hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Reklámadó-módosítás: bírósághoz fordult, nem tágít a kormány

  • Erdős Gabriella adószakértő, TaxMind Kft.

Bejegyezte az Európai Bíróság a magyar kormány keresetét az Európai Bizottság reklámadót elkaszáló döntésével szemben. A bizottság határozata szerint a magyar reklámadó-szabályozás tiltott állami támogatáshoz, szelektív előnyhöz juttat bizonyos vállalkozásokat. A kormány az adókulcs 70 százalékos emelését javasló törvénymódosítással és bírósági keresettel reagált.

Tavaly november 4-én született az Európai Bizottság elmarasztaló határozata a Magyarország ellen a reklámadóval kapcsolatos kötelezettségszegési eljárás lezárásaként. A parlamentnek most benyújtott törvényjavaslat ebből a határozatból igyekszik a lehető legkevesebbet végrehajtani, miközben leszögezi, hogy a kormány nem ért egyet a bizottsággal, és az ügy bíróságon folytatódik. Ez úgy tűnik meg is történt, az Európai Bíróság T-20/17 számon bejegyezte a Hungary v. Commission ügyet.

Nézzük meg részletesen, miket kifogásolt a bizottság, és mi a magyar kormány által ezekre adott válasz.

A bizottság határozata szerint a magyar reklámadó-szabályozás tiltott állami támogatáshoz, szelektív előnyhöz juttat bizonyos vállalkozásokat.

A szelektív előny több intézkedéssel valósul meg:

  1. A progresszív adókulcs nem indokolható az arányos közteherviseléssel és az árbevétel szintje egyébként sem feltétlenül tükrözi a vállalkozás teherviselő képességét, így a reklámadó a kisebb vállalkozásoknak kedvez.
  2. A nulla százalékos sáv hasonló szelektív versenyelőnyt valósít meg.
  3. A 2013-ban nem nyereséges vállalkozások elhatárolt veszteségeinek levonhatósága e vállalkozásoknak szelektíven kedvez, és ez nem indokolható eltérő jövedelmezőséggel vagy teherviselési képességgel.
  4. A bizottságnak előre be nem jelentett reklámadó-módosítás 2015 júniusában ugyanazokra az elvekre épül, mint az eredeti adó, ezért az továbbra is tiltott állami támogatást valósít meg.
  5. A módosítás választható visszamenőleges alkalmazása önmagában is támogatásnak minősül, mivel a módosított rendszer szerinti adó megfizetésének kikerülését teszi lehetővé.

A bizottság határozatában kifejezte, hogy az Európai Unió számára csak olyan reklámadó elfogadható, amely

  • minden árbevételre alkalmazandó választhatóság és elhatárolt veszteségek levonása nélkül,
  • az árbevételek azonos adókulcs alá tartoznak,
  • nincs semmilyen más olyan eleme a törvénynek, amely szelektív előnyt biztosít.

A bizottság megállapítása szerint mivel a reklámadóra vonatkozó magyar szabályozás tiltott állami támogatást valósított meg, ezért a nyújtott előnyt a kedvezményezetteknek kamattal együtt vissza kell fizetniük, kivéve, ha az adó visszamenőleges hatállyal megszűnik. Az esetleges bírósági keresetnek a határozatra nézve nincs halasztó hatálya, azt Magyarországnak négy hónapon belül végre kell hajtania.

A most benyújtott törvényjavaslat a határozat végrehajtását hivatott biztosítani a lehető legkésőbbi megengedett időponttól, vagyis 2017. június 1-jétől.

Az első kifogás az adó progresszív mértéke volt, ezért a törvényjavaslat szerint a közzétevőt terhelő eddigi nulla és 5,3 százalékos mértéket egységesen 9 százalékos adómérték váltja fel 2017. június 1-jétől, öthónapos, 2017. január 1-jétől 2017. május 31-éig terjedő átmeneti időszakkal, amikor is az adó mértéke 0 százalék. A megrendelő adómértéke változatlan marad. Ez a kisebb vállalkozások számára nem jelent feltétlenül változást, mivel az eddigi első 100 millió forint 0%-os adója egyszerűen átalakul 100 millió forint nettó árbevétel adómentességévé.  Az adómentes rész de minimis támogatásnak minősül.

A törvényjavaslat a bizottság határozata miatti visszafizetés módját külön alcímben szabályozza. Ez praktikus megoldás, hiszen ha Magyarország nyer az Európai Bíróságon, akkor az egészet egyben hatályon kívül lehet helyezni.

A 2017. május 31-éig lezárult adóévekre (tehát a 2014-2016. évekre is!) a közzétevő által megfizetett adó túlfizetésnek minősül, azonban az adóalanyokat majd az adóhatóság fogja értesíteni a visszatérítés lehetőségéről és feltételeiről. Vagyis a módosítás egyelőre csak az eddig befizetett adó „lelakását” teszi lehetővé, a visszaigénylést még nem.

A törvényjavaslat lehetővé teszi a rendelkezések időarányos alkalmazását a naptári évtől eltérő adóév szerint működő adózók számára, illetve a változásokat figyelembe lehet venni az adóelőleg számításánál is.  

A módosítás további fontos eleme, hogy a saját célú reklám kikerül az adókötelezettség alól. Ezentúl adókötelezettséget csak az ellenszolgáltatás fejében történő reklámközzététel eredményez.

Összességében tehát a módosítás eredményeként megszűnik a reklámadó progressziója, azt egy de minimis támogatásnak minősülő adómentesség váltja fel. Ezzel egy időben azonban majdnem kétszeresére nő a közzétevőket sújtó reklámadó mértéke. A tiltott támogatással megvalósított előnyt a módosítás úgy szünteti meg, hogy az eddig a közzétevők által befizetett reklámadót visszaadja. A módosítások nem vonatkoznak a megrendelőként befizetett adóra.   

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfaarányosítás

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink