APEH közlemény (AEÉ. 9/2006.)

a pénztárgépek és taxaméterek átállításáról a 2006. szeptember 1-jétől érvényes új általános forgalmi adó mértékére

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2006. évi LXI. törvény (továbbiakban: Törvény) 2006. szeptember 1-től 5%-os, és 20%-os általános forgalmi adó mértékeket állapított meg. Az adómértékek változása érinti a pénztárgépek és taxaméterek működését, ezért a Törvény 228. § (7) és (8) bekezdése meghatározza az ezzel kapcsolatos kötelezettségeket.
Ezek értelmében:
- A személytaxi-szolgáltatást nyújtó adóalany köteles a gépi nyugtaadásra szolgáló taxamétert az adómérték változása...

APEH közlemény (AEÉ. 9/2006.)
a pénztárgépek és taxaméterek átállításáról a 2006. szeptember 1-jétől érvényes új általános forgalmi adó mértékére
Az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2006. évi LXI. törvény (továbbiakban: Törvény) 2006. szeptember 1-től 5%-os, és 20%-os általános forgalmi adó mértékeket állapított meg. Az adómértékek változása érinti a pénztárgépek és taxaméterek működését, ezért a Törvény 228. § (7) és (8) bekezdése meghatározza az ezzel kapcsolatos kötelezettségeket.
Ezek értelmében:
- A személytaxi-szolgáltatást nyújtó adóalany köteles a gépi nyugtaadásra szolgáló taxamétert az adómérték változása miatt az arra jogosult szervizzel legkésőbb 2006. november 30. napjáig átállíttatni. Az átállításig az adóalanynak nyugtaadási kötelezettségét kézi nyugta kibocsátásával kell teljesítenie.
- Az általános forgalmi adó mértékének kezelésére is alkalmas pénztárgépeket az adóalany köteles az adómérték változása miatt az arra jogosult szervizzel legkésőbb 2006. november 30. napjáig átállíttatni. A számla, egyszerűsített számla adására is alkalmas pénztárgépet alkalmazó adóalany az átállításig a vevő kérésére kézi kibocsátású számlát, egyszerűsített számlát ad.
A fenti követelmények teljesítése érdekében a felhasználóknak és a pénztárgép és taxaméter átállítást végző szervizeknek az alábbiakban részletezettek szerint kell eljárnia.
1. Átállítási feladatok
1.1. Az új áfa-csoportonkénti forgalmi gyűjtőket a következők szerint kell kialakítani.

Régi áfa gyűjtők

Új áfa gyűjtők

Jele

5%

5%

"A"

15%

0%

"B"

20%

20%

"C"

AJT Adójegyes

AJT Adójegyes

"D"

TAM Tárgyi adómentes

TAM Tárgyi adómentes

"E"

Tekintettel arra, hogy a Törvény nem határoz meg "0"%-os áfa kulcsú termékeket - a tárgyi adómentes termékek külön kategóriát jelentenek - a "B" jelű áfa gyűjtő beállítása "0"%-ra csak technikai jellegű. Ebbe a gyűjtőbe forgalom nem regisztrálható, ezért a pénztárgépek cikk-törzsállományait (PLU, áru-törzsállomány) úgy kell átalakítani, hogy azok a "B" jelű gyűjtőt ne használhassák. (A korábban "B" gyűjtőre mutató hivatkozásokat a "C" gyűjtőre kell átirányítani, a "B" tételsor paramétert "C" paraméterre kell konvertálni.)
Az új gyűjtőket 2006. november 30-ig valamennyi arra alkalmas pénztárgépen létre kell hozni, a csak bizonyos áfa kulcsú termékeket értékesítő, vagy az általánostól eltérő adózást választó (alanyi adómentes, EVA, különleges adózás szerinti) felhasználók esetében is. Érvényes azokra a pénztárgépekre is, amelyeken üzembe helyezéskor - helytelenül - a korábbi gyűjtőknek megfelelő beállításokat nem végezték el, habár a készülék alkalmas volt rá, vagy a 2004. és 2006. évben elrendelt átállításokat nem hajtották végre.
Amennyiben a pénztárgép nem képes kezelni valamennyi gyűjtőt, úgy fentieket értelemszerűen annyi gyűjtőre kell alkalmazni, amennyire a készülék még alkalmas.
1.2. A szerviznek az adómemóriát ki kell íratni a 2006 január 1-től 2006. augusztus 31-ig terjedő, valamint a 2006. szeptember 1. és az átállítás végrehajtásának napja közötti időszakra vonatkozóan is.
A kiíratott forgalmi adatokat, valamint az áfa kulcs átállítás tényét a szerviznek a pénztárgépnaplóban regisztrálni, az adómemória listát a naplóhoz mellékelni kell.
Az adómemória kiíratás eredményeként az adóalanyok rendelkezésére állnak a 2006. szeptember 1-től érvényes új áfa kulcsokhoz tartozó forgalmi értékek meghatározásához szükséges nyitó adatok.
1.3. Az általános forgalmi adó kezelését, nyilvántartását, a bizonylatokon az áfa kulcsok megjelenítését a pénztárgépek -típustól, engedélyezési időponttól függően - különböző módon végzik, ezért az egyes készülék csoportok átállításánál eltérő feladatokat kell végrehajtani. A pénztárgépek kategóriába sorolása az alapján határozható meg, hogy az áfa kulcs a nyugtán, napi forgalmi jelentésen, adómemória listán megjelenik-e.
a) Azok a pénztárgépek, amelyeknél a nyugtán, napi forgalmi jelentésen, adómemória listán az áfa kulcs jelenleg nem jelenik meg.
- Ezek a pénztárgépek az átállítás végrehajtásáig is használhatók.
- Azon pénztárgépek esetében, amelyek alkalmasak az áfa gyűjtők szabályszerű programozására, de korábban erre nem került sor, az 1.1. pont szerint kell a szerviznek az áfa gyűjtőket, azok megnevezéseit beállítani.
- Amennyiben a pénztárgép - a szerviz megállapítása szerint - nem programozható úgy, hogy az áfa kulcsoknak megfelelő forgalom a napi forgalmi jelentésen vagy az adómemória listán megjeleníthető legyen (csak árucsoport gyűjtőkkel rendelkezik), úgy az árucsoport gyűjtők megnevezésében kell az áfa %-t megjeleníteni (pl. tankönyv 5%, kenyér 20%, étel 20%, ital 20%, cigaretta AJT, stb...) . Minden áfa %-t be kell programozni legalább egy árucsoport gyűjtőbe.
Azon pénztárgépek esetében, amelyeknél csak 4 árucsoport gyűjtő áll rendelkezésre (pl. Samsung 250F), ezek elnevezését az alábbiak szerint kell beállítani: 5%, 20%, AJT, TAM.
b) Azok a pénztárgépek, amelyeknél a nyugtán a 15%-os áfa kulcs szerinti összesítő adat, vagy a gyűjtő megnevezésben a 15%-os áfa érték kiírásra kerül.
Ezek a pénztárgépek az átállításig nem használhatók, a nyugtaadási kötelezettséget kézi nyugta kibocsátásával kell teljesíteni. Az átállítás végrehajtása után azonban az addig teljesített forgalmakat a 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet 7. § (6) bekezdése értelmében egy összegben a pénztárgépben rögzíteni kell. (Amennyiben a nyugtán feltüntetett áfa kulcsoknak megfelelő adatok kiíratását 2006. 08. 31-ig a nyugtán letiltják, úgy a pénztárgépek az 1.3.c) pontban leírtak szerint használhatók.
c) Azok a pénztárgépek, amelyeknél a nyugta nem tartalmaz áfa kulcsok szerinti összesítő adatokat, vagy a gyűjtő megnevezésben % értéket, de a napi forgalmi jelentés, adómemória lista bizonylatokon az áfa kulcsok kiírásra kerülnek.
Ezek a pénztárgépek az átállítás végrehajtásáig is használhatók azzal a feltétellel, hogy az általános forgalmi adó kiszámításánál, az adózási kötelezettségek teljesítésénél a bizonylatokon feltüntetett áfa kulcsok helyett az új áfa kulcsokat kell figyelembe venni. (Tehát amennyiben a "B" jelű gyűjtőben is rögzítésre került forgalom, azt 20%-os áfa kulcs értékűnek kell tekinteni.) A különböző áfa kulcsoknak megfelelő forgalmakat a 2006. augusztus 31-i forduló nappal kiírt nyitó értékek figyelembe vételével kell kiszámítani.
Azok a pénztárgépek, amelyek az Adó és Ellenőrzési Értesítő 2001. évi 6. számában megjelent közlemény előírásai szerint készültek, már képesek az áfa kulcsok változásának megfelelő kezelésére, ezért az átállítás után előállított bizonylatok már a pontos forgalmi adatokat tartalmazzák.
1.4. Azok a pénztárgépek vagy pénztárgép rendszerek, amelyek számla, egyszerűsített számla adására is alkalmasak, e bizonylatokat csak az átállítás elvégzése után bocsáthatják ki. Az adózónak a vevő kérésére addig kézi kibocsátású számlát, egyszerűsített számlát kell adni.
1.5. Az alanyi adómentes, egyszerűsített vállalkozói adó, vagy a bolti kiskereskedelmi tevékenységre vonatkozó különleges adózási módot választó adóalanyok az átállított pénztárgépeket a rájuk vonatkozó speciális előírások szerint használhatják. Mivel ebben az esetben az áfa kulcsonkénti forgalom elkülönítésre a pénztárgépben nincs szükség, a pénztárgép "TAM" gyűjtőjét jelölhetik ki és használhatják a forgalom gyűjtésére. A gyűjtő megnevezése az alábbi legyen:
- "AAM" Alanyi adómentes gyűjtő
- "EVA" Egyszerűsített vállalkozói adó gyűjtő
- "KUL" Különbözet szerinti adózás gyűjtője
A gyűjtő kijelölést a pénztárgépnaplóban rögzíteni kell.
1.6. Azoknál a pénztárgépeknél, amelyeknél az áfa kulcs változás miatti átállítás csak az engedélyezett program módosításával együtt valósítható meg, az átállítást el kell végez-. ni, de a módosítást engedélyeztetni kell. Az engedélyezési eljárás - tekintettel, a rendelkezésre álló idő rövidségére -2006. szeptember 30-ig utólag is kezdeményezhető. A programmódosítás kizárólag az áfa kulcs változások miatt végezhető el, a vizsgálat is erre irányul. Amennyiben egyéb változtatásokat is végrehajtanak, annak következményei a forgalmazót terhelik.
2. Taxaméterek átállítása
A személytaxi-szolgáltatást a Törvény a 15%-os áfa mértékből a 20%-os áfa mértékbe sorolta át. Így amennyiben a taxis vállalkozó az adómérték változást áthárítja a szolgáltatást igénybe vevőre, úgy tarifát kell módosítania. Ennek következtében az átállítás végrehajtásáig a taxaméterrel előállított nyugta végösszege nem egyezik meg a ténylegesen fizetett összeggel. Ezért a Törvény egyértelműen meghatározta, hogy ebben az esetben az átállításig az adóalanynak nyugtaadási kötelezettségét kézi nyugta kibocsátásával kell teljesítenie.
Az alanyi adómentes körbe tartozó taxis vállalkozások esetében - tekintettel arra, hogy nincs áfa felszámítás, így nincs átállítási feladat sem - a taxaméterek 2006. szeptember 1. után is változatlanul használhatók nyugta kibocsátására. (Amennyiben tarifát változtatnak, úgy a tarifa átállítás előírásainak megfelelően kell eljárniuk.)
Az átállítás végrehajtásáig az adóalanynak a kézi nyugtával bizonylatolt bevételt az általános szabályok szerint kell nyilvántartania és elszámolnia.
3. Egyéb előírások
3.1. A pénztárgépet vagy a taxamétert a felhasználó köteles az adott típusra vonatkozó APEH engedéllyel rendelkező szervizzel, vagy a központilag állítható rendszerek esetében rendszergazda közreműködésével átállíttatni.
A végrehajtás határideje: 2006. november 30.
Amennyiben rendszergazda végezte el az átállítást, úgy a szerviznek utólag kell a helyszínen az adómemóriát kiíratni és a bejegyzéseket a pénztárgépnaplóba 2006. november 30-ig megtenni.
3.2. Az idényjelleggel működő pénztárgépek esetében -külön kérelem nélkül - a fenti átállítási határidő az első nyitási napig meghosszabbítható.
3.3. Azok a pénztárgépek és taxaméterek, amelyek átállítását 2006. november 30-ig nem végezték el, a továbbiakban nem használhatók mindaddig, amíg a fentiekben meghatározottak szerint az átállításokat végre nem hajtották. A felhasználó a késedelmes átállítás következményeként a jogszabályokban meghatározott szankciókkal sújtható.
Ezekben az esetekben a szerviz a határidő lejárta után is elvégezheti az átállítást, azonban a 3.6. pontban meghatározott adatközlő lapot kell megküldenie az APEH részére a késedelmes felhasználókról.
3.4. A pénztárgépek átállítását az új általános forgalmi adó mértékekre, ill. az adómemória kiíratást a raktáron lévő, működőképes gépekre is el kell végezni.
3.5. A határidőben (2006. november 30.) elvégzett átállításokról a szerviznek az üzembe helyezésre, változás jelentésre előírt PÉNZTÁRGÉP, ill. TAXAMÉTER adatközlő lapot kell kiállítani (rendelvény számok: APEH 554 r.sz., APEH 553 r.sz., APEH 854 r.sz.) és megküldeni a területileg illetékes APEH igazgatóságnak. Az adatközlő lapot "85"-ös eseménykóddal, "2006. évi áfa átállítás" szöveges magyarázattal kell kitölteni.
3.6. A 2006. november 30. után elvégzett átállításokról a szerviznek szintén a 3.5. pontban hivatkozott adatközlő lapot kell kitölteni és megküldeni a területileg illetékes APEH igazgatóságnak, "85"-ös eseménykóddal, "2006. évi határidőn túli áfa átállítás" szöveges magyarázattal.
Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.