Az Állami Számvevőszék tájékoztatója

hivatali vizsgálatairól

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az önkormányzatok gazdálkodási rendszerének átfogó ellenőrzése során a megyei, megyei jogú városi, a fővárosi és a fővárosi kerületi önkormányzatoknál végzett vizsgálatokról a 2003. évtől az ÁSZ elnöke által aláírt és nyilvánosságra hozott, így az interneten, az ÁSZ honlapján is elérhető számvevőszéki jelentés készül. Az ÁSZ ezen vizsgálatok ellenőrzési megállapításainak széles körű hasznosíthatóságának biztosításán túlmenően az önkormányzatoknál lévő közpénzekkel történő gazdálkodás megismer...

Az Állami Számvevőszék tájékoztatója
hivatali vizsgálatairól
Összefoglaló
Nagykanizsa Megyei Jogú Város Önkormányzata gazdálkodási rendszerének 2006. évi átfogó ellenőrzéséről (0643)
Az önkormányzatok gazdálkodási rendszerének átfogó ellenőrzése során a megyei, megyei jogú városi, a fővárosi és a fővárosi kerületi önkormányzatoknál végzett vizsgálatokról a 2003. évtől az ÁSZ elnöke által aláírt és nyilvánosságra hozott, így az interneten, az ÁSZ honlapján is elérhető számvevőszéki jelentés készül. Az ÁSZ ezen vizsgálatok ellenőrzési megállapításainak széles körű hasznosíthatóságának biztosításán túlmenően az önkormányzatoknál lévő közpénzekkel történő gazdálkodás megismerését, annak átláthatóságát kívánja elősegíteni. A kiemelt körbe tartozó önkormányzatok ellenőrzését négyéves ütemterv alapján, országosan egységes ellenőrzési program szerint végeztük. A jelentés megállapításai alapvetően a 2005. évre vonatkoznak, de a többéves áthúzódó folyamatok miatt kitekintettünk az előtte lévő két évre és a helyszíni ellenőrzés idejének évére is.
Az Önkormányzat a 2002-2006. évekre szóló gazdasági programja alkalmas volt az évenkénti tervezőmunka megalapozására. A 2005. és a 2006. évi költségvetési koncepciókat és a költségvetési rendelettervezeteket a polgármester a törvényi határidőket betartva terjesztette a közgyűlés elé. A Polgármesteri hivatal rendelkezett a közgyűlés által jóváhagyott Szervezeti és működési szabályzattal, valamint számviteli politikával és a kapcsolódó szabályzatokkal. A Polgármesteri hivatalban a kötelezettségvállalás és utalványozás ellenjegyzője, az érvényesítő és a szakmai teljesítést igazoló hiányosan tett eleget munkafolyamatba épített ellenőrzési kötelezettségének.
Az Önkormányzat vagyontárgyainak számviteli nyilvántartásaiban gondoskodott a forgalomképesség szerinti elkülönítésről. A leltározási és év végi értékelési kötelezettséget teljesítették. Az Önkormányzat vagyongazdálkodási rendeletben rögzítette a hatásköri és felelősségi szabályokat, azonban az államháztartási törvény előírásai ellenére meghatározott esetekben lehetővé tette a vagyon értékesítése, hasznosítása során a versenyeztetés mellőzését. A szabályozás nem segítette a közvagyonnal történő gazdálkodás nyilvánosságát, átláthatóságát. A vagyonértékesítésekre és a vagyonhasznosításra vonatkozó szerződések előírt határidőn belüli közzétételét az államháztartási törvény előírása ellenére elmulasztották. A vagyongazdálkodási döntések során a döntéshozatali szabályokat, hatásköröket betartották.
Az Önkormányzat a 2005. évben 159 millió Ft céljellegű támogatást nyújtott. A támogatási döntéseket a helyi szabályozásnak megfelelően hozták meg. A céljellegű támogatásban részesültekkel a számadási kötelezettséget is tartalmazó megállapodást kötöttek. A támogatások rendeltetés szerinti felhasználását az államháztartási törvény előírásai ellenére nem ellenőrizték.
A Polgármesteri hivatal a 2005. (ívben 25 közbeszerzési eljárást indított. Az ellenőrzött közbeszerzési eljárás szabályszerű volt. A költségvetéssel összehasonlítható módon összeállított zárszámadási rendelettervezetet a polgármester az előírt határidőn belül terjesztette a közgyűlés elé. A kisebbségi önkormányzatokkal kötött együttműködési megállapodások a hiányosságok ellenére biztosították az Önkormányzat és a helyi kisebbségi önkormányzatok együttműködését a költségvetés tervezése, az operatív gazdálkodás és a zárszámadás területén.
A közgyűlés az önkormányzati törvényben előírtak ellenére a kötelező és az önként vállalt feladatok ellátásának módját és mértékét nem határozta meg. A 2003-2005. években a költségvetésben tervezett bevételek nem nyújtottak fedezetet a költségvetési kiadásokra. A költségvetésben tervezettől eltérően a teljesített előirányzatok alapján a költségvetési bevételek fedezetet biztosítottak a kiadásokra, azonban az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalásainak állománya 2003-2005 között megkétszereződött. Az Önkormányzat a három év alatt költségcsökkentő intézkedésként két intézményt, két kollégiumot és ezzel együtt 95 álláshelyet megszüntetett, döntött a közvilágítás korszerűsítéséről, valamint az intézmények fűtésrekonstrukciójáról.
Az Önkormányzat kialakította a feladatkörébe utalt belső ellenőrzés szervezeti keretét, az ellenőrök feladatköri és szervezeti függetlenségét biztosították. A közgyűlés áttekintette az általa alapított és fenntartott költségvetési szervek 2005. évi ellenőrzésének tapasztalatait. A korábbi számvevőszéki ellenőrzések javaslatainak több mint felét megvalósították, javítva a feladatellátás szabályszerűségét, célszerűségét.
A helyszíni ellenőrzés megállapításainak hasznosítása mellett a jogszabályi előírások betartása, valamint a munka színvonalának javítása érdekében a vizsgálat lezárása előtt javaslatokat fogalmaztunk meg a polgármester és a jegyző részére, továbbá javasoltuk, hogy a polgármester tájékoztassa a közgyűlést az ellenőrzés megállapításairól. A jelentés megállapításainak, javaslatainak egyeztetése során a polgármester arról adott tájékoztatást, hogy az időközben megtett intézkedésekkel a javaslatokat rés2:ben már megvalósították. Javasoltuk, hogy a polgármester tájékoztassa a közgyűlést az ellenőrzés megállapításairól, segítse elő a javaslatok megvalósítását, készíttessen intézkedési tervet azok végrehajtása érdekében.
Az elkészített jelentés az interneten a www.asz.hu címen olvasható.
Összefoglaló
Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata gazdálkodási rendszerének 2006. évi átfogó ellenőrzéséről (0644)
Az önkormányzatok gazdálkodási rendszerének átfogó ellenőrzése során a megyei, megyei jogú városi, a fővárosi és a fővárosi kerületi önkormányzatoknál végzett vizsgálatokról a 2003. évtől az ÁSZ elnöke által aláírt és nyilvánosságra hozott, így az interneten, az ÁSZ honlapján is elérhető számvevőszéki jelentés készül. Az ÁSZ ezen vizsgálatok ellenőrzési megállapításainak széles körű hasznosíthatóságának biztosításán túlmenően az önkormányzatoknál lévő közpénzekkel történő gazdálkodás megismerését, annak átláthatóságát kívánja elősegíteni. A kiemelt körbe tartozó önkormányzatok ellenőrzését négyéves ütemterv alapján, országosan egységes ellenőrzési program szerint végeztük. A jelentés megállapításai alapvetően a 2005. évre vonatkoznak, de a többéves áthúzódó folyamatok miatt kitekintettünk az előtte lévő két évre és a helyszíni ellenőrzés idejének évére is.
A közgyűlés a 2003. évben elfogadta az önkormányzati képviselő választási időszakra vonatkozó gazdasági programját, amely alkalmas volt az éves tervezőmunka megalapozására. A polgármester az államháztartási törvényben előírt határidőket betartva terjesztette a közgyűlés elé a 2005. és a 2006. évi költségvetési koncepciókat, valamint költségvetési rendelettervezeteket. A Polgármesteri hivatal rendelkezett a közgyűlés által jóváhagyott Szervezeti és működési szabályzattal, valamint számviteli politikával és a kapcsolódó szabályzatokkal. A könyvviteli nyilvántartásban elszámolt gazdasági műveletekről, eseményekről a számviteli törvényben előírt bizonylatokat kiállították.
Az Önkormányzat gondoskodott számviteli nyilvántartásaiban a törzsvagyonhoz tartozó vagyontárgyak elkülönített nyilvántartásáról. Az évenkénti leltározási és - a követelések egy részének kivételével - a számviteli értékelési kötelezettséget teljesítették. Az Önkormányzat vagyongazdálkodással kapcsolatos döntései a költségvetésben megfogalmazott célokkal összhangban voltak. A döntéshozatal hatásköri szabályait betartották. A versenyeztetési kötelezettség alsó határát a 2003-2004. években indokolatlanul magas összegben, 300 millió Ft-ban határozták meg, az értékesítések a megjelölt értékhatárt nem érték el. A térítésmentes vagyonátadás eseteit és módját a 2006. június 1-jétől hatályos vagyongazdálkodási rendeletben határozták meg.
Az Önkormányzat a 2005. évben céljelleggel 821 esetben, összesen 1160 millió Ft támogatást biztosított működési és felhalmozási célokra társaságoknak, társadalmi és civil szervezeteknek, alapítványoknak, közalapítványoknak, egyéb szervezeteknek. A céljellegű támogatásban részesülő szervezetekkel a támogatási szerződésben, megállapodásban a számadási kötelezettség teljesítésének módját, határidejét előírták. A Polgármesteri hivatalban a számadások formai, tartalmi ellenőrzését elvégezték, azonban a támogatások cél szerinti felhasználását a jogszabályi előírás ellenére nem ellenőrizték.
A 2005. évben a Polgármesteri hivatal 96 közbeszerzési eljárást folytatott le. Az ellenőrzött közbeszerzési eljárás lefolytatása megfelelt a törvényi előírásoknak. A költségvetéssel összehasonlítható módon összeállított zárszámadási rendelettervezetet a polgármester az előírt határidőn belül terjesztette a közgyűlés elé. A kisebbségi önkormányzatokkal kötött együttműködési megállapodások a hiányosságok ellenére biztosították az Önkormányzat és a helyi kisebbségi önkormányzatok együttműködését a költségvetés tervezése, az operatív gazdálkodás és a zárszámadás területén.
Az Önkormányzat meghatározta, hogy anyagi lehetőségeitől és a lakosság igényeitől függően a Szervezeti és működési szabályzatában felsorolt feladatokat milyen módon látja el, de az önkormányzati törvény előírása ellenére nem határozta meg a feladatellátás mértékét. A 2003-2005. években a költségvetésekben tervezett bevételek nem nyújtottak fede-zetet a tervezett költségvetési kiadásokra. A költségvetések végrehajtása során a működési célú költségvetési bevételek meghaladták a működési célú költségvetési kiadásokat, míg a felhalmozási célú kiadásoknál tervezett és létrejött hiányt az adott évi költségvetési bevételeket meghaladó mértékű beruházások vállalása okozta, amely az Önkormányzat beruházáspolitikájával függött össze. A költségvetés egyensúlyának javítása, a költségek csökkentése, az intézmények hatékonyabb működtetése érdekében intézményi összevonásokat hajtottak végre, csökkentették a Polgármesteri hivatal és az intézmények létszámkereteit.
A főjegyző gondoskodott a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről a törvényi előírásoknak megfelelően. A közgyűlés, eleget téve törvényi kötelezettségének, áttekintette az ellenőrzések 2005. évi tapasztalatait. Az Önkormányzatnál a korábbi számvevőszéki ellenőrzések javaslatainak több mint kilenctized részét megvalósították, hasznosították, javítva a feladatellátás szabályszerűségét, célszerűségét.
A helyszíni ellenőrzés megállapításainak hasznosítása mellett a jogszabályi előírások betartása, valamint a munka színvonalának javítása érdekében javaslatokat fogalmaztunk meg a polgármester és a főjegyző részére. A jelentés megállapításainak, javaslatainak egyeztetése során a polgármester és a főjegyző arról adott tájékoztatást, hogy az időközben megtett intézkedésekkel a javaslatok egy részét megvalósították. Javasoltuk, hogy a polgármester tájékoztassa a közgyűlést az ellenőrzés megállapításairól, segítse elő a javaslatok megvalósítását, készíttessen intézkedési tervet azok végrehajtása érdekében.
Az elkészített jelentés az interneten a www.asz.hu címen olvasható.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.