő hatodik hónap első napján lép hatályba, ezáltal kellő időt biztosít, különösen a vállalkozások számára szükséges felkészüléshez.
A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (Fgytv.) módosítását és ennek keretében új felhatalmazó rendelkezések megalkotását az indokolja, hogy a hatályos törvény felhatalmazása alapján nem lehet meghatározni az egyes termékek használati útmutatójára vonatkozó részletes szabályokat.
A Fgytv. módosítása indokolt továbbá a fogyasztói ár feltüntetésére vonatkozó végrehajtási rendelet kiadása, esetleges módosítása érdekében. Jelenleg a fogyasztói forgalomba kerülő áruk és szolgáltatások árának feltüntetéséről szóló 7/2001. (III.29.) GM rendelet (ami a 98/6/EK irányelv átültetése) a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvény felhatalmazása alapján került kiadásra.
A 10. §-hoz
A törvénytervezet lényegében keretjellegű, ezért a végrehajtással kapcsolatos jogi szabályok megalkotására - az egyes konkrét témák, szakterületek tekintetében - vonatkozó jogalkotási kötelezettségek a felhatalmazó rendelkezésekben kerülnek meghatározásra. A felhatalmazó rendelkezések összhangban vannak a kialakítandó kereskedelmi igazgatás struktúrájával, illetve lehetőséget adnak a jelenlegi igazgatási előírások szakmai szempontból indokolt átdolgozására, újragondolására. E megfontolások alapján kormányrendelet keretében rendezhető pl. a közterületi értékesítésre vonatkozó szabályok megalkotása annak érdekében, hogy az üzleten kívül, közterületen végzett kereskedelmi tevékenységre csak korlátozott termékkörben és időintervallumban nyíljon lehetőség. Az erre vonatkozó szabályok megalkotása a legálisan működő kereskedők érdekében feltétlenül indokolt, de hatékony eszköz lehet a feketekereskedelem visszaszorítása érdekében végzett kormányzati erőfeszítés jogi úton történő megerősítésére is. Kormányrendelet keretében kerülnek továbbá meghatározásra a kereskedelem-felügyelet működtetési és intézményi feltételei, valamint a bírság felhasználásának részletes szabályai.
A felhatalmazó rendelkezések ugyanakkor, csak olyan szabályok megalkotásának kötelezettségét írják elő, amelyek a törvény hatályára vonatkozó rendelkezésekben feltüntetett ágazati területeket érintik, egyéb - más jogterülteket érintő - kérdések tekintetében nem tartalmaz rendelkezéseket.
A kereskedelmért felelős miniszter rendeletben szabályozza az ágazathoz kapcsolódó szakképesítési követelményeket, az egyes kereskedelmi tevékenységekre vonatkozó speciális előírásokat és a szakértői tevékenység folytatásának feltételeit. A vendéglátó üzletekre vonatkozó és az ártájékoztatási kötelezettségre is kiterjedő előírásokat miniszteri rendeletben kell szabályozni.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.