hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Fontos tudnivalók az EGYKE adatlaphoz csatolandó hiteles elektronikus dokumentumokról

  • adozona.hu

A NAV tájékoztatót közölt az EGYKE adatlaphoz csatolandó hiteles elektronikus dokumentummal kapcsolatban.

2018. január 1-jétől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé benyújtott elektronikus dokumentumoknak is meg kell felelniük az elektronikus ügyintézésre vonatkozó jogszabályban foglaltaknak. Ez alól az állandó képviseleti jogviszonyok NAV felé történő bejelentése során elektronikus formában csatolandó okiratok (állandó meghatalmazások, megbízások) sem jelentenek kivételt.  Az állandó képviseleti jogviszonyok bejelentésére szolgáló EGYKE adatlap elektronikus benyújtása, illetve az eBEV-en tett állandó meghatalmazás, megbízás bejelentése során a NAV az alábbiakra hívja fel a figyelmet:

2018. január 1-jétől az EGYKE adatlapot – a képviseleti jogosultság megszüntetésére irányuló bejelentés kivételével – minden esetben a képviselőnek kell benyújtania. Az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett adózókra vonatkozóan az EGYKE adatlapot is kötelezően elektronikus úton kell benyújtani KÜNY tárhelyen vagy a Cégkapun keresztül, továbbá a jogi képviselőknek (ügyvéd, ügyvédi iroda, kamarai jogtanácsos) is minden esetben elektronikus úton kell az adatlapot benyújtaniuk. (A benyújtás részletszabályait az EGYKE űrlap kitöltési útmutatója tartalmazza.)

A vonatkozó szabályozás értelmében az állandó meghatalmazott, megbízott képviselő az alábbiak valamelyikének egyidejű csatolásával jelentheti be az EGYKE adatlapon képviseleti jogosultságát:

1. a hiteles elektronikus irattá alakított meghatalmazás, megbízás, vagy

2. a meghatalmazást, megbízást tartalmazó, legalább a meghatalmazó, megbízó adózó, illetve törvényes képviselője minősített elektronikus aláírásával ellátott elektronikus irat vagy 

3. a meghatalmazást, megbízást tartalmazó legalább a meghatalmazó, megbízó adózó, illetve törvényes képviselője által azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítési szolgáltatással (AVDH) hitelesített elektronikus irat.

Fontos, hogy a 2. és 3. pont szerinti hitelesítést nem elegendő a meghatalmazottnak, megbízottnak elvégeznie, hanem azt az adózónak vagy a törvényes képviselőjének kell megtennie. Tekintettel arra, hogy az AVDH-t (3. pont) minden ügyfélkapus azonosítással vagy elektronikus azonosításra alkalmas személyi igazolvánnyal vagy részleges kódú telefonos azonosítással rendelkező természetes személy ingyenesen – néhány perc alatt – igénybe veheti, javasolt ennek használata.

A NAV felhívja ügyfelei figyelmét továbbá arra a lehetőségre is, mely szerint az adózó vagy törvényes képviselője EGYKE adatlap benyújtása nélkül a NAV által működtetett eBEV portálon is bejelentheti az állandó meghatalmazottja, megbízottja képviseleti jogosultságát. Ebben az esetben elegendő a meghatalmazást, megbízást szkennelt formában csatolni a bejelentéshez, így az ügyfélkapus azonosítással rendelkező adózók vagy törvényes képviselők a fenti, adatlapos verziónál egyszerűbben tehetik meg bejelentésüket. Az ilyen módon tett bejelentést az állandó meghatalmazottnak, megbízottnak az eBEV-re belépve jóvá kell hagynia, mellyel a folyamat lezárul és a képviseleti jogosultságot a NAV nyilvántartásba veszi. 

Az adózás rendjének 2018-as változásairól, és annak az adóellenőrzésre gyakorolt hatásáról bővebben olvashat a 2018. februárjában megjelent kiadványunkban, amelyet a HVG Kiadó webshopjában kiadói kedvezménnyel vásárolhat meg.

Jogszabályi háttér:

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (Eüsztv.), az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) kormányrendelet (E-ügyintézési rendelet), Az adóigazgatási eljárásról szóló 2017. évi CL. törvény 36. § (4) bekezdés, Eüsztv. 9. § (1) bekezdés b) pontja, Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) kormányrendelet (Air. vhr.) 5. §, E-ügyintézési rendelet 12. §, AVDH: https://niszavdh.gov.hu, 6 Air. vhr. 5. §

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

EPR

Tüske Zsuzsanna

vámszakértő

Közhatalmi tevékenység díjának továbbhárítása – Áfa 2

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Fővárosi ipa-mentesség

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink