hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Figyelmeztetés fuvarozóknak: először csak levél jön a túlsúlyról, utána bírság

  • MTI

Mától küldhet figyelmeztetést a szabálysértő fuvarozóknak a nemzeti tengelysúlymérő rendszer, miután elindul az objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmód – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).

A túlsúlyos tehergépkocsik fokozott baleseti kockázatot jelentenek, felgyorsítják a közutak amortizációját, valamint a szabályszegő fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben, a hagyományos módszerekkel viszont a káros gyakorlat nem szorítható vissza a szükséges hatékonysággal – fejtette ki közleményében a tárca.

A nemzeti tengelysúlymérő rendszer (tsm) célja, hogy a korábbi eljáráshoz képest eredményesebben segítse kiszűrni a túlsúllyal közlekedő teherautókat. A 89 mérési ponton telepített, útba süllyesztett érzékelők az elhaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét mozgás közben képesek meghatározni.

A tsm-rendszer március 31-e óta működött előszűrő funkcióval, így már nem találomra, hanem mért adatok alapján terelték ki a közúti ellenőrök a forgalomból a túlsúlyos teherautókat.

Ma indul a rendszernek a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága. A tsm automatikusan mér, a következő hónapokban azonban még nem bírsághatározatot, hanem csak figyelmeztetést küld az üzembentartóknak.

Az NFM közölte: a kiépített mérőállomások a hitelesítés előrehaladásának ütemében, év végéig fokozatosan kapcsolódnak be a rendszerbe. Az objektív bírságolás kezdetének későbbiekben meghatározandó időpontjáról a felkészülési időszak gyakorlati működési tapasztalatai alapján születhet döntés.

A rendszer bevezetése nem jelent újabb kötelezettséget az érintett vállalkozások számára, ugyanakkor elősegíti a korábban is elvárt jogszabályi követelmények érvényesülését – hangsúlyozza a tárca.

A közlemény szerint az ellenőrzési hatékonyság a korábbi 2 százalékról 50 százalék fölé nő, ami idővel a jogkövető magatartás általánossá válásához vezethet. A tsm működésével így csökken a balesetek száma és kimenetelének súlyossága, lelassul az utak állapotának romlása, illetve jelentősen javul a szabályokat betartó fuvarozók versenyhelyzete.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Átalányadózó őstermelő

Szarvas Imréné

könyvvizsgáló, adószakértő, könyvelő

Őstermelő helyi iparűzési adó 2023

Szarvas Imréné

könyvvizsgáló, adószakértő, könyvelő

Őstermelő iparűzési adó megosztása

Szarvas Imréné

könyvvizsgáló, adószakértő, könyvelő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink