hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Le kell bontani az irodát, a műhelyt? Így kell eljárni a számvitelben

  • Szolnoki Béla adószakértő, könyvvizsgáló

Nem tartozik a legegyszerűbb kérdések közé annak elszámolása, amikor arra kényszerülünk, hogy egy már létező épületet, építményt lebontsunk. A következőkben ennek az eseteit tekintem át, kizárólag elszámolási szempontból (figyelmen kívül hagyva a felmerő más, számos gazdasági és műszaki tényezőket), a számviteli törvény hatálya alá tartozó gazdálkodóknál.

Az ingatlanbontás elszámolása attól függ, hogy milyen gazdasági eseményekhez és célhoz kapcsolódik. A számviteli törvény (Sztv.) ugyanis eltérő tényállásokat és következményeket fogalmaz meg.

Az első eset, amikor a vállalkozó megvesz egy olyan ingatlant, amelyen épület is áll, de egész más céllal, s az épületet le akarja bontani. Az építési telek (földterület) és rajta lévő épület, építmény egyidejű beszerzése esetén, amennyiben az épületet, az építményt rendeltetésszerűen nem veszik használatba, akkor az épület, építmény beszerzési, bontási költségeit, továbbá a vásárolt teleknek építkezésre alkalmassá tétele érdekében végzett munkák költségeit, ráfordításait a telek (a földterület) értékét növelő beszerzési költségként kell elszámolni a telek bontás utáni (az üres telek) piaci értékének megfelelő összegig (Sztv. 47.§ /5/ bekezdés). Az ezt meghaladó költségeket, ráfordításokat a megvalósuló beruházás (az épület, az építmény) bekerülési (beszerzési) értékeként kell figyelembe venni. Érdemes az alábbiakat egy példával szemléltetni. 

A vállalkozás új irodaház építése céljából telket vásárol, melyen egy bontásra váró, elöregedett épület található. Az ingatlan vételára 230 000 000 Ft volt. Az öreg épület bontását külön vállalkozó végezte, melynek ára 25 000 000 Ft volt. Az üres telek piaci értéke szakértői becslés szerint 240 000 000 Ft. Az általános forgalmi adótól a példában eltekintünk.

A bontási munkák költségei (25 millió Ft) elvileg a telek bekerülési értékének részét képezik, azonban a telek összértéke nem haladhatja meg az üres telek piaci értékét, (azaz a 240 millió Ft-ot), így csak ez lehet a telek bekerülési értéke. A bontási munkák költségéből fennmaradó rész (15 millió Ft) a 161. Beruházások számlán maradva a felépülő irodaház bekerülési értékében kerül majd aktiválásra.
OLVASSA TOVÁBB CIKKKÜNKET, hogy megtudja, más esetekben hogyan kell eljárni!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

EPR

Tüske Zsuzsanna

vámszakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Közhatalmi tevékenység díjának továbbhárítása – Áfa 2

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Fővárosi ipa-mentesség

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink