357/B/1997. AB végzés

a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény tárgyában

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítvány alapján meghozta az alábbi
Az Alkotmánybíróság a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 11. számú melléklete I/18. pontja alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
1. Az indítványozó a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvénynek (a továbbiakban: Szja.tv.) az egyéni vállalkozók reprezentációs költs...

357/B/1997. AB végzés
a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény tárgyában
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítvány alapján meghozta az alábbi
végzést:
Az Alkotmánybíróság a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 11. számú melléklete I/18. pontja alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
INDOKOLÁS
1. Az indítványozó a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvénynek (a továbbiakban: Szja.tv.) az egyéni vállalkozók reprezentációs költségének elszámolására irányadó rendelkezése megsemmisítését kérte. (Az indítványozó tévesen az Szja.tv. 3. számú melléklet I/18. pontját jelölte meg.) Az indítványozó kifejtette, hogy az Szja.tv. "a reprezentációs költségek elszámolhatóságát az árbevétel 0,5%-ában állapítja meg, hasonlóan a társasági adóról szóló törvény előírásával, azonban az összeget 100 000 Ft-ban maximálja, míg a társasági adóról szóló törvény ilyen korlátozást nem tartalmaz." Az indítványozó szerint az egyéni vállalkozókra vonatkozó 100 000 Ft-ban történő maximálás sérti az Alkotmány 9. § (1) bekezdésében foglalt tulajdonformák egyenjogúságát, mert az egyéni vállalkozók és a társas vállalkozások között indokolatlan különbséget tesz. (Álláspontja szerint, ha van különbség az "az egyéni vállalkozók javára írható, mivel az egyéni vállalkozó saját pénzét költi ilyen célra.")
Az indítványozó szerint a vizsgálni kért rendelkezés sérti továbbá az Alkotmány 9. § (2) bekezdésében foglalt gazdasági verseny szabadságát, az Alkotmány 70/I. §-a szerinti arányos közteherviselés elvét, továbbá ellentétben áll az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamisággal és az Alkotmány 7. § (2) bekezdéséből adódóan a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 18. § (3) bekezdésével. A jogállamisággal és a jogalkotás rendjével kapcsolatos alkotmánysértést az indítványozó abban látja, hogy a Jat. szerint az azonos vagy hasonló életviszonyokat azonosan, vagy hasonlóan kell szabályozni, ezzel szemben a reprezentációs költségek elszámolásának szabályai különbözőek az egyéni vállalkozókra és a társas vállalkozásokra vonatkozóan.
Az indítványozó a 100 000 Ft maximumra irányadó rendelkezés megsemmisítését kérte.
2. Az indítvány benyújtását követően az Szja.tv. 11. számú melléklete I/18. pontját - 2001. január 1-jei hatállyal - hatályon kívül helyezte az adókra, járulékokra és egyéb költségvetési befizetésekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló 2000. évi CXIII. törvény 267. § (2) bekezdése.
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint hatályon kívül helyezett jogszabály alkotmányosságát csak a konkrét normakontroll két esetében, az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 38. § (1) bekezdése szerinti bírói kezdeményezés és a 48. §-a szerinti alkotmányjogi panasz eseteiben vizsgálja (lásd pl.: 807/B/1994. AB végzés, ABH 1998. 1112.; 298/B/1993. AB végzés, ABH 1999. 818.). Mivel jelen kérelem sem az Abtv. 38. § (1) bekezdése, sem az Abtv. 48. §-a szerinti hatáskörben való eljárásra irányul, az Alkotmánybíróság a hatályát vesztett jogszabályi rendelkezés tekintetében az eljárást megszüntette.
Budapest, 2001. január 29.
Dr. Németh János s. k.,
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Bihari Mihály s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Holló András s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Kiss László s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Strausz János s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva s. k.,
alkotmánybíró
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.