adozona.hu
A könyvelő munkaügyi fejfájásai…
//adozona.hu/pr_cikkek/A_konyvelo_munkaugyi_fejfajasai_KDVMEV
A könyvelő munkaügyi fejfájásai…
Praktikák, melyek segítségével megszűnnek a jelenléti ívek és a bérpótlékok okozta problémák.
Az alábbi sorokban praktikákat olvashat arról, hogyan csökkentheti nagymértékben saját, illetve ügyfelei munkaüggyel kapcsolatos adminisztrációs terheit.
Beismerhetjük, hogy mára az 1984-es születésű A3-as jelenléti ív nyomtatvány ELAVULT, ezzel szemben mégis szeretik a cégek magukat, illetve a bérszámfejtőjüket egyaránt „kínozni”!
Tévhitek a munkaidő nyilvántartás (jelenléti ív) vezetéssel kapcsolatosan
Jelenléti ív – A munkaidő nyilvántartás köznyelven. A munkaidőt kell nyilvántartani és nem a jelenléteket (érkezés – távozást).
A munkavállalónak kell vezetni a munkaidő nyilvántartást (jelenléti ívet). – A munkáltató feladata és felelőssége a munkaidő nyilvántartás (jelenléti ív) vezetés. Ezért szokták a céget megbüntetni, ha a munkavállaló nem írja be magát a jelenléti ívbe.
A munkavállalónak naponta kell aláírnia a jelenléti ívet - Csak akkor, ha van aláírás rubrika, az A3-as nyomtatványon kettő is van, érkezés és távozáskor is.
Jelenléti ív minta kiválasztása
Lehetőség szerint lehető legtöbb ügyfele ugyanazt a jelenléti ív mintát használja.
Két modern megoldás:
- Papír alapon vagy számítógépen is vezethető 2015-ös jelenléti ív minta (Letölthető Excel)
- Online Munkaidő Nyilvántartó Rendszer – www.olmunkaido.hu – regisztráció után azonnal használható, ráadásul INGYENES verziója is van.
Jelenléti ívek összegyűjtése bérszámfejtéshez
Megvárni minden ügyfelet, hogy hozza a könyvelési anyagot és vele együtt a jelenléti íveket?
Kényelmetlen megoldás, mert van aki 5-éig fizet, van aki meg 8-án hozza a könyvelési anyagot.
Így sokszor marad a kényszermegoldás: Többször leülni számfejteni és kapkodni a határidők miatt.
Lehetséges megoldás:
- Excelben vezetett jelenléti ív átküldhető e-mailen és majd egyszer megérkezik papírosan is.
- Online Munkaidő Nyilvántartó Rendszer – a Könyvelői csomagban az összes cég adatai egy helyen, naprakészen rendelkezésre állnak így előkészítve magát a számfejtést.
Bérpótlékok számolgatása és rögzítése a bérprogramba
Jobb esetben még épp időben megérkeznek a jelenléti ívek és kezdődhet a számolgatás. Előkerül a számológép a ceruza és a radír. Egyenlőtelen munkaidős jelenléti ívek kiértékelése a profiknak is legalább 2 perc / db és akkor sem biztos, hogy kész mivel a munkaidő beosztással is össze kell nézni. Túlórák, műszakpótlékok, stb…
- Excelben vezetett jelenléti ív, „butuskán” de tud összesíteni.
- Online Munkaidő Nyilvántartó Rendszer – a pótlékok hó végi összesítéssel naprakészen rendelkezésünkre állnak. Extra előny, hogy a munkaidő adatok a nevesebb bérprogramokba (RLB, FORINT-Soft, Novitax, Babér, Nexon, Kulcs-Soft, stb…) tömegesen átadhatóak a számfejtéshez.
Mit tegyen a könyvelő azzal az ügyfelével, aki nem küld jelenléti ívet?
Az ügyfél nem küld jelenléti ívet? Talán nem is vezeti?
Az Online Munkaidő Nyilvántartó Rendszer automatikusan elkészti a munkaidő beosztást, ha ettől eltérés lenne, akkor a cég a speciális napokat (pl: szabadság, betegség, túlóra, stb…) rögzíteni tudja a rendszerben. A hó végén exportálható munkaidő-jegyzék, pedig aláíratva a dolgozóval teljesen megfelel a Munka Törvénykönyve előírásainak.
Szerző:
Erzse Tibor
munkaügyi szakértő