hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Adószámváltozás: mikor kell cserélni nyugta- és számlatömböt?

  • adozona.hu
2

Cserélni kell-e a nyugta- és számlatömböket, ha megváltozik a vállalkozás adószáma amiatt, hogy megszűnik az alanyi adómentes státusza, és belép az áfakörbe? – kérdezte olvasónk. Sinka Júlia, okleveles adószakértőnk válaszolt.

Jelenleg vállalkozásunk alanyi adómentes, így az adószámunkban "1"-es áfakód van. Év közben a bevételünk növekedése miatt be fogunk lépni az áfakörbe. Így az adószámunkban változás lesz, az áfakód "1"-esről "2"-re módosul. Használhatjuk-e az eddig megkezdett számla-, illetve nyugtatömbünket, amelyeket még "1"-es adószámmal vásároltunk? Vagy újakat kell venni az új adószámhoz?

Az áfakód változása nem jelenti azt, hogy az adószám is változott. Az adószám első 8 karaktere (az első kötőjel előtti számsor) a lényeg, az áfastátusz (alanyi adómentes, áfás, evás) változása önmagában nem érvényteleníti az adószámot, sem a korábban beszerzett tömböket.  Mivel a kérdésben említett vállalkozás esetében csak ez változott, a számlatömböket nyugodtan használhatják tovább, azzal a különbséggel, hogy áfát is tartalmaznak majd a kiszámlázott ellenértékek.

A vállalkozás bélyegzőjét – feltételezhetően annak lenyomatával adják meg a számlakibocsátó nevét, címét a formanyomtatványon – viszont cserélni kell, az említett egyetlen számjel miatt is. A számlabefogadó számára ugyanis ez a kódszám is támpont ahhoz, hogy szabályos számlát fogadott-e be, tartalmazhat-e az áfát, és ha igen, az levonható-e.

Abban az esetben, ha a vállalkozás nem a nyomtatványboltokban beszerezhető formanyomtatványt használja, hanem nyomdát bízott meg a saját tömbök legyártására (az adóhatóságtól kapott sorszámtartományokat felhasználva), és a tárgyalt adat is nyomdai úton szerepel a nyomtatványokon, akkor azt a bizonylatok javítására vonatkozó általános szabályok (áthúzás, fölé írva a helyes adat, szignó) szerint lehet korrigálni. Esetleg a számlára megjegyzésként rá lehet vezetni azt is, hogy változott a vállalkozás áfastátusza (ezzel a szöveggel akár bélyegzőt is lehet készíttetni).

Amennyiben a tömb használatának körülményei – helyszín, a számla kiállítására fordítható idő stb.) miatt ez nem kifejezetten gördülékeny megoldás, akkor célszerű a még üres tömböket, lapokat érvényteleníteni – ezt a tényt bevezetni a szigorú elszámolás alá eső nyomtatványok nyilvántartásába –, és új tömbökről gondoskodni.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (2)
Katalin Bartha

Kedves Csaba,
Minthogy az áfaköteles számlázást (pl. alanyi mentes utáni áfás) az összeghatár elérése vagy átlépése, s nem pedig a változás NAV nyilvántartásokban való átvezetése keletkezteti, így szükségszerűen előfordulhatnak ilyen átmeneti időszakok.
Az adózónak 15 napon be kell jelentenie a státuszváltozást az adóhatóság felé. E bejelentés másolata lehet pl. igazolás arra az időszakra, amíg a NAv át nem vezeti a nyilvántartásokban az adatváltozást. De ha az Önök szerződése lehetővé teszi, a NAV adatbázisban való megjelenésig visszatarthatja az ellenértéket is akár.

Csaba Kecskés

Ide kapcsolódó kérdés, aki tudja a választ, kérem, írja meg:

Ha változik egy adózó áfa státusza és 1-es helyett már 2-est kell írnia a számlákra, DE a NAV még nem jegyezte azt be, azaz az adóalany keresőben még 1-es szerepel, akkor a befogadó részére lehet-e garantálni, hogy az ÁFA levonható-e? Mi számla befogadójaként gyakran kerülünk olyan helyzetbe, hogy ÁFA-s számlát kapunk és azt a magyarázatot, hogy átlépte a küszöböt a partner, de ezt hitelt érdemlően nem tudja igazolni. Mit lehet ilyenkor tenni?

Köszönöm.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Bt. kültag alkalmi munkavállalóként

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink