hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Alapítvány: nem lehet a NAV-ot okolva listázni az adományozókat

  • adozona.hu

Iskolai alapítvány működésével kapcsolatban érkezett szerkesztőségünkhöz egy levél, amelyben olvasónk azt sérelmezi, hogy az alapítvány nyilvántartást vezet azokról a szülőkről (és a gyermekeikről is), akik támogatást fizettek, és azokról is, akik nem fizettek. Amikor sérelmezte a listázást, azt a választ kapta, hogy „a dokumentálás az adózás miatt szükséges, reklamálni az adóhatóságoknál lehetséges ez ügyben”. Megkérdeztük, mit szól ehhez a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

Az adományozóknak támogatói nyilatkozatot kell kitölteniük, amelyen fel kell tüntetni a gyermek nevét, osztályát, az adomány összegét, az adományozás napját, valamint az adományozó szülő nevét, aláírását. Összesítő nyilvántartás készül az osztályokról is, amelyen minden gyermek neve szerepel, tehát abból az is kiderül, kinek a szülei nem fizettek támogatást. A fizetőket és a nemfizetőket tartalmazó listát (a nyomtatvány másolatát) kör-e-mailben minden szülőnek elküldik az osztályban, további támogatásokat sürgetve. Az adományt készpénzben beszedő szülői munkaközösségi tag arra is felhívta a figyelmet, hogy ha valakinek nincs pénze támogatásra, azt is közölheti, mert van olyan rubrika, ahol ezt is fel lehet tüntetni.

Amikor olvasónk sérelmezte a listázást, mivel véleménye szerint az ilyesfajta adatgyűjtés és -továbbítás – amely tartalmazza a befizetők nevét, címét, a támogatás összegét – az infotörvény (az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény) rendelkezéseibe ütközik, és sérti a hamarosan hatályba lépő GDPR (európai általános adatvédelmi rendelet) cikkeit is, mivel – megítélése szerint – a gyűjtött adatok személyes adatok, gyermekek esetében ráadásul különleges személyes adatoknak minősülnek, azt a választ kapta, hogy „a dokumentálás az adózás miatt szükséges, reklamálni az adóhatóságoknál lehetséges ez ügyben”.

Ennek apropójaként megkérdeztük a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV), hogy

– milyen adatokat kérhet, és kaphat meg az állami adóhatóság az alapítványoktól, illetve

– joggal hivatkozik-e az iskolai alapítvány képviselője arra, hogy az adózás miatt van szükségük a fent említett adatokra, mármint a gyermek, valamint a támogatást befizető szülő nevére, aláírására, a fizetett támogatás összegére?

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben ismertetjük a NAV részletes válaszát az alapítványok nyilvántartási kötelezettségéről.

A teljes cikkhez előfizetőink, illetve 14 napos próba-előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Növénybiztosítás díjbekérő, számla?

Nagy Norbert

adószakértő

Autóbérlés 3. országbelinek

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink