További témák
Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Változtak a fejlesztési adókedvezmény szabályai

  • Pölöskei Pálné okleveles könyvvizsgáló

Néhány ponton változtak 2017-ben, illetve 2018-tól a beruházások támogatására vonatkozó uniós szabályok, amelyek következtében hazai támogatási előírások is módosultak. A változások a fejlesztési adókedvezmény feltételeit, igénylését érintik, egy részüket a hatályba lépésüktől (2017. december 14-e), más részüket 2018. január 1-jétől kell alkalmazni.

Az uniós előírás változása

2017-ben az Európai Bizottság a 2017/1084 (2017. június 14.) rendelettel (a továbbiakban: rendelet) módosította a Szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló, 2014. június 17-i 651/2014/EU bizottsági rendeletet (általános csoportmentességi rendeletet).  A módosítás 2017. július 10-étől hatályos, valamennyi tagállamban teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó.

A módosítások közül a legfontosabbak a következők:

Új támogatási célok

A beruházási támogatás – meghatározott feltételek mellett – nyújtható kikötői és repülőtéri infrastruktúrafejlesztéshez is. A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (Tao) azonban nem teszi lehetővé e jogcímeken fejlesztési adókedvezmény igénybe vételét. A Tao 30/A-I paragrafusaiban ugyanis nem hivatkozik a rendelettel az általános csoportmentességi rendeletbe iktatott 56/a-56/c cikkekre. A fejlesztési adókedvezmény szempontjából az általános csoportmentességi rendeletnek továbbra is csak az 1-14. és a 17. cikkei, illetve az ezen cikkeket érintő változás veendő figyelembe (Tao 30/A §). 

Jelenérték-számítás

Pontosítja a rendelet a diszkontálásra vonatkozó előírást. E szerint nemcsak a több részletben fizetett támogatást, hanem a jövőben fizetendő támogatást is diszkontálni kell a támogatás nyújtásának időpontjára számított jelenérték meghatározásával. (Értelmezésem szerint ezt a korábbi szabályok alapján is csak így lehetett levezetni). Hatályát veszti az adókedvezmény diszkontálására vonatkozó azon előírás, amely annak jelenértékét az adókedvezmények érvényesítésének különböző időpontjaiban irányadó leszámítolási kamatlábbal határozta meg.

Ellenőrzés

Az ellenőrzésre vonatkozó előírás (12. cikk) kiegészül a következővel:

Olyan programok esetében, amikor – például a kedvezményezettek adóbevallása alapján – adókedvezmény formájában automatikus támogatást nyújtanak, és nem ellenőrzik előzetesen azt, hogy minden egyes kedvezményezett megfelel-e valamennyi összeegyeztethetőségi feltételnek, a tagállamok rendszeresen, minden pénzügyi évben egyszer, legalább utólag és szúrópróbaszerűen ellenőrzik, hogy teljesül-e minden összeegyeztethetőségi feltétel, és levonják a megfelelő tanulságokat.

A tagállamnak legalább az ellenőrzések dátumától számított 10 évig meg kell őrizni az azokhoz kapcsolódó részletes feljegyzéseket. Tekintettel arra, hogy a fejlesztési adókedvezménynél az ellenőrzés a bejelentés, a kérelem befogadásakor megtörténik, elegendő a fejlesztési adókedvezményről szóló 165/2014. kormányrendeletben előírt gyakoriságú ellenőrzés.

Regionális támogatás feltételeinek változása

Kikerült a nem támogatható körből annak a kedvezményezettnek nyújtott egyedi regionális beruházási támogatás, aki a regionális beruházási támogatási kérelem benyújtását megelőző két évben azonos vagy hasonló tevékenységet szüntetett meg az EGT területén, vagy aki a támogatási kérelem benyújtásakor konkrétan tervezi, hogy a támogatási kérelem tárgyát képező induló beruházás befejezését követő két éven belül ilyen tevékenységet szüntet meg az érintett területen.

Csak nagyvállalkozás esetében feltétele a támogatásnak a termelési folyamat alapvető megváltoztatásához nyújtott támogatás esetében, hogy az elszámolható költségek haladják meg a korszerűsítendő tevékenységhez kapcsolódó eszközöknek a megelőző három pénzügyi évben realizált értékcsökkenését.

Nyilatkozni kell a támogatást igénylőnek, hogy a támogatási kérelem benyújtását megelőző két évben nem telepítette át azt a létesítményt, amelyben a támogatási kérelem tárgyát képező induló beruházást meg kívánja valósítani, és kötelezettséget vállal arra, hogy ilyet legalább két évig nem is hajt végre azt követően, hogy a támogatási kérelem tárgyát képező induló beruházás befejeződött (13-14. cikk).

Átmeneti rendelkezések

A hatályba lépés előtt megítélt támogatásra is alkalmazható a rendelet, ha a feltételeknek megfelel a kedvezményezett. Ez a fejlesztési adókedvezmény esetében nem lehetséges, csak a kormányrendelet megfelelő rendelkezéseinek hatályba lépését követően benyújtott kérelmek, bejelentések alapján lehet a módosított előírásokat figyelembe venni.  

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletezzük a fejlesztési adókedvezményre vonatkozó változásokat!

A teljes cikkhez előfizetőink, illetve 14 napos próba-előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Ha most fizet elő a szolgáltatáscsomagra, akkor ajándéksorsoláson is részt vesz, ahol a nyaralás kellékeit is megnyerheti: az előfizetők és hosszabbítók között kisorsolunk 10 db kozmetikai ajándékcsomagot, 10 db vidám nyári hűtőtáskát és 10 db 5000 Ft-os JYSK vásárlási utalványt. Az akció feltételei a 2018. június 1-től 2018. július 17-ig megrendelt, és 2018. július 26-ig befizetett előfizetésekre vonatkoznak.
Részletek »

* A termékek külön megvásárlása esetén fizetendő ár.
** Az Adózóna.hu előfizetése után három személynek jár 2-2 kreditpont, amelyet elszámolhat a szakképzésébe. A kreditpontok kedvezettjeinek nevét és regisztrációs számát a rendeléskor megadott adatokkal a befizetés után kiküldött számlán tüntetjük fel.


Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Evából katába 2018. 07. 01-jétől

Szipszer Tamás

adószakértő

Üzletrészjuttatás adózása

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Eredménytartalék sorsa kényszertörlés esetén

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

2018 június
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X