hirdetés
További témák
Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Elektromos töltőállomás: a társaságiadóalap-kedvezmény szabályai

  • NAV

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a mai napon tájékoztató anyagot tett közzé az elektromos töltőállomások létesítéséhez kapcsolódó társaságiadóalap-kedvezmény szabályairól. Az elektromos mobilitás terjedését célozva, az elektromos járművek használatához szükséges alapvető töltő-infrastruktúra kiépítését támogatja a társasági adó rendszerébe 2017. július 1-jével bevezetett új adóalapcsökkentő tétel.

hirdetés
hirdetés

Kedvezményben részesülhetnek azok az adózók, amelyek elektromos töltőállomás létesítésére irányuló beruházást hajtanak végre.

Elektromos töltőállomásnak az olyan eszköz minősül, amely alkalmas egy elektromos gépjármű energiatárolójának töltésére vagy cseréjére.

A jelzett időponttal a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény [Tao. tv.] 7. § (1) bekezdés l) pontjába, illetve a (31)-(32) bekezdésébe kerültek be a kedvezmény szabályai, melyek a következők:

  1. A kedvezmény az adózó erre irányuló döntése alapján vehető igénybe; azaz vonatkozik rá az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 49. § (1) bekezdésében foglalt, a döntés önellenőrzés keretében való megváltoztatásának tilalma.
  2. Az adóalap-csökkentő tétel mértéke az elektromos töltőállomás bekerülési értéke, legfeljebb annak „meg nem térülő” összege erejéig. Ennek kiszámítása során az adózóknak a következők szerint kell eljárniuk: meg kell becsülniük, hogy a beruházás befejezésének adóévét követő 3 éves időszak alatt várhatóan mekkora pozitív működési eredményt termel majd az adott töltőállomás. Amennyiben ez a becsült összeg kisebb, mint a bekerülési érték, akkor a kettő különbözete lesz a csökkentő tétel. Amennyiben az adózó becslése alapján a várható működési eredmény eléri vagy meghaladja a bekerülési értéket (vagyis a beruházás „megtérül”), akkor csökkentő tétel nem érvényesíthető.
  3. A jelzett 3 éves időszak leteltével, amennyiben a tényadatok birtokában az derül ki, hogy az adózó nagyobb összegű csökkentést állított be a bevallásába, mint amennyire a töltőállomás által ténylegesen elért pozitív működési eredménye jogosítaná (vagyis korábban kevesebbre becsülte a várható működési eredményt), akkor a korábbi bevallást pótlékmentesen lehet önellenőrizni.
  4. A csökkentő tétel összegére vonatkozó további korlát az állami támogatási szabályokkal összefüggésben, hogy az töltőállomásonként legfeljebb 20 millió eurónak megfelelő forintösszeg lehet (mivel a kedvezmény adótartalma nem haladhatja meg a 20 millió eurónak megfelelő összeg adótartalmát).
  5. Az adóalap-csökkentés a beruházás befejezésének adóévében (egy összegben) vehető igénybe.
  6. Tekintve, hogy a kedvezmény évközben került beiktatásra, a kapcsolódó átmeneti rendelkezések alapján első alkalommal a 2017. június 30-át követően megkezdett beruházások tekintetében lehet igénybe venni.


Például, amennyiben az adózó 2017. július 15-én megkezdi az elektromos töltőállomás létesítésére irányuló beruházást, amelyet 2017. szeptemberében be is fejez, akkor a 1729 jelű társasági adóbevallásban feltüntethető adóalap-csökkentő tétel összegét a következőképpen határozza meg.

Megbecsüli, hogy a 2018. január 1-je és 2020. december 31-e közötti hároméves időszak működési eredménye mennyi lesz.

Amennyiben becslése szerint ez az összeg 6 millió Ft, és a töltőállomás bekerülési értéke 15 millió Ft, akkor a csökkentésként igénybevehető összeg 15 millió – 6 millió, vagyis 9 millió Ft (ez alatta marad a további felső korlátnak, mivel 9 millió 9%-a kisebb, mint 20 millió eurónak megfelelő forintösszeg 9%-a).

Amennyiben a három év letelte után megállapítja, hogy a ténylegesen elért működési eredmény 7 millió Ft, akkor önellenőrzés keretében pótlékmentesen módosítania szükséges a csökkentő tétel összegét 15 millió – 7 millió, azaz 8 millió Ft-ra.

A kedvezmény – nagyrészt azonos feltételekkel – elérhető az energiaellátók jövedelemadója rendszerében is, azzal, hogy ugyanazon töltőállomásra csak egyik adónemben érvényesíthető a csökkentés.

Lehetőség van továbbá arra, hogy az energiaellátók átvegyék a Tao. tv. szerinti kapcsolt vállalkozásuktól az utóbbiak által a társasági adóban csökkentésként nem érvényesített összeget.

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Ha most fizet elő, ünnepi akciónkban 25%-os HVG Könyvkupont kap, ezen kívül részt vesz a sorsoláson, ahol 10 db 10.000 forint értékű Douglas vásárlási utalványt, 10 db tea csomagot (tea válogatás és A nagy teakönyv), valamint 10 db csokoládé csomagot (csokoládé válogatás és a Csokoládémánia című könyv) sorsolunk ki! Az akció feltételei a 2017. augusztus 15-étől szeptember 28-áig megrendelt, és 2017. október 10-éig befizetett előfizetésekre vonatkoznak.

Részletek »

* A termékek külön megvásárlása esetén fizetendő ár.
** Az Adózóna.hu előfizetése után három személynek jár 2-2 kreditpont, amelyet elszámolhat a szakképzésébe. A kreditpontok kedvezettjeinek neve és regisztrációs száma a befizetés után kiküldött számlán lesz feltüntetve.


Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!
hirdetés

Kérdések és válaszok

Nyugta vagy pénztárgép

Magos Zoltánné

adószakértő

Nyugdíj – önkormányzati tiszteletdíj

Winkler Róbert

nyugdíjszakértő

Katas bt. bevételének felosztása

Szipszer Tamás

adószakértő

2017 szeptember
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X