"94/M. § (1) November 12-e a Szociális Munka Napja, amely a személyes gondoskodást nyújtó intézményeknél, szolgáltatóknál munkaviszonyban vagy közalkalmazotti jogviszonyban álló dolgozókra kiterjedően munkaszüneti nap.
(2) A Szociális Munka Napján a szociális intézményekben a folyamatos ellátást a munka törvénykönyvéről..." />

T/12921. számú törvényjavaslat indokolással - a Szociális Munka Napjának munkaszüneti nappá nyilvánításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2016. évi CLXXX. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény "A szociális szolgáltatást végzők jogai" alcíme a következő 94/M. §-sal egészül ki:
"94/M. § (1) November 12-e a Szociális Munka Napja, amely a személyes gondoskodást nyújtó intézményeknél, szolgáltatóknál munkaviszonyban vagy közalkalmazotti jogviszonyban álló dolgozókra kiterjedően munkaszüneti nap.
(2) A Szociális Munka Napján a szociális intézményekben a folyamatos ellátást a munka törvénykönyvéről...

T/12921. számú törvényjavaslat indokolással - a Szociális Munka Napjának munkaszüneti nappá nyilvánításáról
2016. évi CLXXX. törvény a Szociális Munka Napjának munkaszüneti nappá nyilvánításáról
1. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény módosítása
1. §
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény "A szociális szolgáltatást végzők jogai" alcíme a következő 94/M. §-sal egészül ki:
"94/M. § (1) November 12-e a Szociális Munka Napja, amely a személyes gondoskodást nyújtó intézményeknél, szolgáltatóknál munkaviszonyban vagy közalkalmazotti jogviszonyban álló dolgozókra kiterjedően munkaszüneti nap.
(2) A Szociális Munka Napján a szociális intézményekben a folyamatos ellátást a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 102. §-a szerinti munkaszüneti napokra egyébként irányadó munkarend szerint kell megszervezni és biztosítani."
2. A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosítása
2. §
(1) A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 15. §-a a következő (6a) és (6b) bekezdéssel egészül ki:
"(6a) November 12-e a Szociális Munka Napja, amely a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ide nem értve a bölcsődei ellátást és gyermekvédelmi intézményeknél, szolgáltatóknál, javítóintézeteknél munkaviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban vagy nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban álló dolgozókra kiterjedően munkaszüneti nap.
(6b) A Szociális Munka Napján a gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézményekben, javítóintézetekben a folyamatos ellátást a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 102. §-a szerinti munkaszüneti napokra egyébként irányadó munkarend szerint kell megszervezni és biztosítani."
(2) A Gyvt. 66/A. § (2) bekezdésében az "a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényt (a továbbiakban: Mt.)" szövegrész helyébe az "az Mt.-t" szöveg lép.
3. A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény módosítása
3. §
(1) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) 93. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete a 232/A. §-ban foglaltak szerint egy további munkaszüneti napot állapíthat meg."
(2) A K-ttv. VIII. Fejezete a "Címek" alcímet megelőzően a következő 232/A. §-sal és azt megelőző alcímmel egészül ki:
"Munkaszüneti nap
232/A. § (1) A helyi önkormányzat képviselő-testülete - a (2) bekezdésben foglalt feltétellel rendeletben rendelkezhet arról, hogy a képviselő-testület hivatala köztisztviselője számára a Közszolgálati Tisztviselők Napja, július 1-je, munkaszüneti nap.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testületének az (1) bekezdés szerinti rendelkezése esetén az azzal összefüggésben keletkező többletköltségek fedezetét a helyi önkormányzat saját bevétele biztosítja."
(3) A Kttv.
a) 225/L. § (1) bekezdésében a "valamint a 237. §-t" szövegrész helyébe az "a 232/A. §-t, valamint a 237. §-t" szöveg,
b) 253. § (1) bekezdésében az "a Közszolgálati Tisztviselők Napja alkalmából" szövegrész helyébe a "július 1-je alkalmából" szöveg
lép.
4. A honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény módosítása
4. §
Hatályát veszti a honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény 102. § (3) bekezdése.
5. Záró rendelkezések
5. §
Ez a törvény a kihirdetését követő hónap első napján lép hatályba.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
1. A társadalom, a közösség megbecsülésének jeleként ünneplik 1997 óta világszerte november 12-én a Szociális Munka Napját. E napon hazánkban is köszöntik a szakterület dolgozóit, azokat, akik az elesettekért, kirekesztettekért, támogatásra és segítségre szorulókért dolgoznak felelősségteljesen, áldozatkészen és nagy szakmai alázattal. Szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi területen dolgozni jóval több, mint munka: szolgálat ez a szó legnemesebb értelmében. Az e szolgálatot teljesítők a szegénység, kiszolgáltatottság elleni küzdelemben gyakran emberfeletti munkát végeznek, olykor életmentő, komoly krizishelyzeteket elhárító azonnali segítséget nyújtanak. A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások területén jelenleg mintegy 93 ezer ember dolgozik. A gyermekek és ellátottak körüli teendők végzése nagymértékű fizikai és lelki igénybevétellel járó feladat, amit az év minden napján, a nap minden órájában végeznek ezen ágazatban dolgozók.
A szociális munka a társadalmi munkamegosztás kiemelkedően fontos, értékteremtő tevékenysége. Az ágazatban dolgozók megbecsülésének kifejezéseként, megfeszített munkájuk elismeréseként jelen törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) biztosítja, hogy a Szociális Munka Napja munkaszüneti napnak minősüljön.
2. A Javaslat egyebekben rendelkezik arról, hogy július 1-je, a Közszolgálati Tisztviselők Napja a továbbiakban - főszabály szerint - nem minősül munkaszüneti napnak.
Részletes indokolás
Az 1. és 2. §-hoz
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény módosításával, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) módosításával biztosítható, hogy
a) a szociális szolgáltatások területén a személyes gondoskodást nyújtó intézményeknél, szolgáltatóknál, valamint
b) a gyermekjóléti, gyermekvédelmi területen a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti - ide nem értve a bölcsődei ellátást és gyermekvédelmi intézményeknél, szolgáltatóknál, javítóintézeteknél
munkaviszonyban vagy közalkalmazotti jogviszonyban álló dolgozókra, valamint nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban állókra kiterjedően a Szociális Munka Napja munkaszüneti napnak minősüljön.
A Gyvt. lehetővé teszi, hogy a bölcsődék számára az emberi erőforrások minisztere nevelésgondozás nélküli munkanapot határozzon meg. Ennek alapján április 21-e a Bölcsődék Napja, egyszersmind nevelés-gondozás nélküli munkanap, amely mintegy 11 ezer bölcsődei dolgozót érint, ezért rájuk jelen Javaslatban foglalt új szabályozás nem terjed ki.
A bentlakást nyújtó szociális intézmények, a gyermekek átmeneti otthonai, a családok átmeneti otthonai, az otthont nyújtó és az utógondozói ellátást nyújtó gyermekotthonok (ideértve az utógondozó otthonokat), valamint a javítóintézetek folyamatos ellátást biztosítanak, ezért a Javaslat előírja, hogy a folyamatos ellátást a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény szerinti munkaszüneti napokra egyébként irányadó munkarend szerint kell megszervezni és biztosítani.
A 3. és 4. §-hoz
A Javaslat rendelkezik arról, hogy július 1-je, a Közszolgálati Tisztviselők Napja a továbbiakban a kormányzati szolgálati jogviszonyban, valamint egyes közszolgálati jogviszonyban állók számára - az állami szolgálati jogviszonyban állókkal megegyező módon nem minősül munkaszüneti napnak.
A Javaslat ugyanakkor - a kormányzati szolgálati, illetve az állami szolgálati jogviszonyban állók körén kívül esően - biztosítja annak a lehetőségét, hogy a helyi Önkormányzat képviselő-testülete a helyi önkormányzat saját bevételének terhére vállalhassa a munkaszüneti nappá minősítéssel összefüggésben felmerülő költségek biztosítását, ebben az esetben - és e feltétellel - július 1-je az adott önkormányzat érintett foglalkoztatottjai tekintetében továbbra is munkaszüneti napnak minősülhet.
Az 5. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.