hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Nem mindenki rontott Lengyelország adósminősítésén

  • MTI

A Fitch Ratings elsőrendű „A mínusz” szinten, változatlan stabil kilátással megerősítette Lengyelország államadós-besorolását. A Moody's Investors Service - bár hitelminősítő menetrendjében szerepelt a lengyel szuverén adósosztályzat elbírálása – most nem hajtott végre besorolási felülvizsgálatot Lengyelország esetében.

Előzőleg a harmadik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Standard & Poor's – komoly meglepetést keltve a piaci szereplők és az elemzők körében – az eddigi elsőrendű „A mínusz”-ról egy fokozattal „BBB plusz”-ra rontotta a hosszú futamidejű lengyel deviza-államadósság besorolását, azzal a véleményével indokolva a döntést, hogy a tavaly őszi választások után hivatalba lépett lengyel kormány több intézkedése gyengítette kulcsfontosságú intézmények, köztük mindenekelőtt a jegybank, az alkotmánybíróság és a közszolgálati média függetlenségét, hitelességét és hatékonyságát.

Az S&P az új, rontott lengyel szuverén osztályzatra is további leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást adott, jóllehet a leminősítés pénteki bejelentéséig pozitív kilátást tartott érvényben a lengyel besorolásra, és ennek alapján a piac inkább felminősítésre számított.

A Fitch Ratings a lengyel államadós-besorolás megerősítéséhez fűzött elemzésében szintén kiemelte azt a véleményét, hogy a Jog és Igazságosság (PiS) párt vezette kormány számos eddigi – köztük a média és az igazságszolgáltatás működését érintő – törvényalkotási intézkedése aggályokat keltett bel- és külföldön egyaránt, mivel e lépések a fékek és ellensúlyok lengyelországi intézményrendszerének átalakítását célozzák.

A Fitch ennek alapján azzal számol, hogy az új kormány konfrontatívabb alapállása a lengyel társadalom még nagyobb mértékű polarizáltságához és a politikai feszültségek kiéleződéséhez vezet.

A hitelminősítő ugyanakkor kiemeli, hogy a lengyel gazdaság növekedési üteme a leggyorsabbak között van az Európai Unión belül. A Fitch Ratings becslése szerint a lengyel hazai össztermék (GDP) 2015-ben 3,5 százalékkal bővülhetett a 2014-ben mért 3,3 százalék után.

A Fitch szerint hazai keresletet a kedvező finanszírozási kondíciók mellett a csökkenő munkanélküliség és az alacsony infláció is támogatja.

A hitelminősítő mindezek alapján azzal számol, hogy a lengyel gazdaság az idén és 2017-ben is fenntartja a 3,5 százalékos növekedési ütemet, és ehhez egyre nagyobb mértékben járul hozzá a hazai fogyasztás.

A Fitch Ratings elemzői hangsúlyozzák ugyanakkor, hogy az új gazdaságpolitikai intézkedések, köztük az egyes szektorokra kiróni tervezett különadók és más olyan lépések, amelyek rontják a lengyel üzleti klímát, hatást gyakorolhatnak a magánszektorbeli beruházási aktivitásra, és így lefelé mutató kockázattal terhelik a lengyel gazdaság középtávú növekedési kilátásait.

A Fitch az idén és jövőre is éppen 3 százalékos GDP-arányos államháztartási hiányt vár Lengyelországban, megjegyezve, hogy a lengyel kormány feltételezhetően el akarja kerülni ennek az európai uniós tűréshatárnak az átlépését.

A hitelminősítő szerint ugyanakkor megvan a kockázata az ennél magasabb deficitnek, mivel a PiS-kormányra várhatóan lakossági nyomás nehezedik majd a különböző ígéretek teljesítése végett, például a személyi jövedelemadók, a nyugdíjkorhatár vagy az egészségügyi kiadások terén.

A harmadik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Moody's Investors Service jelenleg stabil kilátású "A2" besorolást tart érvényben Lengyelországra. Ez a Fitch Ratings lengyel osztályzatánál egy, a Standard & Poor's rontott lengyel szuverén besorolásánál két fokozattal jobb minősítés.

A Moody's pénteki felülvizsgálati menetrendjében is szerepelt a lengyel államadós-osztályzat, ám ez a hitelminősítő végül nem vette napirendre Lengyelország adósminőségének elbírálását.

A hitelminősítőket az Európai Unió a globális pénzügyi válság óta kötelezi annak előzetes bejelentésére, hogy az adott évben mikor vizsgálják az egyes EU-tagállamok besorolásait, de a cégeknek a megjelölt napokon nem kötelező ténylegesen felülvizsgálniuk az aznapra beütemezett osztályzatokat. Az EU-szabályozás azt írja elő, hogy - hacsak nem történik azonnali hitelminősítői lépést igénylő, rendkívüli horderejű fejlemény - a cégek az előzetesen összeállított menetrenden kívüli időpontokban nem módosíthatják az államadós-besorolásokat, sem azok kilátását.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Átalányadózó őstermelő

Szarvas Imréné

könyvvizsgáló, adószakértő, könyvelő

Őstermelő helyi iparűzési adó 2023

Szarvas Imréné

könyvvizsgáló, adószakértő, könyvelő

Őstermelő iparűzési adó megosztása

Szarvas Imréné

könyvvizsgáló, adószakértő, könyvelő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink