hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Koordinációs rendeletek: mit szabályoznak?

  • Molnár László

Az Európai Unió szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló 883/2004/EK rendelete, valamint a végrehajtására vonatkozó 987/2009/EK rendelete (továbbiakban: koordinációs rendeletek) szabályozza az azon személyek részére megállapítható ellátást és az alkalmazandó eljárást – ez a rokkantsági nyugdíj -, akiknek egészségi állapota megromlott, és ennek okán munkájukat részben vagy egészben nem tudják ellátni és több tagállamban is szereztek szolgálati időt. De mit jelent mindez a gyakorlatban? Összefoglaltuk.


A koordinációs rendeletek biztosítják azt, hogy az életpálya során a különböző tagállamokban szerzett szolgálati idők ne vesszenek el, azokat össze lehessen számítani, ez különösen jelentőséggel bír a nyugellátások esetében, amelyek hosszú távon biztosítják a jogosultak megélhetését. Az eljárás azonban a közösségi szintű szabályozás részletessége ellenére igen összetett, hiszen a tagállamokban eltérőek a nyugdíjkorhatárok, a nyugdíjjogosultság szabályai, és szintén különböznek a rokkantsági nyugdíjrendszerek, továbbá eltér a rokkantság meghatározása is. További problémát jelenthet, ha a vonatkozó jogszabályok egy tagállamon belül módosulnak.

A koordinációs rendeletek öregségi nyugdíjaknál alkalmazott szabályai – a szolgálati idők összeszámítása és az arányos (pro rata) nyugdíjszámítás módszere – a rokkantsági ellátásoknál is alkalmazandók. Nagyon fontos külön kiemelni, hogy koordinációs rendeletek a tagállami rokkantsági nyugdíjrendszerek két típusát különböztetik meg, amelyeknek jellemzői röviden a következők:

-       „A” típusú rokkantsági nyugdíjrendszer az, ahol a rokkantsági nyugdíj összege független a biztosítási vagy tartózkodási idő hosszától és a jogosultság csak a megrokkanás időpontjában is fennálló biztosítási jogviszony esetében állapítható meg. A 883/2009/EK rendelet VI. számú melléklet jelöli meg az „A” típusú jogszabályokat alkalmazó tagállamokat. Ilyen szabályok vannak például az Egyesült Királyságban, Írországban, Svédországban vagy a Cseh Köztársaságban.

-       „B” típusú rokkantsági nyugdíjrendszerben a rokkantsági nyugdíj összegét a biztosítási idő tartama határozza meg és a jogosultság független attól, hogy a biztosítási jogviszony a megrokkanás időpontjában fennáll-e, vagy sem. Például ilyen szabályokat alkalmaz például Németország, Ausztria vagy Hollandia is. 2011. december 31-éig Magyarország is idetartozott.

Rokkantsági nyugdíj feltételei:

Magyarországon 2011. december 31-éig a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény értelmében rokkantsági nyugdíjra az a személy volt jogosult, akinél a következő feltételek teljesültek:
- egészségkárosodása 79 százalékot meghaladó mértékű, vagy
- egészségkárosodása 50-79 százalékos mértékű, ezzel összefüggésben a jelenlegi vagy az egészségkárosodását megelőző munkakörében, illetve a képzettségének megfelelő más munkakörben való foglalkoztatásra rehabilitáció nélkül nem volt alkalmas, azonban a rehabilitációs szakértői szerv szakhatósági állásfoglalása alapján rehabilitációja nem javasolt, és
- az életkorára előírt szolgálati, biztosítási idővel rendelkezett, és
- kereső tevékenységet nem folytatott, vagy keresete, jövedelme legalább 30 százalékkal alacsonyabb volt az egészségkárosodást megelőző négy naptári hónapra vonatkozó keresete, jövedelme havi átlagánál, és
- táppénzben, baleseti táppénzben nem részesült.


A rokkantsági nyugdíj összegének meghatározása, az öregségi nyugdíjhoz hasonlóan – a nyugdíj alapjául szolgáló átlagkereset és a megszerzett szolgálati idő szerint meghatározott mérték alapján történt. A rokkantsági nyugdíj összegét befolyásolta továbbá az érintett személy egészségkárosodásának mértéke, vagyis az, hogy melyik rokkantsági csoportba tartozott.

í
Az egészségkárosodás mértékét és a rehabilitálhatóságot a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (NRSZH) állapította meg. 2012. január 1-jétől bevezetésre került a megváltozott munkaképességű személyek ellátása, amely lehet rokkantsági ellátás vagy rehabilitációs ellátás. Ezek az új ellátások nem minősülnek nyugdíjnak, olyan táppénzszerű ellátásokról van szó, amelyeket az Egészségbiztosítási Alapból finanszíroznak. A korábban megállapított rokkantsági- baleseti rokkantsági nyugdíjak átalakultak vagy rokkantsági ellátássá, vagy rehabilitációs ellátássá.


2012. január 1-jétől a megváltozott munkaképességű személyek ellátásaira az jogosult, akinek az egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján 60 százalékos vagy kisebb mértékű (megváltozott munkaképességű személy), és aki
a) a kérelem benyújtását megelőző 5 éven belül legalább 1095 napon át biztosított volt,
b) keresőtevékenységet nem végez és
c) rendszeres pénzellátásban nem részesül.

2012. január 1-jétől nem a munkaképesség-csökkenés mértékét, nem is az egészségkárosodás mértékét vizsgálják, hanem azt, hogy milyen (hány százalékos) az egészségi állapot.

A megváltozott munkaképességű személyek ellátásai a rehabilitációs hatóság komplex minősítése keretében megállapított rehabilitációs javaslattól függően:

a) rehabilitációs ellátás, vagy
b) rokkantsági ellátás lehet.

 

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Műtéti költség adózása munkaviszonyban

Nagy Norbert

adószakértő

Részmunkaidőre váltás

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Cégautóval kapcsolatos áfalevonás.

Nagy Norbert

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink