hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Fejlesztési tartalékból lízingelt autó: elszámolható, jár adókedvezmény?

  • adozona.hu

Lehet-e fejlesztési tartalék terhére elszámolni nyílt végű pénzügyi lízinggel vásárolt új személygépkocsi vásárlását, illetve figyelembe vehető-e kkv-kedvezményként a tao-törvény 7. paragrafus (1) bekezdésének zs) pontja alapján beruházási kedvezménynél? – kérdezte olvasónk. Hozzátette: nem fuvarozó és nem taxis cégről van szó, tehát nem közvetlenül a termelést szolgálja a személygépkocsi. Pölöskei Pálné okleveles könyvvizsgáló szakértőnk válaszolt.

A fejlesztési tartalék új (vagy használt) személygépkocsi vásárlásához felhasználható. A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (Tao.) ugyanis csak a következő beruházásokra nem számolható el:

– ha a beruházás elszámolás nem pénzbeli vagyoni hozzájárulásként kapott eszközre tekintettel történt,

– ha a beruházás elszámolás térítés nélkül átvett eszközre tekintettel történt,

– ha a beruházás elszámolás olyan tárgyi eszközre tekintettel történt, amelyre nem számolható el vagy nem szabad elszámolni terv szerinti értékcsökkenést, kivéve, ha a beruházás műemlék, illetve a helyi egyedi védelem alatt álló épület, építmény.

Az adózás előtti eredménycsökkentés viszont csak akkor érvényesíthető, ha a személygépkocsit a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (Szt.) szerint a műszaki berendezések, gépek, járművek közé lehet sorolni, és oda is sorolja vállalkozás. Ez pedig akkor lehetséges, ha az eszköz a vállalkozó tevékenységét közvetlenül szolgáló

– erőgép,
– erőművi berendezés,
– egyéb gép, berendezés,
–  műszer, szerszám,
– szállítóeszköz,
– hírközlő berendezés,
– számítástechnikai eszköz,
– a tevékenységi profilt meghatározó vasúti, közúti, vízi- és légiközlekedési eszköz,

valamint, ha az itt felsorolt, bérbe vett eszközökön végzett és aktivált beruházásról, felújításról van szó. 

Az előírás értelmezése (Számviteli kérdés 64/2001.) szerint a jármű abban az esetben tekinthető a tevékenységi profilt meghatározó járműnek (tehát akkor lehet a műszaki berendezések, gépek, járművek közé sorolni), ha a tevékenység tárgyául szolgál, vagy a tevékenység folytatásához szorosan kapcsolódik, és – mindkét esetben – a vállalkozás azt a tevékenységéhez rendszeresen (nem csak egy-egy esetben) használja, továbbá, ha a végzett tevékenység a jármű használata nélkül a szokásos módon nem folytatható. 

A kérdésből az vélelmezhető, hogy a személygépkocsi nem felel meg ezen kritériumoknak, tehát az adóalap-csökkentés nem érvényesíthető [Tao 7. § (15) bekezdés, 26. § (4) bekezdés, 7. § (1) bekezdés zs) pont].

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Cserepótló ingatlan, illeték

dr. Magyar Attila

ügyvéd

Magyar-Hajós-Dobos Ügyvédi Iroda

Szálláshely-szolgáltatás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink