BH 2009.2.50

A költségvetési forrásokat terhelő, állami kötelezettségvállalást tartalmazó támogatási szerződés megkötésének feltételei [Ptk. 1. §; 1992. évi XXXVIII. tv. 98. §; 217/1998. (XII. 30.) Korm. r. 81. §, 82. § és 134. §].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes és az alperesi jogelőd 2001. november 8-án támogatási szerződést kötött a K., A. u. 97. szám alatti városi sportcsarnok műanyag borítású atlétikai pályájának megépítéséhez 60 millió forint vissza nem térítendő támogatás nyújtásáról. A szerződés 2.3. pontja szerint a felek megállapodtak, hogy a támogatási összeg folyósításának pénzügytechnikai lebonyolításáról a jelen szerződés kiegészítéseként későbbi időpontban rendelkeznek. A 2.4. pont szerint a támogatást az alperesi jogelőd a 2...

BH 2009.2.50 A költségvetési forrásokat terhelő, állami kötelezettségvállalást tartalmazó támogatási szerződés megkötésének feltételei [Ptk. 1. §; 1992. évi XXXVIII. tv. 98. §; 217/1998. (XII. 30.) Korm. r. 81. §, 82. § és 134. §].
A felperes és az alperesi jogelőd 2001. november 8-án támogatási szerződést kötött a K., A. u. 97. szám alatti városi sportcsarnok műanyag borítású atlétikai pályájának megépítéséhez 60 millió forint vissza nem térítendő támogatás nyújtásáról. A szerződés 2.3. pontja szerint a felek megállapodtak, hogy a támogatási összeg folyósításának pénzügytechnikai lebonyolításáról a jelen szerződés kiegészítéseként későbbi időpontban rendelkeznek. A 2.4. pont szerint a támogatást az alperesi jogelőd a 2002. évi költségvetési év folyamán nyújtja.
A felperes ugyanezen támogatási célra 2001 októberében, majd 2002 áprilisában szintén pályázatot nyújtott be, az előbbi pályázata alapján 30 millió forint támogatást kapott, amire vonatkozóan 2002 márciusában a felek támogatási szerződést kötöttek. A 30 millió forint támogatást az alperesi jogelőd a felperesnek a benyújtott elszámolás alapján kifizette.
A felperes 2002 szeptemberétől kezdődően többször felszólította az alperesi jogelődöt a 2001. novemberi támogatási szerződés (perbeli szerződés) alapján történő teljesítésre. Mivel az alperes ettől elzárkózott, a felperes keresetet indított elsődlegesen a szerződés teljesítése, másodlagosan biztatási kár megfizetése jogcímén 60 millió forint és kamatai megfizetése iránt.
A jogerős ítélet a felperes keresetét elutasította.
Az elsőfokú ítélet indokai szerint a felperes az alperes tagadásával szemben nem bizonyította, hogy a szerződés a pénzügyi ellenjegyzés hiányában érvényesen létrejött. Nem volt megállapítható, hogy a pénzügyi kötelezettségvállalásra, illetve a szerződésben vállalt támogatás vizsgálatára sor került, a szerződés 2.3. pontja ennek az ellenkezőjére utal.
A szerződés érvénytelensége mellett a biztatási kár szubszidiárius jogcíme nem áll meg.
A felperes fellebbezése folytán eljáró másodfokú bíróság az elsőfokú ítélet indokait azzal egészítette ki, hogy a Ptk. által nem nevesített szerződésre az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet rendelkezéseit kellett alkalmazni. Az államháztartásról szóló 1990. évi XXXVIII. törvény 98. § (2) bekezdése és a Kormányrendelet 134. §-a értelmében a kötelezettségvállalás csak írásban és a kötelezettségvállalást jelentő okmány ellenjegyzése után lehetséges, a kötelezettségvállaló és az ellenjegyzésre jogosult aláírása pedig a kötelezettségvállalás érvényességének a kelléke. Mivel a támogatási szerződés ellenjegyzése nem történt meg, továbbá a felperes a Kormányrendelet szerint kötelezően csatolandó okiratokat nem nyújtotta be, a szerződéskötés jogszabályi feltételei hiányoztak, illetve a szerződés kötelező tartalmában történt megállapodás hiányában a szerződés nem jött létre.
A másodfokú bíróság egyetértett az elsőfokú ítéletnek a biztatási kár iránti követelés elutasításával kapcsolatos jogi indokaival is kiemelve, hogy annak tényállási elemeit a felperes nem bizonyította, illetve ilyen tényekre nem is hivatkozott.
A jogerős ítélet ellen előterjesztett felülvizsgálati kérelmében a felperes sérelmezte, hogy az eljárt bíróság az Államháztartási Törvény és a Kormányrendelet rendelkezéseit tévesen értelmezte. A vonatkozó speciális rendelkezések mellett a Ptk. rendelkezéseit is alkalmazni kellett, így a Ptk. 37. § (1) bekezdésében foglalt szabályt. Az ellenjegyzés hiánya nem teszi a szerződést érvénytelenné; az ellenjegyzés a költségvetési szerven belüli felelősség rendszerének a belső szabálya. Az sem érvényességi feltétel, hogy az ellenjegyzés a kötelezettségvállalást tartalmazó okiraton szerepeljen. A tanúvallomásokra hivatkozással állította, hogy az ellenjegyzés az úgynevezett kötelezettségvállalási betétíven szerepelt. Előadta továbbá, hogy a támogatási szerződés 2.1. pontjában meghatározott okiratokat a szerződéskötéskor átadta. A további okiratokat az alperesnek a 30 millió forint összegű Mobilitás-pályázat alkalmával átadták, illetve az okiratokat a perben becsatolták.
Vitatta a biztatási kárigényének elutasításával kapcsolatos indokokat is, előadva, hogy a támogatási szerződés megkötését az alperesi jogelőd készítette elő, a szerződést ő szerkesztette, a szerződéskötéssel kapcsolatos önhiba a felperest nem terheli. A szerződés érvénytelensége esetén is előterjeszthető a biztatási kár iránti követelés.
Az alperes felülvizsgálati ellenkérelme a jogerős ítélet hatályában fenntartására irányult. Hangsúlyozta, hogy a perbeli szerződésben nem határozták meg, hogy a támogatás milyen fejezeti előirányzat és jogcím terhére történik, ezért a Ptk. 205. § (2) bekezdése alapján a szerződés létre sem jött. A támogatási szerződés szándéknyilatkozatnak minősíthető a 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 81. § (1) bekezdése alapján. A felek szándéka az utóbb kötött és teljesített támogatási szerződéssel valósult meg.
A biztatási kárigény elutasítását illetően egyetértett a jogerős ítélet álláspontjával.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A jogerős ítélet helyesen indult ki abból, hogy a perbeli támogatási szerződésre vonatkozó szabályokat az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény és végrehajtási rendeletei tartalmazzák. A Ptk. 1. § (1) bekezdése értelmében e szabályokat - ha eltérően nem rendelkeznek - a Ptk.-val összhangban, a Ptk. rendelkezéseire figyelemmel kell értelmezni.
Az Áht. 98. § (1) bekezdése szerint a költségvetési szerv feladatainak ellátását, végrehajtását szolgáló, a kiadási előirányzatokat terhelő fizetési vagy más teljesítési kötelezettségvállalása - (a továbbiakban kötelezettségvállalás) - törvényben meghatározott kivétellel - a költségvetési szerv vezetőjének vagy az általa megbízott személynek a hatáskörébe tartozik. A (2) bekezdésnek megfelelően a kötelezettségvállalás - a törvényben meghatározott kivétellel - a gazdasági vezetőnek vagy az általa kijelölt személynek az ellenjegyzése után, és csak írásban történhet. A kötelezettségvállalásnak előirányzat felhasználási terven kell alapulnia. A (3) bekezdés rendelkezése szerint a kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés a fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet. A 101. § (5) bekezdése értelmében az államháztartásból folyósított támogatások igénybevételének részletes szabályait külön jogszabály tartalmazza.
Az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet a fenti törvényi rendelkezések megismétlése mellett a 134. § (9) bekezdésében kibontja az ellenjegyzés jogi tartalmát. Eszerint az ellenjegyzésre jogosultnak az ellenjegyzést megelőzően meg kell győződnie arról, hogy
a) a jóváhagyott költségvetés fel nem használt, illetve le nem kötött, a kötelezettségvállalás tárgyával összefüggő kiadási előirányzata rendelkezésre áll-e, illetve a befolyt vagy várhatóan befolyó bevétel biztosítja-e a fedezetet,
b) az előirányzott felhasználási terv szerint a kifizetés időpontjában a fedezet rendelkezésre áll-e,
c) a kötelezettségvállalás nem sérti-e a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat.
A (10) bekezdés szerint az ellenjegyző a (9) bekezdésben foglalt feladata ellátásához szükség szerint szakértőt vehet igénybe. A továbbiakban a Korm. rendelet úgy rendelkezik, hogy amennyiben a kötelezettségvállalás nem felel meg a (9) bekezdésben előírtaknak, az ellenjegyzésre jogosultnak erről írásban tájékoztatnia kell a kötelezettségvállalót, illetve a költségvetési szerv vezetőjét. Ha a költségvetési szerv vezetője ennek ellenére írásban ellenjegyzésre utasítja az ellenjegyzőt, köteles az utasításnak eleget tenni. E tényről központi költségvetési szerv esetén a felügyeleti szerv vezetőjét írásban értesíteni kell. A felügyeleti szerv a kézhezvételtől számított 8 munkanapon belül köteles megvizsgálni a bejelentést és kezdeményezni az esetleges felelősségrevonást.
A perbeli támogatási szerződés létrejöttének elbírálásakor alapvetően abból kellett kiindulni, hogy az alperesi jogelőd támogató a szerződés 2.4. pontja szerint az 1. pontban meghatározott célból a 2.2. pontban meghatározott vissza nem térítendő támogatást a 2002. évi költségvetési év folyamán kívánta nyújtani. Ennek megfelelően a 2.3. pontban abban állapodtak meg a felek, hogy a támogatási összeg folyósításának "pénzügytechnikai lebonyolításáról" a szerződés kiegészítéseként későbbi időpontban rendelkeznek.
Ennek megfelelően rendelkeztek a felek a 3.2. pontban a szerződéskötés feltételét jelentő mellékletek és igazolások csatolásának az elhalasztásáról. Az eljárt bíróság helyesen értelmezte a szerződés 2.1. pontját akként, hogy a támogatás átutalásának feltételét képező szakmai leírást és költségvetést a felperes a támogatási szerződés aláírásakor nem csatolta, mivel a perbeli szerződés - szóhasználatától eltérően - nem vitásan ilyen mellékletekkel nem rendelkezett.
A fentiekből kitűnik, hogy a támogatási szerződés megkötésének két alapvető feltétele, a támogatandó cél megjelölése és megvizsgálása, továbbá a támogatás költségvetési forrásának előirányzata (részelőirányzata, felhasználási jogcíme) kijelölése adott esetben hiányzott, és az e feltételeket vizsgáló ellenjegyzési eljárásra sem került sor. A jogerős ítélet helyesen következtetett arra, hogy a lényeges feltételekben történt megállapodás hiányában [Ptk. 205. § (1) bekezdés] a támogatási szerződés nem jött létre.
Megjegyzendő, hogy az előirányzatokból nyújtható támogatásokra vonatkozó általános szabályok szerint [81. § (1) bekezdés] ugyanazon programhoz, projekthez támogatás egy előirányzatból csak egy alkalommal ítélhető meg. A 82. § (1) bekezdése értelmében az e rendelet hatálya alá tartozó előirányzatokból fejlesztési támogatás kizárólag pályázat útján nyújtható. (EBH 2004/1117.).
A felperes valamennyi ismertetett szabálynak megfelelően 2001 októberében ugyanerre a megvalósítási programra pályázatot nyújtott be 60 millió forint összegű támogatásra, egyúttal a szükséges mellékleteket is előterjesztette. A szabályszerű elbírálást, ellenjegyzést követően 2002 márciusában támogatási szerződést kötöttek a felek, melyben az alperesi jogelőd 30 millió forint támogatást nyújtott a felperesnek a Költségvetési Törvény Ifjúsági és Sportminisztérium fejezet 5/2/4 sportágfejlesztési programok jogcímének terhére.
Az alperes helyesen hivatkozott felülvizsgálati ellenkérelmében arra, hogy az ily módon szabályszerűen nyújtott támogatáson túlmenően a felperest az adott költségvetési évben az általa megjelölt fejlesztési célra további támogatás nem illette meg. A perbeli támogatási szerződést létrejött szerződésként értékelve jogszabályba ütköző semmis szerződésnek [Ptk. 200. § (2) bekezdés] kellene minősíteni.
Helyesen foglalt állást az eljárt bíróság a felperes másodlagos, biztatási kár megtérítése címén előterjesztett keresete tárgyában is. A fejlesztés önerőből megvalósított része a felperes tulajdonát képező városi sportcsarnok vagyongyarapodásában testesült meg. Így a Ptk. 355. § (4) bekezdésében meghatározott kárfajták bármelyikének megfelelő károsodás sem következett be. A költségvetési szervként, az e szervekre vonatkozó jogszabályi előírások alapján gazdálkodó felperes maga is tisztában volt azzal, hogy a 2002. évi költségvetési forrásokból történő támogatására vonatkozó alperesi ígéret az egyéb, fentiekben részletezett feltételek bekövetkezése esetén valósulhat meg. Ebből következően a Ptk. 6. §-ában írott egyéb tényállási elemek fennállására sem hivatkozhatott alapos okkal felülvizsgálati kérelmében sem.
Az ismertetett indokoknak megfelelően a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta.
(Legf. Bír. Pfv. VIII. 21.130/2007.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.