hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Pórul járhatnak a cégek a megemelt rehabilitációs hozzájárulással

  • dr. Marosi Andrea

Rehabilitációs hozzájárulás címén ettől az évtől közel egymillió forintot kell fizetnie annak a munkaadónak, akinek több mint 20 fős állománya van de nem foglalkoztat megváltozott munkaképességű dolgozót.

Egy társaság idén januárban – egy pályázat elnyeréséhez – átlagos állományi létszámát 35 főre növelte. Megváltozott munkaképességű dolgozót nem alkalmaztak, miután a tevékenység ilyent nem is tett volna lehetővé. Persze a pályázatot nem nyerték meg, így a munkaviszonyokat is fel kellett bontani. A cég így nem folytatja tovább, február 1-ével végelszámolás indult. A dolgozók munkaviszonya – a végelszámolásra hivatkozással – január  31-én megszűnt. A cégnek azonban tetemes adótartozása van. Lássuk, miért?!

Az APEH szerint a foglalkoztatási törvényben található rehabilitációs hozzájárulás éves összege a kötelező foglalkoztatási szintből hiányzó létszám, megszorozva a 964.500 forinttal. A számítás során a létszámon a tárgyévi átlagos statisztikai állományi létszámot kell érteni, egy tizedes jegyre kerekítve. A hivatal álláspontja szerint a rehabilitációs hozzájárulás éves adókötelezettség. A cég esetében a január hónap jelenti a teljes (!) adóévet, ezért a januárra megállapított statisztikai állományi létszámot kell megszorozni a hozzájárulás éves mértékével, és az így kapott összeg lesz a fizetendő rehabilitációs hozzájárulás. Az említett cég esetében ez 1.736.100,-Ft fizetési kötelezettséget jelent. Ha a cég a végelszámolást 2010.03.01-jén kezdte volna meg, akkor az adóév két hónap lett volna (január, február), erre a két hónapra kellett volna számítani az átlagos statisztikai állományi létszámot. Az APEH ügyintézője szerint ekkor már nem érte volna el 20 főt a statisztikai létszám, vagyis egyáltalán nem kellett volna (!) rehabilitációs hozzájárulást fizetni.

Sajnos – ahogyan oly sok más esetben, itt is – joghézagról van szó. Érthető, hogy a statisztikai létszám az adott üzleti év (tárgyév, adóév, stb.) mutatószáma, ha ez nem azonos a naptári évvel, hanem rövidebb, attól még az adat ugyanaz marad. Ettől még nem lehet jogszerű egy rövid időszakra ugyanazt a brutális rehabilitációs hozzájárulást megállapítani, ami éves viszonylatú adó. Muszáj lenne arányosításnak szerepelni a törvényben, de onnan az hiányzik. Ilyenkor az „éves” kifejezésből kellene kiindulni, így ha az esetünkben január hónapban 35 fő a létszám, akkor 35/20 * 964.500 / 12 lenne a helyes számítási mód. Egy ilyen számítás azonban korántsem áll az adóhatóság érdekében.

A jelen helyzetben az APEH fittyet hányva a jogforrási hierarchia elvének, jogalkalmazói szerepből kizárólagos jogértelmezői szerepbe avanzsálva megfeledkezik arról, hogy tilos egy joghézagot analógiai módszerrel a saját érdekköre szerint a legkedvezőbben értelmeznie, ha ezzel sérti egy másik jogalkalmazó – jelen esetben a megszűnni kénytelen cég – érdekét. A módszer a bíróság előtt az adóhivatal számára pervesztést eredményezhet, ami rendszerint arra vezethető vissza, hogy a jogszabály-előkészítési munka során kifelejtett szakaszokat a legrátermettebb köztisztviselők visszaemelik a gyakorlatba, így próbálván a hibás jogszabályt orvosolni.

A dolog pikantériája az, hogy a foglalkoztatással kapcsolatos ominózus adószabályokat a Szociális és Munkaügyi Minisztérium és nem pedig a Pénzügyminisztérium hivatott előkészíteni… Kísértetiesen hasonlít a problémára a kulturális járulék esete, amely éppen 2010-től szűnt meg, mert miniadóként jogbizonytalanságot okozó, az adóztatás módszertanához, fogalmi rendszeréhez viszonyulni képtelen, rendszeridegen kifejezéseket és besorolási módszereket alkalmazó előírásai egyszerűen kilógtak a magyar adórendszerből. Természetesen a megszűntetés indoklásában a jogalkotó udvariasan gazdasági előnyként aposztrofálta a kulturális járulék jogrendünkből való törlését. A rehabilitációs hozzájárulás adóalanyi, előlegfizetési, arányosítási és beszámítási szabályai éppolyan labilisak, mint a kulturális járulék rendelkezései voltak. A rehabilitációs hozzájárulás társadalmilag stratégiai „adó-ösztönzőt” tartalmaz a megváltozott munkaképességűek munkába való integrációjához ezért, ezeknek az adófizetési szabályoknak pontosnak és minden helyzetre alkalmazhatónak kell lenniük, azt nem a gyakorlatban kell, ügyenként, akár bírósági úton megállapítani.

A rendszer azonban a bírósági felülvizsgálat esetén se működik tökéletesen, hiszen a hivatalnál kijárt, igencsak fáradtságos jogorvoslati procedúra költségeit senki sem téríti meg és a perköltség tekintetében a pervesztes államot se szokták a bíróságok nagyon magas összegben marasztalni. Aki tehát vitába keveredik a hivatallal mindenképpen veszít.

Ruszin Zsolt

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Jövedéki termék beszerzése

Tüske Zsuzsanna

vámszakértő

Szakdolgozói bértámogatás

Széles Imre

tb-szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink