T/10383. számú törvényjavaslat indokolással - A rezsicsökkentések végrehajtásáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2013. évi LIV. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény (a továbbiakban: GET) 3. § 8. pontjában meghatározott egyetemes szolgáltatás keretében vételező, a GET 3. § 47. pontjában meghatározott lakossági fogyasztók részére, az egyetemes szolgáltató által kibocsátott számlában a 2012. december 31-ét követő időszakban igénybe vett földgázfogyasztás MJ-ban meghatározott mennyiségéért fizetendő összeg (beleértve a tagi hozzájárulás díját), valamint a szolgáltatás rendelkezésre-állásáért fizet...

T/10383. számú törvényjavaslat indokolással - A rezsicsökkentések végrehajtásáról
A lakossági terhek csökkentése, a jövedelmek felhasználásának szabadsága, a létfenntartáshoz szükséges, mindenképpen kifizetendő háztartási tételek árának csökkentése egyértelmű és határozott igény valamennyi állampolgár részéről.
Az Országgyűlés biztosítani kívánja az indokolatlanul magas lakossági terhek mérséklését, aminek egyik eszköze annak elérése, hogy a közszolgáltatásokhoz való hozzáférés lehetőségét ne korlátozza az egyes szolgáltatásoknak a kifizethetetlenül magas költsége. A rezsicsökkentés fontos célja a lakosság életszínvonalának javítása, illetve annak biztosítása, hogy az emberek a rendelkezésre álló jövedelmek minél nagyobb részével szabadon gazdálkodhassanak.
Az energiaszolgáltatások tekintetében nincs valódi verseny, ezért az állampolgároknak rendkívül korlátozott a választási lehetőségük a tekintetben, hogy a magasnak vélt szolgáltatás és energia helyett olcsóbbat vegyenek igénybe.
Az Országgyűlés annak biztosítása érdekében, hogy a közszolgáltatások végfogyasztói árainak csökkenése ténylegesen megvalósuljon, az alábbi törvényt alkotja:
1. §
(1) A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény (a továbbiakban: GET) 3. § 8. pontjában meghatározott egyetemes szolgáltatás keretében vételező, a GET 3. § 47. pontjában meghatározott lakossági fogyasztók részére, az egyetemes szolgáltató által kibocsátott számlában a 2012. december 31-ét követő időszakban igénybe vett földgázfogyasztás MJ-ban meghatározott mennyiségéért fizetendő összeg (beleértve a tagi hozzájárulás díját), valamint a szolgáltatás rendelkezésre-állásáért fizetendő havi alapdíj együttes értéke nem haladhatja meg az azonos egyetemes szolgáltató által 2012. december l-jén alkalmazott díjak alapján azonos hőmennyiségre, azonos számú hónapra, azonos körülmények között (azonos kedvezménymérték esetén) számított összeg 90 %-át.
(2) Az egyetemes szolgáltató egyértelműen, írásban, a kibocsátott számlán szereplő fizetendő összeg vonatkozásában a számla kiküldésével egyidejűleg köteles tájékoztatást nyújtani a lakossági felhasználók részére az (1) bekezdésben foglaltak teljesüléséről.
2. §
(1) A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: VET) 3. § 7. pontjában meghatározott egyetemes szolgáltatás keretében vételező, a VET 3. § 42. pontjában meghatározott lakossági fogyasztó részére, az egyetemes szolgáltató által kibocsátott számlában a 2012. december 31-ét követő időszakban igénybe vett villamos energiáért fizetendő összeg nem haladhatja meg a 2012. december l-jén alkalmazott díjak alapján azonos energia mennyiségre, azonos számú hónapra, azonos körülmények között (azonos árszabás mellett) számított összeg 90 %-át.
(2) Az egyetemes szolgáltató egyértelműen, írásban, a kibocsátott számlán szereplő fizetendő összeg vonatkozásában a számla kiküldésével egyidejűleg köteles tájékoztatást nyújtani a lakossági fogyasztók részére az (1) bekezdésben foglaltak teljesüléséről.
3. §
(1) A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: Tszt.) 3. § b) pontjában meghatározott díjfizető közül a lakossági díjfizető (a továbbiakban: lakossági díjfizető) és a Tszt. 3. § g) pont ga) alpontjában meghatározott lakossági felhasználó részére, a távhőszolgáltató által kibocsátott számlában a 2012. december 31-ét követő időszakra vonatkozóan meghatározott szolgáltatási egységre jutó fizetendő összeg nem haladhatja meg a 2012. november l-jén alkalmazott díjtételek alapján, ugyanazon feltételekkel (fogyasztás, légtérfogat stb.) számított összeg 90%-át.
