hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Működik önnél visszaélés-bejelentési rendszer? Ezek a vonatkozó szabályok

  • dr. Kéri Ádám ügyvéd, adatvédelmi tisztviselő

A visszaélés-bejelentési rendszerek működtetésének célja a munkáltatók törvényes, illetve etikus működésének fenntartása, amihez kiemelt munkáltatói, sőt társadalmi érdek fűződik. Figyelembe kell venni azonban azt is, hogy a munkavállaló személyiségi joga csak akkor korlátozható, ha a korlátozás a munkaviszony rendeltetésével közvetlenül összefüggő okból feltétlenül szükséges és a cél elérésével arányos.

A munkáltató, valamint annak gazdasági társasági formában működő tulajdonosa (a továbbiakban együtt: foglalkoztatói szervezet) közérdeket vagy nyomós magánérdeket védő magatartási szabályokat állapíthat meg. Ezen túlmenően a foglalkoztatói szervezet a jogszabályok, valamint az előbbiekben vázolt magatartási szabályok megsértésének a vizsgálatára visszaélés bejelentési rendszert hozhat létre. 

Az alábbiakban azokat a szabályokat, szempontokat vesszük végig, melyekre a rendszer működtetése során ügyelni kell. Amennyiben ugyanis a munkáltató nem kellően körültekintően jár el, polgári, kivételes esetben büntetőeljárás is lehet az eredménye, de több milliós NAIH bírság kiszabására is sor kerülhet.

Ezek a kiemelt jelentőségű munkáltatói magatartásszabályok

Általános magatartás szabályokat a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. tv. (a továbbiakban: Mt.) is felállít. Ilyennek minősülnek az együttműködési kötelezettség, a jóhiszeműség, tisztesség, vagy például a joggal való visszaélés tilalma. Lényegében ezeket a szabályokat jogosult a munkáltató tovább lebontani a saját szervezetére vonatkozóan.

Magatartásszabályként – e törvény értelmében – azonban csupán olyan elvek állíthatóak fel, melyek közérdeket vagy nyomós magánérdeket védenek. Ide tartoznak mindenekelőtt az etikus magatartásra vonatkozó munkáltatói előírások, melyek célja például a korrupció vagy bűncselekmények megelőzése, vagy akár a személyes adatokkal vagy az üzleti titokkal való visszaélések megakadályozása. 

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja, hogyan kell létrehozni a rendszert, hogyan lehet bejelenteni a visszaéléseket, kit és mire kell felhívni a bejelentéssel összefüggésben, valamint hogy mik azok a szempontok, melyekre a személyes adatok kezelésénél ügyelni kell!

A teljes cikkhez előfizetőink és az oldalunkon próbaregisztrálók (korlátozott ideig) férnek hozzá, ha email-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Bt. kültag alkalmi munkavállalóként

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink