További témák

Tájékoztatni kell az adóhatóságot az agresszív adótervezési konstrukciókról

  • adozona.hu

Egy a minap kihirdetett irányelv alapján előfordulhat, hogy a jövőben a nevünk és a kapott adótanácsunk részletei az adóhatóságnál landolnak. 2020 júliusától ugyanis a tanácsadók vagy bizonyos esetekben maguk az adózók kötelesek lesznek tájékoztatni az adóhatóságot egyes, agresszívnak minősített adótervezési konstrukciók részleteiről. Ráadásul a tájékoztatási kötelezettség, visszamenőlegesen, mindazokra a struktúrákra is kiterjed, amelyek megvalósításába az adózók 2018. június 25. után kezdenek bele – figyelmeztet a Jalsovszky Ügyvédi Iroda.

Az elmúlt évek során érezhetően felerősödött a harc az adókikerülés és az agresszív adótervezés ellen. Ennek újabb kézzelfogható állomása az a már régebb óta lebegtetett elképzelés, mely szerint a tanácsadók legyenek kötelesek tájékoztatni az adóhatóságot az általuk ajánlott vagy értékesített olyan adótervezési „termékekről”, amelyek agresszívnek tekinthetők.

A koncepciót meglepő gyorsasággal elfogadták, ennek eredményeként az EU június 5-én közzétett irányelve alapján, a határon átnyúló, agresszív adóstruktúrákat 2020. július 1-jét követően bejelentési kötelezettséggel sújtja. A szabályozás lényege, hogy a struktúra megtervezésében részt vevő tanácsadóknak – vagy bizonyos esetekben magának az adózónak – részletes adatokat kell szolgáltatnia a nemzeti adóhatósághoz az olyan, határon átnyúló adótervezési struktúrákról, amelyek megfelelnek az irányelvben meghatározott egyes sajátosságoknak. A nemzeti adóhatóság ezeket az adatokat egy központi, EU-s adatbázisba továbbítja, amelyen keresztül az összes uniós tagállam szintén hozzáférést kap az így bejelentett struktúrához. Fontos tudni, hogy az adatszolgáltatás nem anonim, azaz a nyilvántartás beazonosítható módon tartalmazni fogja mind az adózót, mind az egyéb érintett személyeket, valamint a struktúra tartalmát és értékét is.

Tegnapra kell

Fehér Tamás, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda vezető ügyvédje szerint, a 2020. júliusi időpont távolinak tűnhet ugyan, a most közzétett szabály azonban már 2018 június végétől alapjaiban érinteni fogja az adótervezési gyakorlatot. Az adatszolgáltatási kötelezettséget ugyanis visszamenőlegesen is teljesíteni kell, mégpedig mindazon struktúrákra, amelyeket ez év június 25-ét követően kezdenek el megvalósítani. Azaz, ha valaki egy hónap múlva egy magyar adótanácsadó segítségével megvalósít valamely, az irányelv által agresszívnek minősíthető adóstruktúrát, számíthat arra, hogy neve 2020 júliusát követően megjelenik egy egységes EU-s adatbázisban. Ráadásul ez a visszamenőleges alkalmazás számtalan egyéb kérdést is felvet, már csak azért is, mivel a tagállami szabályokat csak jóval később, 2019 végéig kell meghozni.

Kell-e aggódni?

Fontos szempont, hogy az adatszolgáltatási kötelezettség főként a valóban agresszív adótervezési struktúrákat sújtja, amelyek az utóbbi időkben az itthoni adótervezési gyakorlatban is háttérbe szorultak. Így például a bejelentési kötelezettség ki fog terjedni azon struktúrákra, amelyek révén érdemi tevékenységet nem folytató entitások közbeiktatásával a cél a tényleges tulajdonosi háttér elfedése. Ugyanakkor könnyen a bejelentési kötelezettség áldozatául eshetnek azok a nem feltétlenül agresszív struktúrák is, ahol a tanácsadó az adómegtakarítás fejében sikerdíjat kap, feltéve, hogy egyébként a struktúra egyik fő előnye maga az adómegtakarítás. Szintén könnyebben válhatnak bejelentendővé a kapcsolt vállalkozások közötti egyes tranzakciók is. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy mint minden irányelv, ez is minimum elvárásokat fogalmaz meg a tagállamokkal szemben, azaz lehetnek olyan tagállamok, amelyek tágabban határozzák majd meg a bejelentendő struktúrák körét.

Megszoksz vagy megszöksz?

Kérdéses jelenleg, hogy az adótanácsadói szakma miként fogja majd lereagálni ezt a szabályozást. Értelemszerűen kétes az üzleti értéke egy olyan adótanácsnak, amelyről később a tanácsadónak, az adózó adatai feltüntetésével, bejelentést kell tennie az adóhatóság felé. Felvállalnak-e majd a felek ilyen struktúrákat, vagy ezek a tanácsok eleve meg sem születnek majd? Kérdéses továbbá az is, hogy kialakul-e egyfajta passzív ellenállás a tanácsadói szakma részéről a bejelentési kötelezettséggel szemben. Valószínűleg ezt jelentősen befolyásolni fogják azok a szankciók is, amelyek a „be nem jelentő” tanácsadókkal szemben kiszabhatóak lesznek – és amelynek részletei még szintén kidolgozásra várnak.

Egy biztos: annak, aki mostantól adótanácsot ad, vagy adótanácsot kap, tudnia kell: bizonyos esetekben felmerülhet, hogy a struktúra egy példánya az adóhatóság asztalán landol majd.  Mindazok pedig akiknek jelenleg már meglévő, de még végre nem hajtott struktúra áll a rendelkezésére, talán okosan teszik, ha annak végrehajtását még június 25-e előtt megkezdik.

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Ha most fizet elő a szolgáltatáscsomagra, akkor ajándéksorsoláson is részt vesz, ahol a nyaralás kellékeit is megnyerheti: az előfizetők és hosszabbítók között kisorsolunk 10 db kozmetikai ajándékcsomagot, 10 db vidám nyári hűtőtáskát és 10 db 5000 Ft-os JYSK vásárlási utalványt. Az akció feltételei a 2018. június 1-től 2018. július 17-ig megrendelt, és 2018. július 26-ig befizetett előfizetésekre vonatkoznak.
Részletek »

* A termékek külön megvásárlása esetén fizetendő ár.
** Az Adózóna.hu előfizetése után három személynek jár 2-2 kreditpont, amelyet elszámolhat a szakképzésébe. A kreditpontok kedvezettjeinek nevét és regisztrációs számát a rendeléskor megadott adatokkal a befizetés után kiküldött számlán tüntetjük fel.


Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Kiva

Szipszer Tamás

adószakértő

Áfaalany katás

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Áfa

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

2018 június
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X