(2) A távhőszolgáltató egyértelműen, írásban, a kibocsátott számlán szereplő fizetendő összeg vonatkozásában a számla kiküldésével egyidejűleg köteles tájékoztatást nyújtani a lakossági díjfizető, valamint a lakossági felhasználó részére az (1) bekezdésben foglaltak teljesüléséről.
4. §
(1) A víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény (a továbbiakban: Vksztv.) 2. § 15. pontjában meghatározott lakossági felhasználók részére a 24. pontban meghatározott víziközmű-szolgáltatás tekintetében a számlában meghatározott fizetendő szolgáltatási egységre jutó összeg (beleértve az alapdíjat) 2013. július l-jét követően nem haladhatja meg a 2013. január 31-én jogszerűen alkalmazott díjtételek és egyéb számlaelemek alapján, ugyanazon feltételekkel számított összeg 90 %-át.
(2) A szolgáltató egyértelműen, írásban, a kibocsátott számlán szereplő fizetendő összeg vonatkozásában, annak kiküldésével egyidejűleg köteles tájékoztatást nyújtani a lakossági felhasználók részére az (1) bekezdésben foglaltak teljesüléséről.
5. §
(1) A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény szerinti (a továbbiakban: Ht.) ingatlantulajdonosok közül a magánszemély ingatlantulajdonos, aki a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásáért hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjat fizet, a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj tekintetében a részére a számlában meghatározott fizetendő szolgáltatási egységre jutó összeg (beleértve az alapdíjat) 2013. július l-jét követően 2014. január 1-jéig nem haladhatja meg a 2013. január 31-én jogszerűen alkalmazott díjtételek és egyéb számlaelemek alapján, ugyanazon feltételekkel számított összeg 90 %-át.
(2) A szolgáltató egyértelműen, írásban, a kibocsátott számlán szereplő fizetendő összeg vonatkozásában, kiküldésével egyidejűleg köteles a számlán tájékoztatást nyújtani a lakossági felhasználók részére az (1) bekezdésben foglaltak teljesüléséről.
6. §
Az egyetemes szolgáltató, a távhőszolgáltató, a víziközmü-szolgáltató, valamint a hulladékgazdálkodási közszolgáltató (a továbbiakban: szolgáltató) a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig köteles írásban igazolni a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak az e törvényben foglalt előírások teljesülését.
7. §
Az e törvény hatályba lépése előtt kibocsátott, e törvény 1-3. §-ban foglalt rendelkezéseinek meg nem felelő, 2012. december 31-ét követő időszakra vonatkozó számlákat - ha arra még nem került sor - a törvény hatálybalépését követő harminc napon belül helyesbíteni kell.
8. §
(1) A szolgáltató részéről a közszolgáltatási-, közüzemi- vagy az egyetemes szolgáltatási szerződés megszegésének minősül, ha az e törvény 1-5. §-aiban, és 7. §-ában meghatározott kötelezettségét nem teljesíti.
(2) A szolgáltató az (1) bekezdésben meghatározott, a fogyasztóvédelmi hatóság által megállapított szerződésszegése esetén minden érintett számlára vonatkozóan 10000 forint kötbért köteles fizetni a szerződésszegéssel érintett lakossági fogyasztónak.
9. §
A Vksztv. 63. § új (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A víziközmü-szolgáltató által alkalmazható számlaképről szóló miniszteri rendeletben meghatározottak szerint a víziközmű-szolgáltató elkülönítetten tünteti fel a számlában az alapdíjat és a fogyasztással arányos díjat mind az ivóvíz-, mind a szennyvízelvezetési szolgáltatás vonatkozásában."
10. §
A Vksztv. 74. § (1) bekezdése új, 19. és 20. pontokkal egészül ki:
[Felhatalmazást kap a Kormány, hogy]
"19. az ügyfélszolgálatok típusára, elhelyezésére és működtetésére vonatkozó részletes szabályokat;
20. a gördülő fejlesztési tervek tartalmát, ütemezését, felülvizsgálatának szabályait, továbbá a tervek jóváhagyásának szempontjait;"
[rendeletben állapítsa meg.]
11. §
A Vksztv. 74. § (2) bekezdése új, 9. ponttal egészül ki:
[Felhatalmazást kap a miniszter, hogy rendeletben]
"9. állapítsa meg a számviteli szabályozásért felelős miniszterrel, valamint a fogyasztóvédelemért felelős miniszterrel egyetértésben a víziközmű-szolgáltatók által alkalmazható számlaképet."
12. §
A Vksztv. 84. §-a új, (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A Hivatal a kizárólagosan állami tulajdonban álló gazdasági társaság víziközmű-szolgáltatókénti működését - az integrációs folyamatok elősegítése, az ellátásbiztonság folyamatosságának megőrzése végett - engedélyezési eljárás lefolytatása nélkül, a közérdekű üzemeltetési feladatok ellátására, határozatlan időtartamra engedélyezi."
13. §
(1) A GET 100. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:
"(3a) A fogyasztásmérő berendezés évente egyszer történő leolvasása esetén az adott naptári évben történő leolvasás legkésőbbi időpontja az adott naptári évet megelőző évben történt leolvasás napja."
(2) A VET 40. §-a a következő (5a) bekezdéssel egészül ki:
"(5a) A (3) bekezdés szerinti mérőberendezések éves gyakorisággal történő leolvasása esetén az adott naptári évben történő leolvasás legkésőbbi időpontja az adott naptári évet megelőző évben történt leolvasás napja."
(3) A Vksztv. 76.§-a az alábbi (8) bekezdéssel egészül ki:
"(8) A közművezetékek adójáról szóló 2012. évi CLXVIII. törvény, a távhőszolgáltatás versenyképesebbé tételéről szóló 2008. évi LXVII. törvény, valamint a pénzügyi tranzakciós illetékről szóló 2012. évi CXVI. törvény (a továbbiakban együtt: Különadó törvények) szerint külön jövedelemadó, közművezetékek után fizetendő adó, illetve pénzügyi tranzakciós illeték (a továbbiakban együtt: különadó) fizetésére kötelezett víziközmü-szolgáltatók a különadó terhét önállóan viselik, azt az általuk nyújtott szolgáltatás árába közvetlenül vagy közvetve nem érvényesíthetik."
(4) A Vksztv. 76. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(1) A 74. § (2) bekezdés 3. pontjában foglalt felhatalmazás alapján megalkotott rendelet hatálybalépéséig a nem lakossági felhasználók vonatkozásában a víziközműszolgáltató a 2013. január 31-én jogszerűen alkalmazott díjat alkalmazhat."
(5) A Vksztv. 76. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(3) A Hivatal a miniszterrel egyetértésben a jogszabályban rögzített szolgáltatási díjtól eltérő díj alkalmazásához való hozzájárulást adhat a víziközmű-szolgáltató kérelmére abban az esetben, ha a településen beruházás keretében megvalósult, olyan víziközmüvet helyeznek üzembe, amelynek eredményeként addig nem nyújtott víziközmű-szolgáltatás kerül bevezetésre."
(6) A Vksztv. 76. § (7) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(7) A Hivatal a 65. § (2) bekezdése szerinti javaslatát első alkalommal 2014. október 15-ig küldi meg."
(7) A Vksztv. 77. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(1) A 74. § (2) bekezdés 4. pontjában foglalt felhatalmazás alapján megalkotott rendelet hatálybalépéséig a víziközmü-szolgáltató a 2013. január 31-én jogszerűen alkalmazott díjat alkalmazhatja.
(2) A Hivatal az átadási árra vonatkozó javaslatát első alkalommal 2014. október 15-ig küldi meg."
(8) A Ht. 91. § (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(2) A 88. § (3) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján megalkotott rendelet hatálybalépéséig a közszolgáltató a gazdálkodó szervezet ingatlan tulajdonos vonatkozásában - a (3) és (6) bekezdésben meghatározott kivétellel - a 2012. december 31-én alkalmazott bruttó díjhoz képest legfeljebb 4,2%-kal megemelt mértékű díjat alkalmazhat."
(9) A Ht. 91. § (7) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(7) A (6) bekezdés szerinti esetben a Hivatal a díjmegállapításra vonatkozó kezdeményezést közigazgatási hatósági eljárás keretében 45 napon belül bírálja el. A Hivatal a kezdeményezésben foglaltaktól eltérően is megállapíthatja a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj mértékét azzal, hogy az a kezdeményezésben megjelölt mértéknél nem lehet magasabb."
(10) A Ht. 91. § (8) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(8) A Hivatal a (6) bekezdés szerinti javaslatát az OHÜ-vel együttműködve, az OHÜ javaslatának figyelembe vételével készíti el."
(11) A Ht. 91. § (11) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(11) A (6) bekezdés szerinti esetben a közszolgáltatónak a Hivatal határozatában meghatározott díjat a határozat jogerőre emelkedését követően kell alkalmaznia."
(12) A Ht. 91. § (12) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(12) A Hivatal a 47. § (5) bekezdése szerinti javaslatát első alkalommal 2014. szeptember 30-ig küldi meg."
14. §
(1) Az e törvényben foglalt lakosság díjakkal és azok tájékoztatásával összefüggő rendelkezések megsértése esetén a fogyasztóvédelmi hatóság jár el.
(2) A fogyasztóvédelmi hatóság eljárására külön törvényben meghatározott eltérésekkel a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (a továbbiakban: Fgytv.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) E törvény rendelkezései az Fgytv. alkalmazásában fogyasztóvédelmi rendelkezések.
15. §
(1) Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E törvény hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Ht. 91. §-ának (4)-(5) bekezdései.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
E törvény célja, hogy a Kormány által meghatározott rezsicsökkentés a lakossági fogyasztók számláiban is ténylegesen realizálódjon, valamint, hogy erről a szolgáltató mind a fogyasztók, mind a - lakossági fogyasztók vonatkozásában a számlázással és elszámolással kapcsolatos hatáskört ellátó - Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság számára tájékoztatást nyújtson, a szükséges intézkedések mielőbbi megtétele érdekében. Indokolt továbbá a fogyasztók kompenzációjául szolgáló jogkövetkezmény meghatározása arra az esetre, amennyiben a szolgáltató a kötelezettségének nem tesz eleget.
Ma egy fizetésből élő családnak jövedelme legkevesebb 20 %-át kell rezsire fordítania. A fogyasztóvédelmi hatósághoz a Kormányhatározat kihirdetését követően több száz megkeresés érkezett telefonon, személyesen, valamint írásban, melyben a fogyasztók arra hivatkoztak, hogy a szolgáltatók ténylegesen nem érvényesítették az előírt mértékű rezsicsökkentést.
Megjelennek továbbá a törvényben az újabb rezsicsökkentést, a víz-, a csatorna- és a szemétszállítás mérséklését megalapozó rendelkezések is, amelyek hasonló elvek mentén juttatják érvényre a lakossági fogyasztókat érintő könnyítéseket.
A Vksztv. kiegészül a víziközmű-szolgáltató által alkalmazható számlaképre vonatkozó szabályozással, az üzletszabályzat kialakítására valamint a gördülő fejlesztési tervek tartalmát, ütemezését, felülvizsgálatának szabályait, továbbá a tervek jóváhagyásának szempontjaira irányuló felhatalmazó rendelkezésekkel.
Részletes indokolás
az 1-3. §-hoz
Annak maradéktalan biztosítása érdekében, hogy a rezsicsökkentés a jogszabály által meghatározott mértékben, minden lakossági fogyasztó esetén a számla végösszegében is érvényre jusson, indokolt volt egyértelművé tenni, és azt törvényi szinten szabályozni, hogy a 10%-os célérteket - azonos energia felhasználás esetén - a számla egészére kell kiterjeszteni, illetve értelmezni. Emellett szükség volt arra is, hogy a fogyasztók felé irányuló tájékoztatási kötelezettség is nagyobb nyomatékot kapjon.
A törvényi rendelkezések azonos elvek mentén szabályozzák a gáz, a villany és a távhő esetében a fenti elvárásokat, hogy a lakossági fogyasztók számláiban ténylegesen is realizálódjon a rezsicsökkentés, valamint, hogy a fogyasztó a szolgáltató tájékoztatása révén megbizonyosodhasson arról, hogy az ő esetében is realizálódik a rezsicsökkentés.
a 4-5. §-hoz
A víziközmű-szolgáltatás és a hulladék elszállítás (hulladékgazdálkodási közszolgáltatás) vonatkozásában első alkalommal kerül sor a 10%-os rezsicsökkentés jogszabályi előírására. A 10%-os célérteket - azonos vízfelhasználás esetén - a számla egészére kell vizsgálni. Emellett szűkség volt arra is, hogy a fogyasztói tájékoztatási kötelezettség is nagyobb nyomatékot kapjon.
a 6. §-hoz
A szolgáltató részéről a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság számára küldendő tájékoztatás előírásával biztosítható, hogy a Hatóság a jogszabályi előírásoknak való megfelelés ellenőrzését (nemcsak kérelemre, hanem hivatalból is) hatékonyan megvalósítsa, és szükség esetén megtegye a hatáskörébe tartozó intézkedéseket.
A nagyszámú fogyasztói visszajelzés és panasz indokolta, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság ne egyenként keresse meg a szolgáltatókat a tényállás tisztázása során, hanem ex ante rendelkezzen a fogyasztóvédelmi hatóság azokkal az információkkal, ami a lakossági megkeresések hatékony kezelését lehetővé teszik. A jogszabály ezért tájékoztatási kötelezettséget ír elő a szolgáltató szervezetek számára, hogy mennyiben tettek eleget a rezsicsökkentés jogszabályi előírásainak.
a 7. §-hoz
Kapcsolódva az 1-3. §-hoz, indokolt volt jogszabályban rögzíteni, hogy a jogszabályi rendelkezéseket maradéktalanul ki nem elégítő - és a szolgáltató által már kibocsátott -számlákat helyesbíteni kell.
a 8. §-hoz
A szolgáltatók jogkövető magatartásának ösztönzése végett szükség volt a rezsicsökkentés végrehajtása során megállapított mulasztás szankcionálásra, illetve e magatartásra a szolgáltatói szerződésszegést kiterjeszteni. Az e törvényben meghatározott kötelezettség nem teljesítése esetén fizetendő kötbér mértéke a Magyar Energia Hivatal által meghatározott, a szolgáltatók számára egységesen, a magas színvonalú szolgáltatásnyújtás érdekében előírt Garantált Szolgáltatások körébe tartozó kötelezettségek megsértése esetén irányadó kötbérfizetési kötelezettség alapulvételével - a jogsértés által okozott fogyasztói érdeksérelem jelentős súlyára tekintettel - 10.000 Ft-ban került meghatározásra.
a 9. §-hoz
A víziközmű szektorban egységes számlaképre vonatkozó jogszabályi rendelkezés nincs hatályban. Fontos érdeke fűződik a fogyasztóknak ahhoz, hogy az energiaszolgáltatásban általánosan alkalmazott egységes számlaképhez hasonlóan itt is egységes megoldás érvényesüljön.
a 10. §-hoz
A Vksztv. felhatalmazó rendelkezései jelenleg lehetőséget biztosítanak a Kormány számára az ügyfélszolgálatok kialakításának és a gördülő fejlesztési terv részlet szabályainak alkalmazására. Az ügyfélszolgálatokra vonatkozó szabályozás hiánya fogyasztóvédelmi aggályokat vet fel. A gördülő fejlesztési tervre vonatkozó felhatalmazás 2014. évtől válik fontossá, mivel a Vksztv. erre vonatkozó rendelkezései akkor lépnek hatályba.
a 11. §-hoz
A Vksztv. felhatalmazó rendelkezései jelenleg lehetőséget biztosítanak a Miniszter számára az egységes számlakép kialakítására. A törvénytervezet 9. §-val összhangban a felhatalmazás indokolt.
a 12. §-hoz
A közérdekű üzemeltetési feladatok ellátására a meglévő víziközmű-szolgáltatók általában nem szívesen vállalkoznak. Indokolt ebben az esetben, hogy az állam aktívabb szerepet vállaljon a fogyasztók biztonságos ellátása végett. Ennek jogszabályi lehetőségét teremti meg a tervezet azzal, hogy a kizárólagosan állami tulajdonban álló gazdasági társaság esetében az általánostól külön szabályokat alkot a közérdekű üzemeltetési feladatok ellátására.
a 13. §-hoz
A GET és a VET leolvasási gyakoriságra vonatkozó rendelkezéseinek módosítása biztosítja, hogy a fogyasztásmérő berendezés évenkénti leolvasása között 365 napnál hosszabb időtartam ne telhessen el.
A szabályozás továbbá a VET, a GET, a Vksztv. és a Ht. alapvetően a lakossági díjfizetéshez, annak átláthatóbb és egyértelmű szabályozásához szükséges - részben a jogszabályok átmeneti rendelkezései közé illesztett - normáit pontosítja, továbbá azokat a jelen törvényjavaslattal összhangba hozza.
a 14. §-hoz
A jogszabályi rendelkezés azt tisztázza, hogy a rezsicsökkentést érintő jogszabályi rendelkezések betartásának ellenőrzését a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörébe utalja a jogalkotó.
a 15. §-hoz
A törvény hatályba lépéséről rendelkező szabályok közül kiemelendő, hogy minden késedelem a lakosság széles körét érintheti hátrányosan, ezért a lehető legkorábbi hatályba lépéssel kerül a jogszabály kihirdetésre.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.