BH+ 2002.7.357

Közalkalmazott esetében a munkáltatónak a felmentési idő megállapításakor nemcsak a felmentő jognyilatkozatot megtevő munkáltatónál jogviszonyban töltött időt kell beszámítnia, a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerint a korábbi munkáltatóknál közalkalmazotti jogviszonyban töltött időnek minősülő időtartamokat is. Ennek alapján jogszerző időnek minősül nemcsak a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó munkáltatónál korábban közalkalmazotti, vagy munkaviszonyban eltöltött

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A periratok szerint a felperes 1991. február 15-ével létesített határozatlan időre szóló munkaviszonyt gazdaságvezetői munkakörben az alperes intézménynél, amely 1992-ben a közalkalmazotti törvény életbelépésével közalkalmazotti jogviszonnyá alakult. A munkáltató 1992. december 31-ei besorolása szerint 1992. július 1-jén a felperes közalkalmazotti jogviszonyban töltött ideje 12 év 4 hónap 18 nap volt. A felperes részére 1999. július 16-án kiadott felmentő intézkedés szerint a felperes közalka...

BH+ 2002.7.357 Közalkalmazott esetében a munkáltatónak a felmentési idő megállapításakor nemcsak a felmentő jognyilatkozatot megtevő munkáltatónál jogviszonyban töltött időt kell beszámítnia, a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerint a korábbi munkáltatóknál közalkalmazotti jogviszonyban töltött időnek minősülő időtartamokat is. Ennek alapján jogszerző időnek minősül nemcsak a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó munkáltatónál korábban közalkalmazotti, vagy munkaviszonyban eltöltött idő, hanem a köztisztviselőket, valamint a bíróságnál és ügyészségnél alkalmazásban töltött idő is [1992. évi XXXIII. tv. 87. § (2) bek.]
A periratok szerint a felperes 1991. február 15-ével létesített határozatlan időre szóló munkaviszonyt gazdaságvezetői munkakörben az alperes intézménynél, amely 1992-ben a közalkalmazotti törvény életbelépésével közalkalmazotti jogviszonnyá alakult. A munkáltató 1992. december 31-ei besorolása szerint 1992. július 1-jén a felperes közalkalmazotti jogviszonyban töltött ideje 12 év 4 hónap 18 nap volt. A felperes részére 1999. július 16-án kiadott felmentő intézkedés szerint a felperes közalkalmazotti jogviszonyát 1999. október 17. napjával felmentéssel megszüntették, felmentési ideje három hónap, amelyen belül 1999. szeptember 1. és október 17. közötti időre a munkavégzési kötelezettség alól mentesítették. Az intézménynél fennálló kilenc éves közalkalmazotti jogviszonyát figyelembe véve négy havi átlagkeresetnek megfelelő végkielégítésre való jogosultságát állapították meg.
A felperes az eredménytelen egyeztetést követően benyújtott keresetében kérte, hogy a bíróság állapítsa meg a felmentés jogellenességét, alkalmazza a jogellenesség miatt az alperessel szemben a Kjt. 34. §-ának (4) és (6) bekezdésében foglalt jogkövetkezményeket, mert a jogviszonya helyreállítását nem kérte. Perköltséget igényelt. A módosított keresetében hivatkozott arra, hogy a közalkalmazotti jogviszonyának időtartamát is helytelenül állapították meg, ezért öt havi felmentési idő és hat havi végkielégítés illette volna meg, igényelte továbbá harminc éves jubileumi jutalmának és a 13. havi illetmény arányos részének a megfizetését. Ez utóbbiakra vonatkozóan a felek egyezséget kötöttek, ezeket az összegeket a felperes számára az alperes megfizette.
A munkaügyi bíróság az ítéletével elutasította a felperes keresetét és az alperes javára perköltség megfizetésére kötelezte. Megállapította, hogy az alperes által kiadott felmentés indokolása valós volt, az intézmény önálló gazdálkodási tevékenységét a fenntartó megszüntette. A felperes a számára felajánlott élelmezésvezetői munkakört nem fogadta el.
Kifejtette, hogy a munkáltató helytállóan határozta meg a felperesnek járó végkielégítés és a felmentési idő tartamát is. A felperes 1991. február 16-ától 1999. október 17-ig volt közalkalmazotti jogviszonyban az alperessel, ez 8 év 8 hónap 1 napnak felel meg, eszerint csak három havi végkielégítés illette volna meg, ezzel szemben négy havi végkielégítést kapott. Ugyancsak az előírásoknak megfelelően állapította meg a munkáltató a Kjt. 33. §-ának (1) bekezdése alapján a felperes felmentési idejét a közalkalmazotti jogviszonyban töltött ideje alapján három hónapban.
Az ítélet ellen a felperes fellebbezett, kérte a munkaügyi bíróság ítéletének megváltoztatását, annak megállapítását, hogy a közalkalmazotti jogviszonya 19 év 8 hónap és 5 nap. Kérte az alperest kettő havi felmentési időre járó munkabére, valamint a végkielégítéséből jogalap nélkül levont másfél havi illetménye: 85 230 forint jogcímén, összesen 198 870 forint és ezen összeg kamatainak megfizetésére, továbbá a perköltség viselésére kötelezni. Álláspontja szerint a Kjt. 87. §-a (1) bekezdésének a) pontja alapján a megelőző jogviszonyait is figyelembe kell venni a közalkalmazotti jogviszonya idejének kiszámításánál.
A megyei bíróság az ítéletével a munkaügyi bíróság ítéletének fellebbezett részét megváltoztatta, kötelezte az alperest, hogy tizenöt napon belül fizessen meg a felperesnek bruttó 198 870 forintot, ebből bruttó 85 230 forint után 1999. november 29-ig, 113 640 forint után 1999. augusztus 31. napjától a kifizetés napjáig járó évi 20%-os kamatot. Leszállította a felperes által fizetendő elsőfokú perköltség összegét, és kötelezte az alperest másodfokú perköltség megfizetésére.
A másodfokú bíróság a tényállást kiegészítette azzal, hogy az alperes igazgatója az 1999. november 10-én kelt fizetési felszólításában felhívta a felperest, hogy nyolc napon belül fizessen vissza a felvett munkabéréből másfél havi összeget, mint jogalap nélkül felvett munkabért. Felszólítását azzal indokolta, hogy a felperes a felmentő határozatban megjelölt időben munkára nem jelentkezett, munkát nem végzett, ugyanakkor a T. által átutalt összeget felvette. Kiegészítette a tényállást azzal is, hogy a felperesnek az Ny.-i Kórháznál 1970. március 16-ától 1973. augusztus 31. napjáig, továbbá a Ny.-i SZTK-nál 1976. február 18-ától 1983. szeptember 7. napjáig fennálló munkaviszonya közalkalmazotti jogviszonynak minősül. Az ekként kiegészített tényállás alapján a Kjt. 1. §-ának (1) bekezdése, illetve 87. §-a (2) bekezdésének a) pontja alapján megállapította, hogy a felperes közalkalmazotti jogviszonya meghaladja a 19 évet. Ehhez képest a Kjt. 33. §-a (2) bekezdésének c) pontja alapján további kettő hónappal meghosszabbodik a felperes felmentési ideje. Ennek megfelelően kötelezte az alperest további két havi felmentési időre járó elmaradt illetmény kifizetésére. Megállapította, hogy a munkaügyi bíróság mulasztott, amikor a felperesnek a végkielégítésből levont munkabér visszafizetésére irányuló kereseti kérelmét nem bírálta el. A megyei bíróság álláspontja szerint az Mt. 161. §-ának (1) bekezdése, illetve a Vht. 65. §-a (4) bekezdése alapján végrehajtási záradékkal ellátott fizetési felszólítás hiányában az alperes jogellenesen vonta le a felperesnek járó végkielégítés összegéből a bruttó 85 230 forintnak megfelelő nettó 47 824 forint összeget.
A jogerős ítélet ellen benyújtott felülvizsgálati kérelmében az alperes a két hónappal meghosszabbított felmentési időre járó 113 640 forint és kamata megfizetése alóli mentesítését kérte, továbbá a felperes másodfokú és felülvizsgálati eljárási költségben való marasztalását. Kifejtette, hogy a másodfokú bíróság megsértette a Pp. 206. §-ában, valamint az Mt. 209. § (1) bekezdésében foglaltakat. A felperes 1991. február 16-a előtt egyéni vállalkozó volt, nem áthelyezéssel került az alpereshez, ezt megelőzően is ő mondta fel a munkaviszonyát, ezért e jogviszonyokat közalkalmazotti jogviszonyként nem lehet figyelembe venni.
A felperes ellenkérelme a jogerős ítélet hatályban tartására irányult.
Az alperes felülvizsgálati kérelme nem alapos.
A Kjt. 87. §-a (2) bekezdésének a) pontja azzal összefüggésben, hogy a törvény hatálybalépésével a hatálya alá tartozó munkáltatónál foglalkoztatottak munkaviszonya közalkalmazotti jogviszonnyá alakul át, kimondta, hogy közalkalmazotti jogviszonyban töltött időnek kell tekinteni az e törvény hatálya alá tartozó munkáltatónál munkaviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban eltöltött időt.
Az ítélkezési gyakorlat szerint a munkáltatónak a felmentési idő megállapításakor - ellentétben a Munka Törvénykönyve szabályaival -, nemcsak a felmentő jognyilatkozatot megtevő munkáltatónál jogviszonyban töltött időt kell beszámítania, hanem figyelembe kell vennie a Kjt. 87. §-ának (2) bekezdése alapján a korábbi munkáltatóknál eltöltött közalkalmazotti jogviszonyban töltött időnek minősülő időtartamokat is, s ezeket kell összeadnia. Ennek alapján jogszerzőnek minősül nemcsak a Kjt. hatálya alá tartozó munkáltatónál korában közalkalmazotti, vagy munkaviszonyban eltöltött idő, hanem a köztisztviselőként, valamint a bíróságnál és ügyészségnél alkalmazásban töltött idő is.
A kifejtettekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság a Pp. 275/A. §-ának (1) bekezdése alapján a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta és a Pp. 78. §-ának (1) bekezdése alapján kötelezte az alperest a felperes felülvizsgálati eljárási költségének a megfizetésére.
A 6/1986. (VI. 26.) IM rendelet 14. §-a alapján a felülvizsgálati eljárás illetéke az államot terheli. (Legf. Bír. Mfv. II. 11.194/2000. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.