8001/2003. (AEÉ. 2.) APEH tájékoztató

az elismert munkavállalói értékpapír-juttatási programhoz kapcsolódó adatszolgáltatási és bejelentési kötelezettségekről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A 2003. január 1-jétől hatályos személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 77/C. §-a tartalmazza azon előírásokat, melyek a letétkezelő, illetve a program szervezője adatszolgáltatási, bejelentési kötetezettségét határozzák meg. Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése nem mentesíti az arra kötelezettet az adóhatóság felé teljesítendő bejelentési kötelezettsége alól.
Az adatszolgáltatást az értékpapírnak a magánszemély javára egyedi letétként történő őrzésének megszűnését,...

8001/2003. (AEÉ. 2.) APEH tájékoztató
az elismert munkavállalói értékpapír-juttatási programhoz kapcsolódó adatszolgáltatási és bejelentési kötelezettségekről
A 2003. január 1-jétől hatályos személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 77/C. §-a tartalmazza azon előírásokat, melyek a letétkezelő, illetve a program szervezője adatszolgáltatási, bejelentési kötetezettségét határozzák meg. Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése nem mentesíti az arra kötelezettet az adóhatóság felé teljesítendő bejelentési kötelezettsége alól.
Az adatszolgáltatás teljesítésének határideje
Az adatszolgáltatást az értékpapírnak a magánszemély javára egyedi letétként történő őrzésének megszűnését, illetve az új letétkezelő által a letéti őrzés kezdetét követő 15 napon belül kell teljesíteni a program szervezője illetékes adóhatóságához.
Adatszolgáltatásra kötelezettek
Az elismert munkavállalói értékpapír juttatási program szervezője az értékpapírt birtokba adás helyett a magánszemély javára egyedi letétbe helyezheti a tőkepiacról szóló törvény szerinti befektetési szolgáltatónál, vagy az ugyan ezen törvényben meghatározott elfogadott országban működő, külföldi jog szerinti befektetési szolgáltatónál (külföldi befektetési szolgáltató). Ez utóbbinál akkor helyezhető letétbe az értékpapír, ha az értékpapírt kibocsátó külföldi székhelyű jogi személy, egyéb szervezet. Ilyen esetben az elismert munkavállalói értékpapír juttatási program szervezője kötelezett az adatszolgáltatásra. Egyebekben a befektetési szolgáltatót, mint letétkezelőt terheli az adatszolgáltatási kötelezettség.
Befektetési szolgáltató:
A tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény 5. § (1) bekezdés 17. pontjában meghatározottak szerint befektetési szolgáltató a befektetési vállalkozás és a befektetési szolgáltatási tevékenységet és kiegészítő befektetési szolgáltatási tevékenységet is folytató hitelintézet,ide nem értve az elszámolóházat.
Külföldi befektetési szolgáltató:
Külföldi befektetési szolgáltatónak minősül a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX.törvény 5. § (1) bekezdés 28. pontja szerinti országban működő befektetési szolgáltató. Az 5. § (1) bekezdés 28. pontja alapján elfogadott ország Magyarország, valamint minden olyan ország, amely kielégíti a következő feltételeket:
a) a befektetési szolgáltatási tevékenység prudens folytatása biztosított és megfelelően felügyelt;
b) rendelkezik a pénzmosás megelőzését szolgáló megfelelő jogszabályi előírásokkal,
c) rendelkezik megfelelő adatvédelmi előírásokkal, és
d) illetékes felügyeleti hatóságával a Felügyeletnek együttműködési megállapodása van.
Az elismert munkavállalói értékpapír-juttatási program szervezője
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 77/C. § (24) bekezdés e) pontja alapján a program szervezője a program nyilvántartásba vétele iránti kérelmet benyújtó gazdasági társaság.
A bejelentésre kötelezettek köre azonos az adatszolgáltatásra kötelezettekkel.
A bejelentés határideje megegyezik az adatszolgáltatás határidejével.
Az adatszolgáltatási és bejelentési kötelezettség nem teljesítése, a hibás, hiányos (pl.: adóazonosító jel nélküli) vagy valótlan adatok feltüntetése, valamint az ellenőrzés akadályozása esetén az adóhatóság mulasztási bírságot állapíthat meg. Az adóazonosító jel nélküli (hiányos) adatszolgáltatás is mulasztási bírság kiszabását eredményezheti.
Az adóhatóság a személyi jövedelemadó törvény 77/C. § (16) bekezdésének előírása alapján a program szervezőjét és a letétkezelőt 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja, ha az adatszolgáltatási, bejelentési kötelezettségét megszegi.
Az adatszolgáltatást, a bejelentést a 2003K70-es számú nyomtatványon kell teljesíteni az arra kötelezettnek.
Az adatszolgáltatási és bejelentési kötelezettség
keletkezése
Adatot szolgáltat és bejelentést tesz a letétkezelő illetőleg, ha a letétkezelő külföldi befektetési szolgáltató, a program szervezője, amikor a magánszemély javára egyéni letétként történő értékpapír őrzését megszünteti, illetve az új letétkezelő, amely a kedvezményezett magánszemély javára egyedi letétbe történő elhelyezés céljából kapja meg az értékpapírt.
Az adatszolgáltatások csak a következő adathordozó típusokon teljesíthetők:
- eredeti nyomdai bizonylat, vagy annak jól olvasható másolata,
- az Internetről letöltött program alapján számítógéppel előállított bizonylat, amelynek formája és tartalma meg kell, hogy egyezzen az eredeti bizonylatéval,
- mágneses adathordozó (1,44 Mbyte floppy), vagy CD,
- elektronikus úton (kizárólag az erre kötelezettek részére biztosított).
Amennyiben az adatszolgáltatás mágneses adathordozón, illetőleg elektronikus úton történik, úgy valamennyi kötelezettségnek így kell eleget tenni.
Mágneses adathordozón vagy CD lemezen történő adatszolgáltatás esetén annak tartalmát és az adatok sorrendjét a nyomtatványéval azonosan kell meghatározni. Mágneses adathordozón történő adatszolgáltatás az adóhatóság által jóváhagyott számítógépes program felhasználásával teljesíthető. Ennek a tájékoztató részeként megjelenő mágneses fájl leírás alkalmazása felel meg.
Elektronikus úton benyújtott adatszolgáltatás az APEH központi fogadószerverére megküldött, Internetes program segítségével teljesíthető.
Az adózó adatszolgáltatási kötelezettségének elektronikus úton történő teljesítése során az elektronikus aláírásról szóló 2001. évi XXXV törvény rendelkezéseit a következő eltérésekkel alkalmazza.
Elektronikus úton, elektronikus aláírás alkalmazásával teljesíti az adatszolgáltatási kötelezettségét az állami adóhatóság hatáskörébe tartozó adók tekintetében az az adózó, amelynek (akinek) adóztatási feladatait az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény szerint a Kiemelt Adózók Igazgatósága látja el és megfelel e törvény 10. számú mellékletében foglalt feltételeknek.
Az adatszolgáltatást és a bejelentést egy példányban (személyesen vagy postán, illetőleg elektronikus úton) kell benyújtani a program szervezője illetékes adóhatóságához. Az adatszolgáltatást és bejelentést abban az esetben, ha az adatszolgáltató a Kiemelt Adózók igazgatóságához tartozik, de a program szervezője nem, az adatszolgáltató illetékes APEH igazgatóságán keresztül kell teljesíteni. A nyomtatványok átvételének igazolása az adatkísérő lap másodpéldányán történik.
Az adatszolgáltatásnak tartalmaznia kell:
1. az adatszolgáltató cégnevét,
2. az adatszolgáltató adószámát,
3. az adatszolgáltatási kötelezettség indokát,
4. a letéti őrzés megszűnésének (az őrzés átvételének) időpontját,
5. a program szervezőjének cégnevét,
6. a program szervezőjének adószámát,
7. az elismert program nyilvántartási számát,
8. a kedvezményezett magánszemély nevét és adóazonosító számát, valamint születési idejét,
9. az átadott (átvett) összes értékpapír azonosító adatait.
A bejelentésnek tartalmaznia kell:
1. az új (régi) letétkezelő cégnevét,
2. az új (régi) letétkezelő adószámát, illetve ennek hiányában, ha az új letétkezelő külföldi befektetési szolgáltató, annak székhelyét.
Kitöltési útmutató.
a 2003K70-es nyomtatványhoz
Ezen a nyomtatványon vagy az Internetről letöltött nyomtatványon, mágneses adathordozón vagy elektronikus úton kell adatot szolgáltatni.
I.
1-4. sorok: Az adatlapon az adatszolgáltató azonosító adatait annak a befektetési szolgáltatónak kell kitöltenie, amelynek a letéti őrzéséből az értékpapírok kikerültek, illetve amelynek a letéti őrzésébe az értékpapírok átkerültek.
Itt kell a megfelelő helyen X-szel jelölni, hogy miért teljesíti az adatszolgáltatást az arra kötelezett.
Adatot kell szolgáltatnia, mert
- egyedi letétként megszüntette az értékpapír őrzését;
- egyedi letéti őrzésbe vett át értékpapírt a korábbi letétkezelőtől (befektetési szolgáltatótól, program szervezőjétől);
- az egyedi letéti őrzés megszűnt, de a letétkezelő külföldi befektetési szolgáltató.
Egy adatszolgáltatási lapon csak azonos - a 3. sornak megfelelően jelölt - adatszolgáltatási kötelezettség szerepelhet. Fel kell tüntetni a letéti őrzés megszüntetésének, illetve az őrzés átvételének időpontját is az erre szolgáló helyen.
II.
5-7. sorok: Az adatlapnak tartalmaznia kell az elismert munkavállalói értékpapír-juttatási program szervezőjének azonosító adatait, valamint az elismert program nyilvántartási számát.
Értelemszerűen, ha a letétkezelő külföldi befektetési szolgáltató, a I. és II. rész adatai megegyeznek.
III.
8-10. sorok: A bejelentésnek tartalmaznia kell a régi, illetve új letétkezelő azonosító adatait abban az esetben, ha a kedvezményezett magánszemély javára egyedi letétbe történő elhelyezés céljából vette (adta) át az értékpapírt. A bejelentés az értékpapír átvevője esetében a korábbi letétkezelőre, az értékpapír átadója esetében az új letétkezelőre vonatkozik.
Amikor az új letétkezelő külföldi befektetési szolgáltató, adószám hiányában a külföldi befektetési szolgáltató székhelyét kell a program szervezőjének bejelentenie.
IV.
A kedvezményezett magánszemély azonosítására szolgál az adatlapnak ez a része.
Az adatlap további részében az átadott (átvett) összes értékpapír azonosító adatait kell feltüntetni, így az értékpapír kódját - ISIN azonosítót - (a), a részvény fajtáját (b), valamint az értékpapír letétbehelyezésének időpontjára megállapított szokásos piaci értékét (c).
Az elismert munkavállalói értékpapír juttatási program keretében szerzett jövedelmekre vonatkozó rendelkezések alkalmazásában értékpapírnak a tőkepiacról szóló törvényben meghatározott elfogadott országban az elismert program szervezője vagy többségi irányítást gyakorló tagja által forgalomba hozott (kibocsátott), tagsági jogokat megtestesítő, névre szóló értékpapírt kell tekinteni.
A fentieknek megfelelően az értékpapír fajtája oszlopába (b) jelöléseként, a hármas tagolás első jegyeként az alábbi számokat kell alkalmazni:
- részvény 1
- egyéb, a külföldi állam joga szerint tagsági jogot
megtestesítő, névre szóló értékpapír 2
A hármas tagolás második és harmadik jegyeként az értékpapír fajtáját a következő számokkal kell beírni:
- törzsrészvény 10
- ideiglenes részvény 11
- elsőbbségi részvény 12
- dolgozói részvény 13
- kamatozó részvény 14
Abban az esetben, ha értékpapírra vonatkozó jogra történik utalás, úgy a megfelelő azonosító számot ki kell egészíteni önálló karakterben:
- vételi jog 1
- jegyzési jog 2
- más hasonló jog3
Így például a jegyzési jogot biztosító törzsrészvény esetében 110-2 lesz az azonosító jel az adatszolgáltatásban.
A "c" oszlopban az értékpapír letétbehelyezésének időpontjára, vételi, jegyzési vagy más hasonló jog gyakorlása révén megszerzett értékpapír esetében a jog alapításának napjára megállapított szokásos piaci értéket kell közölni.
A személyi jövedelemadóról szóló törvény 3. § 59. pontja alapján az értékpapír szokásos piaci értéke:
a) értékpapír-forgalmazási tevékenységet folytató társaság(ok) által bonyolított nyilvános ügyletnél az ügyletben érvényesített ár azzal, hogy nyilvános ügylet az értékpapírnak bárki számára azonos feltételekkel történő forgalmazása;
b) a tőzsdére bevezetett értékpapír esetében az a) pont rendelkezése alá nem tartozó ügyletnél az ügylet időpontját megelőző, utolsó érvényes tőzsdei átlagár (átlagárfolyam);
c) értékpapír-forgalmazási tevékenységet folytató társaság(ok) által forgalmazott, tőzsdére be nem vezetett értékpapír esetében nem nyilvános ügyletben az ügylet időpontját megelőző legközelebbi időpontban megvalósult nyilvános ügyletben érvényesített ár vagy árak bármelyike;
d) azon ügyletek esetében, amelyeknél az a)-c) pontok rendelkezései nem alkalmazhatók, az adózó által kialakított egyéb módszerrel megállapított olyan érték, amelyről az adózó bizonyítja, hogy megfelel az értékpapír által ténylegesen képviselt, független felek által is elismert vagyoni értéknek.
Abban az esetben, ha a biztosított hely nem elegendő, úgy további lapokat lehet igénybe venni, megjelölve a lapok számát.
A lapszámot minden esetben közölni kell.
dr. Király László György s. k.
az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal
elnöke
1. számú melléklet
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.