hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Luxus lesz autót tartani januártól

  • adozona.hu

Szinte az összes autózáshoz kapcsolódó adón módosítana a kormány január 1-jétől, sőt új terheket is kivetnének az...

Szinte az összes autózáshoz kapcsolódó adón módosítana a kormány január 1-jétől, sőt új terheket is kivetnének az autóstársadalomra. A változások természetesen nem a kötelezettségek csökkenését jelentik: bizonyos esetekben több százezer forinttal is megugorhatnak az autóvásárláshoz kapcsolódó terhek, míg egy átlagos háztartás számára akár 20 ezer forinttal drágulhat egy saját gépkocsi fenntartása 2012-ben.

Regisztrációs adó: új oszlopok

Az autóvásárláshoz kapcsolódó adók közül jövőre ismét változik az úgynevezett regisztrációs adó mértéke, amit akkor kell fizetni, ha valaki olyan új, vagy használt autót vásárol, amelynek korábban nem volt magyarországi rendszáma. Az adó a forgalomba helyezéshez kötődik: a gépkocsi forgalmi engedélye csak azt követően adható ki, hogy az újdonsült tulajdonos befizette a kötelezettséget.

A regadó mértéke a forgalomba helyezett kocsi műszaki tulajdonságaitól (a dízeles, vagy benzines motor lökettérfogatától), illetve a jármű környezetvédelmi besorolásától függ, így mértékét egy első ránézésre kissé nehezen átlátható táblázatból állapíthatjuk meg. Nos, a táblázat most tovább bonyolódik, miután jövőre már nem az úgynevezett Euro 4, hanem az Euro 5 károsanyag-kibocsátási határértékeket teljesítő autók számítanak majd a legkorszerűbbnek, így a táblázat egy ilyen oszloppal bővül.

A regisztrációs adó azonban nem csak emiatt módosul: azokban a cellákban is változás (jórészt növekedés) lesz, amelyek korábban is megvoltak. Így egy 1200 köbcentis, benzinmotoros, most közepesnek tekinthető környezetvédelmi besorolású autó forgalomba helyezése január 1-jétől már 700 ezer forintba kerül, miközben eddig csak 510 ezret kellett befizetni ilyen jogcímen egy hasonló járműért. Akad azonban ennél durvább eltérés is: a legrosszabb besorolású, de nagy autók esetében például duplázódik az adó: van olyan kategória, ahol az eddigi 1,92 helyett 4 millió forintot kell majd fizetni. Az adó mértéke egyébként a legkisebb és "legtisztább" járműveknél negyedmillió forint lesz, míg a legnagyobb és legszennyezőbb kocsiknál nyolcmillió. Némileg meglepő, hogy a hibrid autók terhe is emelkedik: itt a korábbi 190 ezer forint helyett 380 ezret kell majd fizetni.

 

Regisztrációs adó 2012-ben (ezer Ft)

A személygépkocsi műszaki tulajdonságai

A személygépkocsi környezetvédelmi besorolása

11-

9-11

6-8

4

-4

Otto-motoros személygépkocsi 1100, és dízelmotoros személy- gépkocsi 1300 köbcentiig

250

290

500

750

1 000

Otto-motoros: 1101-1400
dízelmotoros: 1301-1500

350

400

700

1 100

1 400

Otto-motoros: 1401-1600
dízelmotoros: 1501-1700

500

580

1 000

1 500

2 000

Otto-motoros: 1601-1800
dízelmotoros: 1701-2000

750

860

1 500

2 500

3 000

Otto-motoros: 1801-2000
dízelmotoros: 2001-2500

1 000

1 150

2 000

3 000

4 000

Otto-motoros: 2001-2500
dízelmotoros: 2501-3000

1 500

1 730

3 000

4 500

6 000

Otto-motoros: 2501-
dízelmotoros: 3001-

2 000

2 300

4 000

6 000

8 000

Elektromos meghajtású személygépkocsi

0

Hibrid személygépkocsi

380

Forrás: Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló törvényjavaslat

Átírási illeték: Most, vagy jövőre?

 

No persze, nem csak az újonnan forgalomba helyezett autókhoz kötődő terhek változnak, annak is érdemes kicsit számolgatnia, aki használtautó vásárláson töri a fejét, bizonyos esetekben ugyanis itt is több 10 ezer forintot lehet spórolni egy előrehozott vásárlással. Módosul ugyanis a vagyonszerzési illeték (vagy más néven átírási költség) számítási módja is. Eddig az illeték mértékét az határozta meg, hogy mekkora a megszerzett kocsi lökettérfogata, ezentúl azonban a jármű kora és teljesítménye lesz mérvadó. Ez ugyan nem jelent automatikusan növekvő terheket, sőt bizonyos esetekben még csökkenhet is a fizetendő illeték, általánosságban azonban nem ez lesz a jellemző, amit az is jól mutat, hogy a kormány nagyjából 35 százalékos bevétel-növekedést vár ebből a forrásból (az idei bő 33,5 milliárd forinthoz képest jövőre már 45 milliárddal számolnak).

A jelenleg érvényes szabályozás értelmében az átírás költsége 1890 köbcentiig 18 forint/köbcenti volt, efölött pedig köbcentinként 24 forint. Ez a jövőben az alábbi táblázatnak megfelelően módosul (az adatok forint/kilowattban értendőek).

 

Teljesítmény (kW)

Autó kora

0-3

4-8

8+

0-40

600

480

300

41-80

720

600

480

81-120

900

720

600

120-

1200

900

720

 

Mivel ezekből az információkból a változásokat nem lehet ránézésre megállapítani, nézzünk néhány konkrét példát. Egy 13 éves Suzuki Swiftért jelenleg (mivel 993 cm³ a lökettérfogat) valamivel több, mint 17 800 forint illetéket kell fizetni, ami jövőre 11 700 forintra csökken, azaz ez azon kevés eset egyike, amikor a vásárlást érdemes 2012-re halasztani.  Egy ötéves, új Swift esetében azonban már nem ilyen kedvező a kép: a jelenlegi szűk 24 ezer forintos illeték 40 800 forintra emelkedik január elsejétől. Ráadásul ez még nem is számít durva növekedés, ennél ugyanis jóval nagyobb mértékű ugrás is elképzelhető: egy három éves Volkswagen Passat után (1968 cm³, 125 kW) például most szűk 36 ezer forint illetéket kell fizetni, jövőre azonban ez 150 ezerre nő, azaz 114 ezer forintot spórolhatunk ha néhány hónappal előrébb hozzuk a vásárlást.

Áfa és jövedéki adó: Célkeresztben a dízelesek

Bár elvileg az autókat is megdrágíthatja a januártól tervezett áfa-emelés mivel azonban a piacon igen gyenge a keresleti oldal, a gyártók, illetve a kereskedők - egy két speciális esettől eltekintve - feltehetőleg nem tudják majd áthárítani a vevőkre a forgalmi adó növekedésének hatását. Éppen ezért a fogyasztási adók megugrása nem az autóvásárlást, sokkal inkább a gépkocsi-fenntartást drágítja majd meg. Ahogy korábban beszámoltunk róla, a dízel jövedéki adója már november 1-jétől 13 forinttal emelkedik, ami (az áfát is figyelembe véve) 16 forintos egyszeri drágulást hoz a kutakon, míg a januári 2 százalékpontos áfa-emelés további 6-6 forinttal drágíthatja literenként mind a gázolajat, mind a 95-ös benzint.

Mindez azt jelenti, hogy egy átlagos család számára (évi 10 ezer kilométeres utazással számolva) még egy alacsony fogyasztású dízel-kocsi esetében is nagyjából 11 ezer forintos többletterhet jelentenek az adóemelések, míg egy benzines kocsinál 5 ezer forintos költségnövekedéssel kalkulálhatunk.

Baleseti adó: Meglepő és mulatságos

Nem csak az üzemanyagárak emelkedése drágítja azonban 2012-ben az autó-fenntartást, akár havi több ezer forintos kiadásnövekedést eredményezhet a kormányzat által tervezett baleseti adó is. Az új teherről először - még csak pletyka-szinten - október közepén lehetett hallani, azóta azonban már a törvényjavaslat is megszületett a kötelezettségről. A kabinet elképzelései szerint az adó alapja az éves kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díj lesz, mértéke pedig ennek 30 százaléka. Az indoklás szerint az új adóra azért van szükség mert, a közúti balesetek több száz milliárd forintos kárt okoznak az Országos Egészségügyi Pénztárnak (OEP), ezt pedig ellensúlyozni kell valahogy. Ennek megfelelően a baleseti adóból származó bevétel az Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi majd.

Az új kötelezettségnek van néhány meglepő, és - ha szeretjük az (ön)iróniát - akkor mulatságos aspektusa. Az első alapvetően egy pozitívum, jelesül, hogy a kormány annak ellenére, hogy az adót a biztosítóktól szedik be, több más korábbi sarccal ellentétben meg sem próbálta úgy kommunikálni azt, mintha egy adott ágazatot sújtó újabb befizetési kötelezettség lenne, hanem elismerte, hogy ez bizony az autótulajdonosokat terheli majd (ebben valószínűleg szerepet játszik az adóalapot képző termék kötelező jellege). Mindez persze azt is jelenti, hogy a biztosítók mindenféle trükközés nélkül átterhelhetik majd az adót a fogyasztókra.

A másik kevésbé "pozitív" fejlemény az adóalap megválasztása, amely finoman szólva sem áll párhuzamban a baleseti adó céljával. Elvileg elvárható lenne, hogy az fizessen többet, aki nagyobb valószínűséggel okoz, esetleg már okozott személyi sérüléses balesetet, mivel azonban a sarcot a kötelező biztosításhoz kötötték, ez korántsem biztos, hogy megvalósul (itt ugye nem elsősorban a személyi sérülés határozza meg a díjtételt).

Az új adó egyébként - mivel az éves kgfb átlagdíj Magyarországon 24 ezer forint - nagyjából 7200 ezer forintos többletterhet jelenthet egy átlag háztartásnak. A sarc azonban igen széles skálán szóródhat, egyrészt nagyban befolyásolja a jármű jellege, másrészt azonban még személygépkocsik esetén is több ezer forintos eltérés lehet. A biztositas.hu elemzése szerint miközben a motorkerékpárosoknak átlagosan csak 2790 forintos kiadással kell számolniuk, addig egy nagyobb teherautó ennek a 15-szörösével is kalkulálhat.

Átlagos baleseti adó járműkategóriánként

Személygépkocsi

7 200

Segédmotoros kerékpár

960

Motorkerékpár

2 790

Kishaszongépjármű

14 700

Tehergépkocsi (2-6 tonna)

30 000

Tehergépkocsi (>6 tonna)

36 900

Autóbusz

45 000

Vontató

84 000

Pótkocsi

1 110

Forrás: Biztosítás.hu

Jandó Zoltán

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

EU-s számla áfásan

Bunna Erika

adótanácsadó

Magyar–Japán egyezmény

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink