BH 2007.9.313

Közvetített szolgáltatások fogalmának megállapítása a helyi iparűzési adó alapjának meghatározásakor [1990. évi C. tv. 52. §].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A helyi adóhatóság a felperesnél iparűzési adónemben 1999-2003. évekre ellenőrzést tartott. Az ellenőrzés eredményeképpen meghozott elsőfokú határozat a felperes terhére 1 066 403 Ft iparűzési adóhiányt, 533 201 Ft bírságot, és 612 633 Ft késedelmi pótlékot állapított meg.
A felperes fellebbezése folytán eljáró alperes mint másodfokú hatóság módosított határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta. Az adóhatóság határozatában megállapította, hogy a felperes a T. Rt.-vel megkötött szerz...

BH 2007.9.313 Közvetített szolgáltatások fogalmának megállapítása a helyi iparűzési adó alapjának meghatározásakor [1990. évi C. tv. 52. §].
A helyi adóhatóság a felperesnél iparűzési adónemben 1999-2003. évekre ellenőrzést tartott. Az ellenőrzés eredményeképpen meghozott elsőfokú határozat a felperes terhére 1 066 403 Ft iparűzési adóhiányt, 533 201 Ft bírságot, és 612 633 Ft késedelmi pótlékot állapított meg.
A felperes fellebbezése folytán eljáró alperes mint másodfokú hatóság módosított határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta. Az adóhatóság határozatában megállapította, hogy a felperes a T. Rt.-vel megkötött szerződés teljesítéséhez kapcsolódó 16 db számla befogadásával kapcsolatos alvállalkozói teljesítésként elfogadott ellenértéket helytelenül vont le, mint közvetített szolgáltatás ellenértékét, az iparűzési adó alapjából.
A felperes keresetében az alperes határozatának elsőfokú határozatra is kiterjedő hatályon kívül helyezését kérte.
A megyei bíróság ítéletével a felperes keresetét elutasította.
Az első bíróság azt állapította meg, hogy a felperes lényegében olyan fajta koordinációs tevékenységet végzett, amely a megrendelő T. Rt. érdekkörében merült fel. Ez a tevékenység úgynevezett igénybe vett szolgáltatásnak minősül, és sem alvállalkozóként, sem közvetített szolgáltatásként nem volt elszámolható.
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, kérte az ítélet hatályon kívül helyezését, és a keresetének megfelelő ítélet meghozatalát.
A felperes arra hivatkozott, hogy a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (Htv.) 39. § (1) bekezdése szerint jogszerűen járt el akkor, amikor az iparűzési adó alapját csökkentette az általa saját nevében a H. T. Kft.-től vásárolt, és a T. Rt.-nek, mint harmadik személynek, - írásban kötött szerződés alapján - az ott rögzített módon, változatlan formában tovább számlázott szolgáltatás értékével.
A felperes hivatkozott a T. Rt.-vel létrejött szerződés egyes pontjaira, amelynek alapján megállapítható volt, hogy az átadott okmányok darabszáma szerint változatlan formában történő továbbszámlázása történt meg a perbeli esetben.
Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályban tartását kérte.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Legfelsőbb Bíróság - a peres ügyben szereplő közigazgatási iratok alapján - az elsőfokú bíróság által megállapított tényállást azzal egészíti ki, hogy az alperes határozatának indokolását a 2005. december 29-én kelt határozatával akként módosította, hogy az eljárás során feltárt tényállással ellentétes határozati rendelkezéseket kijavította. E megállapítás azért lényeges, mert bizonyítja, hogy az adóhatóság a felperes és a T. Rt. között létrejött szerződés alapján a villanyszerelők tevékenységének ellenértékét, a vizsgálati lapok és ténymegállapító jegyzőkönyvek kiállításáról szóló számlákat, mint alvállalkozói tevékenységet elfogadta. Az ellenőrzés nem fogadta el viszont adóalap-csökkentő tételként az úgynevezett "alvállalkozó munkájának koordinálása" elnevezéssel kiállított számlák ellenértékét.
E számlákra vonatkozóan a Htv. 39. § (1) bekezdése az irányadó, mely szerint az iparűzési adó alapja az értékesített termék, illetőleg végzett szolgáltatás nettó árbevétele, csökkentve az eladott áruk beszerzési értékével, és a közvetített szolgáltatások értékével, valamint az anyagköltséggel.
A Htv. 52. § 40. pontja határozza meg a szolgáltatások értékének fogalmát, amely az adóalany által saját nevében vásárolt, és a harmadik személlyel (a megrendelővel) írásban kötött szerződés alapján a szerződésben rögzített módon részben, vagy egészben, de változatlan formában továbbértékesített (továbbszámlázott) szolgáltatás.
Közvetített szolgáltatás esetén az adóalany a vevője és a nyújtója is a szolgáltatásnak. Közvetett szolgáltatásnak az minősül, ha az adóalany a vásárolt szolgáltatást részben vagy egészben közvetíti úgy, hogy a megrendelővel kötött szerződésből a közvetítés lehetősége, a számlából a közvetítés ténye kiderül, vagyis az, hogy az adóalany nemcsak a saját, hanem az általa vásárolt szolgáltatást is értékesíti változatlan formában, de nem feltétlenül változatlan áron, egyértelműen megállapítható.
A Legfelsőbb Bíróság a rendelkezésre álló adatokból a kiállított számlákból, és a felperes nyilatkozatából is az elsőfokú bírósággal egyező következtetésre jutott. Az úgynevezett "alvállalkozó munkájának koordinálása" nevű tevékenység gyakorlatilag nem magát a villanyszerelési munkálatokat a jegyzőkönyvek, felülvizsgálati lapok kiállítását, hanem a villanyszerelők kiközvetítését jelentette. E tevékenység az elsőfokú bíróság és az adóhatóság által helyesen idézett számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 3. § (7) bekezdés 1. pontja szerint úgynevezett "igénybe vett szolgáltatásnak" minősül.
Mindezekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta.
(Legf. Bír. kfv. I. 35.311/2006.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.