hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Elbocsátható-e az oltást megtagadó munkavállaló?

  • dr. Kéri Ádám ügyvéd, adatvédelmi tisztviselő
4

Az oltási program előrehaladtával egyre több konfliktus adódik a munkavállalók és a munkáltatók között. Sok dolgozó különféle okokból nem szeretne regisztrálni a COVID-oltásra, a munkáltatók ugyanakkor biztonságosabbnak éreznék, ha valamennyi alkalmazott be lenne oltva. Érdemes tehát tisztán látni, hogy az egyes feleket milyen jogok illetik és kötelezettségek terhelik.

A munkáltató felelős az egészséget nem veszélyeztető, biztonságos munkakörülményekért

Számos cikkben a szerző akként foglal állást, hogy a COVID-oltások munkavállalók részéről történő elfogadását a munkáltató nem teheti kötelezővé, illetve a beadáshoz hozzá nem járuló munkavállalókkal szemben munkáltatói szankció nem alkalmazható. A helyzet jogilag azonban ennél összetettebb.

A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (Mvt.) 2. §-a alapján a munkáltató felelős az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósításáért.

A munkavállalók munkavédelmi kötelezettségei nem érintik a munkáltató felelősségét. A munkáltatói feladatok teljesítésével összefüggésben keletkező költségeket és egyéb terheket sem szabad a munkavállalóra hárítani.

Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményei megvalósításának módját — a jogszabályok és a szabványok keretein belül — a munkáltató határozza meg. Az Mvt. 40. §-a pedig akként rendelkezik, hogy a munkafolyamatot, a technológiát, a munkaeszközt, az anyagot úgy kell megválasztani, hogy az sem a munkavállalók, sem a munkavégzés hatókörében tartózkodók egészségét és biztonságát ne veszélyeztesse. Olyan munkahelyen pedig, ahol különböző munkáltatók alkalmazásában álló munkavállalókat egyidejűleg foglalkoztatnak, a munkavégzést úgy kell összehangolni, hogy az ott dolgozókra és a munkavégzés hatókörében tartózkodókra az veszélyt ne jelentsen.

Az összehangolás keretében különösen az egészséget és biztonságot érintő kockázatokról és a megelőzési intézkedésekről az érintett munkavállalókat, munkavédelmi képviselőiket és a munkavégzés hatókörében tartózkodókat tájékoztatni kell. 

Fontos azt is tudni, hogy ezen intézkedések elmulasztásáért a munkáltató 50 ezer forinttól 10 millió forintig terjedő munkavédelmi bírsággal sújtható, de az intézkedések akadályozásáért felelős munkavállaló is bírságolható.

Olvassa el a téma kapcsán az Adózóna koronvírus-járvánnyal kapcsolatos egyéb írásait is!

Végezetül, a munkáltató a munkajogi kártérítés szabályai alapján kártérítési felelősséggel is tartozhat a munkavállalók irányába a munkaviszonnyal összefüggésben okozott kár kapcsán. Ilyen kár lehet például a munkavállaló munkavégzéssel összefüggésben szerzett és a COVID-fertőzéssel összefüggő egészségkárosodása vagy halála.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja, mikor teheti kötelezővé az oltást a munkáltató!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (4)
dr. Kéri Ádám

Köszönjük szépen a hozzászólásokat. A cikk célja annak bemutatása volt, hogy milyen változások várhatóak, szempontok fognak felmerülni a munkaerő-piacon a későbbiek során. A jogi szabályozás végleges formát még nem vett és egy sor praktikus kérdés sem itthon sem az EU-ban nincsen még eldöntve. Ennek megfelelően marad az egyes szempontok mérlegelése és azok összevetése. Ez pedig nem jogi csűrés-csavarás, így működik maga a jogrendszer.

senki00

A helyzet a következő és ezzel a téma le is van ZÁRVA.
"Az európai országokban az állampolgárok kötelező oltását fontolgató globalista befolyásolók elleni csapásként az Európa Tanács múlt szerdán (január 27-én) elfogadta a kötelező Covid-19 oltások tilalmát.

A 2361-es (2021) állásfoglalás elrendeli a kormányok számára, hogy "biztosítsák az állampolgárok tájékoztatását arról, hogy az oltás NEM kötelező, és hogy senkit sem lehet politikai, társadalmi vagy egyéb módon arra kényszeríteni, hogy beoltassák magukat, ha ők maguk nem akarják ezt megtenni". (1)
7.3. A magas oltóanyagfelvétel biztosítása tekintetében:
7.3.1 annak biztosítása, hogy az állampolgárok tájékoztatást kapjanak arról, hogy az oltás NEM kötelező, és hogy senkit sem politikai, társadalmi vagy egyéb módon nem kényszerítenek arra, hogy beoltassák magukat, ha ők maguk nem akarják ezt megtenni;
7.3.2 annak biztosítása, hogy senkit ne érjen hátrányos megkülönböztetés a be nem oltás miatt az esetleges egészségügyi kockázatok miatt, vagy ha nem szeretné beoltani;"

Ruszin Zsolt

"A munkáltató és a munkavállaló cselekvési lehetőségeit végül a bírói gyakorlat fogja megállapítani."

Magyarra fordítva: nem tudjuk.

AsaHollos

Hmm,visszafogottan csak annyit reagálhatok erre, hogy többszörösen téves és jogellenes levezetést olvashattunk!
Nem kötelezhető a dolgozó és nem kell méltányolható indok sem az elutasításhoz! (a Nürnbergi Büntetőtörvénykönyv előírásait sérti)
Annyit vizsgálhat a munkáltató, hogy egészséges és munkára képes állapotban jelentkezzen munkára a dolgozója!
Aki pedig valamit is ért a korona típusú pandémiákhoz, annak tudnia kell, hogy oltástól soha nem lesz "nyájimmunitás" (lásd eddigi influenza járványok és ismétlődései)!

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Turizmusfejlesztési szolgáltatás

Kneitner Lea Lea

okleveles nemzetközi és igazságügyi adószakértő

Gépjármű-motorcsere elszámolása

Kneitner Lea Lea

okleveles nemzetközi és igazságügyi adószakértő

Kamarai hozzájárulás végelszámolás alatt

Kneitner Lea Lea

okleveles nemzetközi és igazságügyi adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink