hirdetés
További témák
Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Tényleg jó ötlet a családi kedvezmény kiterjesztése?

  • Angyal József (okleveles adószakértő)

A KDNP nemrég egy olyan javaslattal állt elő, melynek lényege: a családi kedvezmény személyi jövedelemadó alap terhére el nem számolható része leírható legyen a járulékokból. A javaslattal kapcsolatosan – a párt közlése szerint – a hét végén politikai döntés született, miszerint 2014-től bevezethető a rendszer. Az Adózóna szakértőjének véleménycikke.

hirdetés
A politikai döntéssel szemben okleves adószakértőként a szakmai észrevételem az, hogy minden olyan kedvezmény, amelyik a szociális hozzájárulási adó vagy a magánszemélyeket által fizetendő járulékok terhére valósul meg, forrást von el a nyugdíj- és az egészségbiztosítási kasszából.

Megítélésem szerint a nyugdíjak csökkentésének gondolatát nem az IMF, hanem az ilyen szakmailag át nem gondolt politikai javaslatok eredményezhetik azzal, hogy indokolatlanul forrást vonnak el a nyugdíjkasszától.

A politikusok megfeledkeztek arról, hogy a szuperbruttó kivezetése önmagában kiterjeszti a családi kedvezmény igénybevehetőségének határát. Ennek oka, hogy a családi adóalap kedvezmény szuperbruttós adóalap. Emiatt egy 3 gyermekes adózónál, ha egymaga kívánta igénybe venni teljes körűen a családi adóalap kedvezményt, akkor 2011-ben legalább 487 210 forintos havi jövedelemre volt szüksége. A szuperbruttó havi 202 ezer forint alatti kivezetése ezt az összeget 530 150 forintra növelte, míg a 2013-tól érvényes tisztán egykulcsos rendszerben már legalább 618 750 forintos jövedelemre lenne szüksége egy három gyermekes magánszemélynek a családi kedvezmény teljes körű igénybevételéhez.

Mivel – tudomásunk szerint – eddig nem merült fel a családi kedvezmény ilyen formában történő kiterjesztése, ezért – már csak költségvetési megfontolásokból is – a családi adóalap kedvezményen is át kellene vezetni a szuperbruttó kivezetését. A 2011-es kedvezménynek 2013-tól egy és két gyermek esetén 62 500/1,27 = 49 212 forint, míg 3 vagy több gyermekre 206 250/1,27= 162 402 forint adóalap kedvezmény felelne meg. Ez adókedvezményre átszámítva 7 874 forint, illetve 25 984 forint.

Minden kormánynál, számos esetben született már adókérdésekben következő évekre megszavazott politikai döntés, amelyik mégsem valósult meg. Most is csak abban bízhatunk, hogy ez az ötlet feledésbe merül.

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Ha most fizet elő, részt vesz a sorsoláson is, ahol két főre és két éjszakára szóló kupont nyerhet a veszprémi OLIVA Hotel & Étterembe, félpanziós ellátással! Az akció feltételei a 2016. december 1-jétől 2017. január 4-éig megrendelt, és 2017. január 17-éig befizetett előfizetésekre vonatkoznak.
* A termékek külön megvásárlása esetén fizetendő ár.
** Az Adózóna.hu előfizetése után három személynek jár 2-2 kreditpont, amelyet elszámolhat a szakképzésébe. A kreditpontok kedvezettjeinek nevét és regisztrációs számát a rendeléskor megadott adatokkal a befizetés után kiküldött számlán tüntetjük fel.


Hozzászólások (0)

Új hozzászólás



TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!
hirdetés

Kérdések és válaszok

Besorolás 2.

Bagdi Lajos

Adótanácsadás Üzletágvezető

Niveus Consulting Group Kft

Katás cseden

Széles Imre

tb-szakértő

Tb – csekkes befizetés

Széles Imre

tb-szakértő

2016 december
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X