hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Végkielégítés különadója: sok múlik az APEH-nyomtatványán

  • adozona.hu

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint félreértésen alapszik az az Adózóna által elsőként közölt jogszabály-magyarázat, miszerint akár a négymillió forintig is különadómentes lehet a végkielégítés. Angyal József szerint azonban az NGM álláspontja a jogszabály téves értelmezésén alapul.

A tárca tájékoztatása szerint a 98 százalékos különadó a távozással összefüggésben kapott (pénzbeli vagy más) juttatások különadó-köteles együttes összegének egyszer kétmillió forintot meghaladó részére vonatkozik. A törvény szerint így aki október 1-jéig megkapta az adó alá vont pénzt, annak október 31-ig kell visszafizetnie a megszerzett  jövedelem 98 százalékát; aki e határidőt követően jogosult végkielégítésre, annak a munkáltató (kifizető) már automatikusan  levonja a különadót.

A rendelkezés bevezetésére azért került sor, hogy a „jó erkölcsbe ütköző” magas végkielégítéseknek gátat szabjon. A részletek vizsgálatakor kiderült, hogy ez a rendelkezés „eltalálhat” vétlen dolgozókat is - emlékeztet az Adózóna okleveles adószakértője. Angyal József szerint ilyen például ha valakit 20 év szolgálati idő után küldenek el. Neki 8 hónap végkielégítés jár és 2 hónap munka alóli felmentés. Ha csak a 2 millió forintos korláttal számolunk, akkor már havi 200 ezer forintos jövedelem felett belecsúszik a közszféra dolgozója a büntető adóba. Amennyiben - hangsúlyozta - az Adózóna Kiskapuk a most kihirdetett adótörvényekben című cikkében megfogalmazott - helyes jogértelmezést alkalmazzuk, akkor csak havi 333 ezer forintos jövedelem felett lép be a büntető adó, mivel külön kell kezelni a 2 milliós korlát szempontjából a 60 napra eső 2+2 hónapot illetve az azt meghaladó 6 hónapot. Az érdekképviseletek nagyjából ezt szerették volna elérni. Ezért sem tartja véletlennek, hogy az alábbiak szerint fogalmazták meg a törvényt:

Paragrafusok és jogszabályértelmezések

9.§ (2) bekezdés: „A különadó alapjának minősül (…) a rendszeres járandóságok 60 napra számított összegét meghaladó rész, a (3) – (4) bekezdésben foglaltak figyelembevételével.”

Tehát főszabályként szóba sem jön a különadó alapjaként a 60 napra számított összeg. Így főszabályként 8 havi végkielégítésből és 2 havi nem ledolgozott felmentési bérből csak 6 havi összeg a különadó alapja.

9.§ (3) bekezdés: „A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően nem minősül a különadó alapjának  a (2) bekezdés szerinti bevétel 2 millió forintot  meg nem haladó része.”

Tehát a főszabályként meghatározott különadó alapot szűkíti ez a speciális szabály. Kiveszi a különadó alapjából a 2 millió forintot meg nem haladó részt.

9.§ (4) bekezdés: „A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően a különadó alapjának minősül a (2) bekezdés szerinti bevételnek a rendszeres járandóságok 60 napra számított összegét meg nem haladó részéből a 2 millió forint  feletti összeg.”

Tehát a (4) bekezdés a (2) bekezdésben főszabályként különadó-alapként meg nem határozott részből különadó alappá nyilvánítja a 2 millió feletti összeget.

Összefoglalva: a (2) bekezdésben főszabályként meghatározott különadó alapot a (3) bekezdés korlátozza (szűkíti), míg a (4) bekezdés bővíti. Félreértésről Angyal József szerint szó nem lehet, mert a „meg (nem) haladó része” szóhasználat az adótörvények kodifikációja során egy rutinszerűen alkalmazott fordulat. Ezt félreérteni, másként érteni nem lehet. De kell-e egyáltalán?

A jogszabályt október 1-től alkalmazni kell, október 31-ig be kell fizetni a visszamenőleges különadót is. Az Alkotmánybíróság lehet, hogy csak évek múlva dönt, az átlagbér környékén kereső elbocsátott közszféra dolgozónak viszont most kellene befizetni a különadót. A legnagyobb veszély, hogy az APEH az NGM útmutatása szerint készíti el a 1008-as havi adatszolgáltatás nyomtatványt, mert akkor az eddigi gyakorlathoz hasonlóan lehetetlenné tudja tenni, hogy a helyes jogértelmezést alkalmazni lehessen. A szakszervezeteknek célszerű lenne a kihirdetett törvényszöveghez ragaszkodniuk, ahelyett, hogy az Alkotmánybírósághoz fordulnak. Az NGM-nek is el kellene fogadnia, hogy függetlenül attól, hogy mi volt az eredeti jogalkotói szándék, a kihirdetett törvényszöveg szerint 4 millióig is külön-adómentes lehet a végkielégítés.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Bt. kültag alkalmi munkavállalóként

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink