hirdetés
További témák
Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Egyszerűbb és gyorsabb lehet a céges adóbevallás

  • HVG

A cégek nyerhetnek a választható egységes uniós társaságiadó-alapon. Úgy tűnik, Magyarországnak nem érdeke az adóztatás átláthatósága.

hirdetés
hirdetés

Újabb állomásához érkezett az uniós társaságiadó-alap ügye: az Európai Bizottság (EB) múlt szerdán előterjesztett javaslata szerint a két vagy több uniós tagállamban üzleti tevékenységet folytató cégek adójuk lerovásakor egységes, konszolidált adóalapot (common consolidated corporate tax base, CCCTB) is választhatnának. Jelenleg ahány ház, annyi szokás, azaz a 27 tagállamban 27-féle társaságiadó-alap van.

Ha egy cég több tagállamban is folytat üzleti tevékenységet, mindegyik ország adórendszerét ismernie kell, annak összes kedvezményével és elszámolási rendszerével együtt. Hiszen nem egyformák az amortizációs kulcsok, eltérőek a beruházási és a kutatási-fejlesztési, illetve a foglalkoztatási bónuszok. Márpedig ezek beható ismerete nélkül aligha lehet pontosan adózni vagy hatékonyan gazdálkodni. Az EU több országában működő vállalatok számára nem kevés költséget okoz, hogy a tagállamonként eltérő adóalapok miatt mindenütt helyi adótanácsadókat, adószakértőket kell fizetniük.

Az is többletteher, hogy az egyik tagállamban elért nyereség nem csökkenthető a másikban elszenvedett veszteséggel. Ezen is változtatna az EB legfrissebb javaslata, amely szerint az egységes társaságiadó-alapot választó cégek összeszámíthatnák az egyes tagállamokban produkált pluszokat és mínuszokat, s csak ezek egyenlege lenne az adóalapjuk. Adóbevallást sem kellene a működésükkel érintett államok minden adóhivatalába megküldeniük, hanem csak egyetlen országéba, amely aztán meghatározott rendszer szerint szétosztaná az adót az illetékes tagállamok között.

Az EU malmai lassan őrölnek; a tényleges adóterhelést könnyen átláthatóvá tevő adóalap-harmonizáció ügye például már egy évtizede terítéken van. A lassú döntés a tagállamok közti adóversennyel magyarázható, és azzal is, hogy adóügyekben egységes szavazást ír elő az alapszerződés, amit az uniós országok eltérő érdekei miatt szinte lehetetlen elérni. Egy korábbi adó- és vámügyi biztos, Frits Bolkestein például még kötelező formában képzelte el az egységes uniós társaságiadó-alap alkalmazását. Erre azonban nem volt vevő néhány tagállam, elsősorban Írország, Ciprus, Lettország, Litvánia, Málta és Szlovákia. Ezért Kovács László biztossága idején már csak a határon átnyúló tevékenységet folytató cégeket kötelezték volna az egységes adóalapra, míg a kizárólag belföldön működők választhattak volna a nemzeti és a harmonizált alap között. Az EB ezúttal tovább ment az engedményekben, hiszen a mostani javaslat szerint minden, több tagállamban működő cég számára szabad lenne a választás.

A teljes cikket a HVG legújabb számában olvashatja.

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

* A termékek külön megvásárlása esetén fizetendő ár.
** A csomag megvásárlásával most akár 20 kreditpontot is szerezhet: az Adózóna.hu előfizetése után három személynek jár 2-2 kreditpont; és ha most rendel, az év eleji akciónk keretében további 18 kreditpontot gyűjthet a System Media Kft. online képzésével. Részletek>>


TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!
hirdetés

Kérdések és válaszok

Időkeret esetén pótlékok

dr. Kéri Ádám

ügyvéd

SZÉP-kártya juttatás hónapja

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Életbiztosítás visszavásárlása

Surányi Imréné

okleveles közgazda

2017 február
H K Sze Cs P Sz V
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X