hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Változások július 1-től: hogyan korrigálható az adóelőleg visszamenőleg?

  • dr. Marosi Andrea

Július 1-től változnak az adótörvények, amihez a bérszámfejtő szoftvereknek is kell igazodniuk, a frissítéseket június 30-ig kell megküldeni, a júliusban kilépő dolgozók miatt, az adóhatóságnak pedig július 12-ig közzé kell tennie az új 0908-as nyomtatványokat. Ezután újra frissíteni kell a bérszámfejtő szoftvereket, ami a felhasználóknak nem jelent ugyan több kiadást, az éves (átalány) követési díjak miatt, de a határidők felboríthatják a nyári szabadságolási rendet. A következő dátum augusztus 12, ez a beadási határideje a 0908-as nyomtatványnak. Íme néhány gyakorlati tanács: mit, hogyan kell kiszámítani, ellenőrizni.

Az első fontos kérdés, hogyan korrigáljuk visszamenőlegesen az első félévi adóelőleget? A legegyszerűbb megoldás, ha azoknál, akiknek az éves várható adóalapja meghaladja az 1 900 ezer forintot, náluk havi 3 ezer forinttal csökkentjük a levont adóelőleget. Nekik július 1-től így havi 6 ezer forinttal lesz több a nettó fizetésük. A nettó kifizetést befolyásolhatja még, hogy a betegszabadságra járó összeg a távolléti díj 80 százalékáról 70-re csökken. Ez a munkáltatói terheket csökkenti betegállomány esetén.

Életbe lép az 5 százalékos munkáltatói járulék kedvezmény a minimálbér (személyi alapbér kötelező legkisebb havi összege) kétszereséig, 143 ezer forintig. Ebből 3 százalék a TB járulék természetbeni egészségbiztosítási járulékát (4,5-ról 1,5 százalékra ), 2 százalék a munkaadói járulékot (3-ról 1 százalékra) csökkenti. Plusz adminisztrációs terhet jelent, hogy a kedvezmény csak egy korlátig vehető igénybe. Ez mindössze fél évre kettős járulék értékeket jelent. Ez nem nagyon illeszkedik a gyakran hangoztatott „adórendszer egyszerűsítésbe”. A szoftverfejlesztőkön túl az APEH -nek is többletmunkát jelent a 0908-as bevallás-adatszolgáltatás átalakításában, s így a korlátozással megspórolt járulék kiesés egy része felesleges fejlesztésekre megy el. 

hirdetés

A kettős járulék-kulcsok miatt a 143 ezer forintos kedvezményes határt arányosítani kell a biztosításból kieső napokkal. Ennek oka, hogy a törvény a havi minimálbérnek megfelelő járulékalapot említ. A minimálbér nem jár a biztosításból kieső napokra, például fizetés nélküli szabadság, táppénz, munkaviszony hó közi megszűnése, keletkezése. Így a minimálbérnek megfelelő járulékalap kisebb is lehet, mint a teljes hóra vonatkozó minimálbér. Ezt azért fontos hangsúlyozni, mert a Tb-törvény csak a társas vállalkozókra és az egyéni vállalkozókra nevesíti, hogy ha a járulékfizetési kötelezettség nem áll fenn egy teljes naptári hónapon át, egy naptári napra a minimálbér harmincad részét kell figyelembe venni. A kedvezményes (5 százalékkal csökkentett) járulékalapot a biztosításból kieső napokkal korrigálni kell. Viszont eltérően a „minimum járulékalap” -tól nem kell korrigálni részmunkaidős foglalkoztatás esetén. 

Ha a biztosítás nem áll fenn az egész hónapra, akkor a minimálbér 1/30-ad részével kell számolni. Például, ha valaki 5 munkanapot (7 naptári nap) táppénzen tölt, akkor a július havi kedvezményes járulékalapja (31-7) / 30 * 143 000 = 114 400. Az efölötti részre az általános szabályok szerint kell a járulékot levonni! Ugyanezt az arányosítást kell elvégezni, ha a dolgozónak hónap közben szűnik meg a munkaviszonya, vagy hónap közben lép be. 

Így ha valakinek egy hónapban egymást követően több munkahelye van, akkor együttesen sem lépheti túl a minimálbér kétszeresének megfelelő kedvezményes korlátot. Más a helyzet az egyidejű biztosítási jogviszonyokkal. Ezeket külön-külön kell elbírálni (Tbj. 9.§). Így, ha valaki két különböző foglalkoztatónál egyidejűleg van 4-4 órás részmunkaidős munkaviszonyban, akkor a munkáltató mindkét esetben külön- külön igény beveheti a 143 ezer forintnak megfelelő járulék kedvezményt.


Oda kell figyelnünk a több hónapra kifizetett jövedelmekre, különösen akkor, ha július 1. előtti biztosítási jogviszonyt (járulékfizetési kötelezettséget) is keletkeztet. Ha 2 hónapos megbízási szerződés alapján fizetünk ki megbízási díjat, akkor meg kell bontani az összeget tárgyhóra eső és tárgyhótól eltérő biztosítási jogviszonyra és havonta lehet elszámolni a kedvezményes járulékalapot. 


Tovább kell bontani a tárgyhótól eltérő időszakot, ha annak egy része július 1 előtti, egy része pedig július 1 utáni. Tehát 2 hónapra szóló 300 ezer forintos megbízási díjból 286 ezer forintnak (2 x 143 000) megfelelő összegre érvényes a kedvezményes munkáltatói járulék, ha a megbízási szerződés 2009. július 1-től 2009. augusztus 31-ig tart. Ha a megbízási szerződés időtartama 2009. június 1-től 2009. július 31-ig tart, akkor csak 1 havi (júliusi) megbízási díjra érvényes a kedvezményes munkáltatói járulék. Ennek oka a törvénymódosítás járulékokra vonatkozó átmeneti rendelkezése (65.§). Bár a jövedelem megszerzésének időpontja július 1. utáni, de a biztosítási jogviszony (járulékfizetési kötelezettség) egy része még július 1. előtti. Természetesen, megbízási díjnál is arányosítani kell, ha a biztosítási jogviszony nem a teljes hónapban áll fenn. Ismét hangsúlyozni szeretném, hogy a bonyolult számítás elsősorban a fél évre átmenetileg bevezetett korlát miatt van.

Érdemes odafigyelni a Start-kártyás kifizetésekre. A középfokú végzettségű Start-kártyás dolgozók csak a minimálbér 1,5 szereséig jogosultak a Start-kártyás kedvezményre. Ha ők munkabérként 3 szoros minimálbért (214 500) kapnak, akkor az összeget - teljes havi biztosítási jogviszony esetén – három részre (107 250 + 35 750 + 71 500) kell bontani. Munkáltatójuk 1,5 * 71 500 = 107 250 forintig 10% (második Start-évben 20%) Start-kártya járulékot fizet, 0,5 * 71 500 = 35 750 forintig a kedvezményes 5%-kal csökkentett munkáltatói terheket, majd 71 500 után az eddigi szabályok szerint fizetik a járulékokat. Fontos tudni, hogy a Start-kártya járulék alapját nem módosítják a biztosításból kieső napok. Ennek oka, hogy a Start-kártya kedvezményről szóló törvénynek van egy végrehajtási utasítása (31/2005 (IX.29.) PM rendelet). 


Ez már nem minimálbérnek megfelelő járulékalapról szól, hanem bruttó bér jövedelemről. 2009. januárt 1-től változott a start-kártya alap számítási módja, ha hónap közben telik le az első év vagy a második év. Már nem 30-cal kell osztani a napi érték meghatározásához, hanem a hónap naptári napjainak számával. Így a két részre bontott Start-kártya alap visszaadja a bontás nélkülit. A korábbi szabályozás a nem 30 napos hónapoknál okozhatott eltéréseket a Start-kártya alapnál (hó közi évváltás esetében). Az új számítási mód igazodik a végrehajtási rendelethez, de a változást tartalmazó módosítást nem sikerült megtalálni. a 36/2008. (XII.31.) PM rendelet Magyar Közlönyben kihirdetett változata ezt a módosítást nem tartalmazza, de az egységes szerkezetben lévő már igen. 

Változni fog a Havi elektronikus adatszolgáltatás is. Ebben biztosan külön oszlopban kell megjeleníteni a kedvezményes járulék alapot. Kérdés, hogy az egyes járuléksorokat (4,5 százalék illetve 1,5 százalék természetbeni egészségbiztosítási járulék, 3 illetve 1 százalék munkaadói járulék és 4 illetve 2,5 százalék vállalkozói járulék) is bontani kell-e? Valószínűleg igen. Az APEH tervei egyelőre nem ismeretesek. Mint látható, az évközi adótörvény-változás egy sor olyan részletkérdést vet fel, mely önálló jogértelmezést kíván. Ha kérdése lenne, tegye fel: [email protected]

Angyal József okleveles adószakértő, okleveles matematikus

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink