Az 1 és 2 forintos címletű érmék bevonása következtében szükséges kerekítés szabályairól a társadalombiztosítási és szociális ellátások megállapítása során, továbbá a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló T/4857. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2008. évi IV. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) 2008. február 29-ét követően
a) a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) szerinti ellátások, továbbá a nyugdíjfolyósító szerv által folyósított egyéb ellátások,
b) a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény szerinti egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a természetbeni ellátások közül az utazási költségtérítés,
c) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szeri...

Az 1 és 2 forintos címletű érmék bevonása következtében szükséges kerekítés szabályairól a társadalombiztosítási és szociális ellátások megállapítása során, továbbá a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló T/4857. számú törvényjavaslat indokolása
1. §
(1) 2008. február 29-ét követően
a) a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) szerinti ellátások, továbbá a nyugdíjfolyósító szerv által folyósított egyéb ellátások,
b) a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény szerinti egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a természetbeni ellátások közül az utazási költségtérítés,
c) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerinti pénzbeli és természetbeni ellátások,
d) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény szerinti pénzbeli és természetbeni ellátások,
e) a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény szerinti ellátások
(az a)-e) pontban foglalt ellátások a továbbiakban együtt: ellátás) megállapítása, illetve összegük módosítása során - ideértve az ellátás megállapítását követő emeléseket is - mind a módosítás alapját képező összeget, mind a módosított összeget a legközelebbi 0-ra vagy 5-re végződő összegre felfelé kell kerekíteni, ha az nem 5 forintra vagy annak egész számú többszörösére végződik.
(2) Ha a folyósító szerv az ellátásból levonást teljesít, a levonás után fennmaradó összeget az (1) bekezdés szerint kerekítve kell folyósítania.
(3) Az (1)-(2) bekezdés szerinti kerekítésből származó kiadások az adott ellátások költségvetési előirányzatait terhelik.
2. §
A Tny. 8/B. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Korkedvezményre - 2010. december 31-éig - a 2006. december 31-én hatályos rendelkezések szerinti munkakörök (munkahelyek) jogosítanak azzal, hogy a munkaköri jegyzékben szereplő, menetrendszerű tömegközlekedésben (személyszállításban) járművezetői munkakörben 2008. május 1-jétől végzett munka a jármű típusától függetlenül korkedvezményre jogosít. 2010. december 31-éig a 2006. december 31-én hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni az egyes munkakörökre (munkahelyekre) vonatkozó különös számítási szabályokra is."
3. §
(1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - 2008. március 1-jén lép hatályba.
(2) E törvény 2. §-a 2008. május 1-jén lép hatályba, és 2008. május 2-án hatályát veszti.
Indokolás
Általános indoklás
A törvényjavaslat egyrészt a társadalombiztosítási és szociális pénzbeli, természetbeni ellátások megállapításának az 1 és 2 forintos címletű érmék kivonásával összefüggő szabályait rögzíti, másrészt az érdekképviseletekkel kötött megállapodás alapján eltörli a típusfüggőséget a menetrendszerű tömegközlekedésben dolgozó járművezetők korkedvezményes nyugdíja esetén.
Részletes indoklás
1. §
A társadalombiztosítási és szociális ellátások összegének 5,0 forintra, vagy 0,0 forintra kerekítését - a matematikai kerekítési szabályoktól eltérően - felfelé kerekítéssel kell megvalósítani. Ennek indoka, hogy az ellátások döntő többsége megélhetést biztosító alapvető jövedelem-bevétele a jogosultaknak. Az egyes ellátások tervezési módszerbeli tartalékai lehetővé teszik ennek a korrekciónak a finanszírozását. Ennek következményeként nem fordulhat elő az, hogy a jogosult az ellátások növelése esetén a részösszegek sorozatos lefelé kerekítése miatt kisebb ellátást kap, mint korábbi ellátása volt.
2. §
2007 decemberében az Országos Érdekegyeztető Tanács munkavállalói oldala által kezdeményezett és megkötött Megállapodás végrehajtását szolgálja a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosítása. A megállapodás lényeges eleme, hogy a típusfüggőség eltörlése a korkedvezményes rendszer átalakításáig, 2010. december 31-ig, három évre szól, az új szabályokat a munkavállalói érdekképviseletek tudomásul veszik. A jármű típusától független korkedvezmény legfőbb szakmai indoka, hogy a dolgozók egészségkockázatainak megnövekedett hányada nem a jármű műszaki színvonalától, hanem a forgalom okozta megnövekedett stresszhatások miatt keletkezik. A módosítás a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról szóló 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet 2006. december 31-én hatályos 1. számú mellékletében található munkaköri jegyzéket nem érinti, az továbbra is alkalmazható.
Az intézkedés révén évente mintegy 30-35 fő, három év alatt 90-100 fő 1 évvel korábban mehet nyugdíjba. A már megszerzett kedvezménynél 1 évvel több kedvezményhez jutnak az érintett buszvezetők (a jogszerzéshez tíz év, nőknél nyolc év korkedvezményre jogosító munkakörben eltöltött idő után két év, minden további öt, illetve négy év után egy év korkedvezmény jár). Az ágazatban dolgozók átlagos havi bruttó keresete 170 ezer Ft. Átlagosan kb. 110-120 ezer Ft-os nyugdíj esetén, 2008. évi áron számítva a módosítás évente mintegy 50-52 millió Ft, három év alatt 150-160 millió Ft-os többletkiadást jelent a Nyugdíjbiztosítási Alap számára. Ezt az összeget növeli az elmaradt járulékbevétel is, mely évente 28-30 millió Ft.
3. §
A menetrendszerinti közúti közlekedésben dolgozó járművezetőket érintő korkedvezmény változásának hatálybalépését meghatározó szabály lehetővé teszi a munkáltatók megfelelő időt biztosító felkészülését a nagyobb létszám után esedékes korkedvezmény-biztosítási járulék megfizetésére.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.